Wypracowania z lektur liceum, technikum

Zapraszamy do korzystania z gotowych wypracowań z lektur, które są przeznaczone dla uczniów liceum i technikum. Są to świetne zasoby, które mogą pomóc w zrozumieniu literatury, analizie tekstów i przygotowaniu się do egzaminów. Wypracowania te oferują różne interpretacje i punkty widzenia, co może być bardzo pomocne w rozwijaniu własnych umiejętności analizy literackiej. Pamiętaj jednak, że te materiały powinny służyć jako inspiracja lub wsparcie w nauce, a nie jako gotowe prace do przedstawienia jako własne. Ważne jest, aby opracować własne myśli i wnioski na temat przeczytanych lektur. Czy jest jakaś konkretna lektura lub temat, który Cię interesuje?

Wypracowanie “Inny świat” G.Grudziński – Obraz kobiet

Obraz kobiet w utworze Inny świat G. Herlinga Grudzińskiego Obraz kobiety najczęściej powiązany jest z wzorem społeczno kulturowym. Od zarania dziejów kobieta była opiekunką domowego ogniska, matką, karmicielką. Stad najczęściej jej postać kojarzy się z subtelnością i delikatnością,  przypisywane jej role społeczne to: matka i żona. Istnieje oczywiście jeszcze tajemnicza kobiecość – seksualność, którą kobieta może zyskać przewagę nad mężczyzną. Wszelkie te wizerunki sprawiły, że nawet w obecnych czasach kobiecie

Czytaj więcej »

Wypracowanie “Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa – Konflikt pokoleń

Konflikt pokoleń zawarty w utworze nad Niemnem Elizy Orzeszkowej Aby móc rozpatrzeć zagadnienie powyższego tematu należy najpierw stanowczo zastanowić się czym tak naprawdę jest konflikt pokoleń. Różnice poglądów między dorosłymi a kształtującymi się jednostkami istnieją bowiem od zawsze. Konflikt stanowi w tym przypadku sprzeczność pragnień, przekonań i wartości. Można by wiec postawić hipotezę, iż jest on zjawiskiem jak najbardziej naturalnym bowiem pragnienia dzieci i młodzieży bywają zgoła inne od pragnień

Czytaj więcej »

Wypracowanie, Antygona Sofoklesa – “Kobieta jako bohater literacki”

Kobieta jako bohater literacki – Antygona Sofokles Kobieta jest przede wszystkim człowiekiem – istota ludzką , o niepowtarzalnym charakterze i usposobieniu. Niestety wielokrotnie kulturowość i stereotypy próbują zatrzeć ten fakt. Kobieta zostaje przypisana do ról matki, żony, kochanki. Owszem pełnienie tych ról jest nieodzownym elementem kobiecości jednak czy poza nim istnieje wnętrze człowieka?  Na pewno tak, stąd uważam, że należy wykazać , że każda kobieta posiada  odrębny portret psychologiczny, jednak

Czytaj więcej »

Antygona jako motyw bohatera tragicznego

Antygona, postać stworzona przez Sofoklesa, jest jednym z najbardziej wyrazistych przykładów bohatera tragicznego w literaturze światowej. Jej historia to dramatyczne zderzenie dwóch nieprzejednanych sił: prawa boskiego i prawa ludzkiego. Antygona, będąc córką Edypa, od początku swego życia naznaczona jest klątwą rodu Labdakidów, co czyni jej los jeszcze bardziej nieuchronnym i tragicznie skazanym na katastrofę. Odważna i nieustępliwa, Antygona od pierwszych chwil tragedii manifestuje swoją lojalność wobec rodziny i tradycji. W

Czytaj więcej »

Wypracowanie “Jądro ciemności” – interpretacja

Tematyka społeczno – polityczna w: „Jądra ciemności Josepha Conrada Nowela Josepha Conrad pod tytułem – Jądro ciemności jest utworem wieloznacznym. Przedstawiona tematyka dotyka bowiem wielu obszarów działalności człowieka.  Okrutny sposób cywilizowania Afryki został zawarty właśnie w tym utworze. Kontrast rasowy pomiędzy człowiekiem białym i czarnym ma dodatkowo uwidocznić tematykę. W ten symboliczny sposób zostaje zburzony   mit jakoby działalność białego człowieka była misją niosącą pomoc. Brutalne opisy odzierają czytelnika z wszelkich

