Marketing to inaczej aktywny handel, który charakteryzuje się tym, że wychodzi naprzeciw potrzebom każdego klienta. Aby zabieg ten był owocny stosuje się taktyki pozwalające odgadnąć skryte potrzeby klienta, uświadomić i pobudzić potencjalnego nabywcę, by w efekcie umożliwić mu zaspokojenie tych potrzeb.
W marketingu kluczową rolę odgrywa świadomość, że klient oraz jego potrzeby i oczekiwania to najważniejszy element w biznesie. Jest tak, ponieważ jeżeli nie ma klientów, to również przedsiębiorstwo, jako takie nie ma racji bytu. Istotnym jest więc identyfikowanie i zaspakajanie potrzeb potencjalnego klienta, co zapewnia zyski przedsiębiorstwu i ciągłość jego funkcjonowania.
Marketing posiada wiele definicji naukowych. Jednak najprościej mówiąc marketing to działanie mające na celu wynajdowanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb podmiotów gospodarczych. Określeniem “marketing” nazywa się też dziedzinę wiedzy analizującą wspomnianą działalność.
W ramach marketingu możemy wyróżnić wiele zagadnień, takich jak:
– odnajdowanie i ocenianie możliwości rynkowych, prowadzących do zaspokojenia potrzeb określonych odbiorców (nabywców) oraz dokładne ustalenie tych potrzeb
– opracowywanie w oparciu o tę wiedzę produktu oraz strategii jego dystrybucji
– przygotowanie odpowiedniej strategii ceny i promocji
– reklama i informacja o produkcie, jak np. marketing wirusowy, product placement