Czytaj więcej »

Wypracowanie – Kamizelka, analiza i interpretacja

Interpretacja Kamizelki – Bolesława Prusa Kamizelka to jedna z wielu noweli Bolesława Prusa. Autor pod jej symbolicznym tytułem ukrył smutna opowieść: pełną ciepła, dobroci a zarazem smutku i bólu.  Powodem cierpienia jest śmierć ukochanej osoby. Podmiot liryczny przedstawia nam opowieść sporządzoną na podstawie obserwacji swych sąsiadów, młodego przeciętnego małżeństwa budującego swą przyszłość. Mamy wrażenie czytając nowele, że bezwstydnie podglądamy te parę z okna własnego domu. Nie znane nam są ich

Czytaj więcej »

Wypracowanie – “Tango” Mrożek, charakterystyka bohaterów

Tango, Sławomir Mrożek – analiza utworu, charakterystyki postaci Utwór tango został napisany przez Sławomira Mrożka. Dramat ten w druku ukazał się w roku 1964 w piśmie „Dialog”. Niecały rok później wystawiano już sztukę na scenie bydgoskiego teatru. Jako pozycja książkowa utwór wydany został dopiero w roku 1973. Wymowa utworu sprawia, że można połączyć jej problematykę z ówczesnymi wydarzeniami historycznymi: władzą komunistyczna oraz rewolucja obyczajową. Dokładny czas akcji nie zostaje określony,

Czytaj więcej »

Wypracowanie – charakterystyka Konrada, Dziady Adama Mickiewicza

Postać Konrada w  III część, Dziadów Adama Mickiewicza Postać Konrada, głównego bohatera z 3 części dziadów Adama Mickiewicza wyraża przede wszystkim bunt.  Niełatwo szczególnie w nie sprzyjających warunkach pogodzić się z losem. Wiele czynników sprawia, że czujemy się uciśnieni a otaczającą  rzeczywistość potęguje potrzebę wyłamania z pod ograniczających nas barier. Bunt bowiem wyraża jasno postawę sprzeciwu i chęć wywołania zmian w otaczającym świecie bądź w ludziach będących przyczyną negatywnych odczuć.

Czytaj więcej »

Wypracowanie, analiza utworu „Dżuma” Alberta Camusa

„Dżuma” Albert Camus – tematyka utworu Powieść napisana przez Alberta Camusa odnosi się bezpośrednio do rzeczywistości, miały bowiem miejsce w historii ludzkości epidemie strasznej choroby jaką jest tytułowa dżuma. Autor za punkt wyjścia dla napisania książki postawił sobie „ Dziennik czasów zarazy” autorstwa Daniela Defoe. Tworząc dzieło zwracał uwagę nie na samą epidemię ale reakcje ludzi w obliczu wszechobecnego niebezpieczeństwa. Główne motto utworu, które postawił przed nami autor brzmi: ”

Czytaj więcej »

„Cierpienia młodego Wertera” Goethe – uczucie Wertera do Loty

Interpretowany fragment pochodzi z utworu Goethego pt. ”Cierpienia młodego Wertera”. Jest to powieść epistolarna. Jest to list skierowany do bliskiego przyjaciela bohatera, w którym pisze o bardzo przejmującym dla niego wydarzeniu, jakim było poznanie Loty. Przyjaciele darzą się ogromną sympatią. Znają się bardzo dobrze. Narrator jest subiektywny i niewszechwiedzący. Prezentowana jest narracja pierwszoosobowa. We fragmencie dominuje opis poznania z Lotą. Przytacza rozmowy. Bardzo dokładnie analizuje swoje uczucia. W pierwszych słowach

Czytaj więcej »

Wypracowanie, Prometeizm w Dziadach Mickiewicza

Adam Mickiewicz III część „Dziady” – motyw prometeizmu zawarty w utworze Dziady Adama Mickiewicz są utworem złożonym, zawierającym w sobie dwa przewodnie motywy/ idee: mesjanizmu i prometeizmu. Główny bohater Konrad prezentuje prometeizm, aby jednak móc omówić ten przykład należy przywołać pierwowzór idei na której oparł się autor. Mitologia grecka zawiera obraz człowieka, który poświęcił swe życie dla ludzi. Prometeusz jest obrazem buntu jednostki wobec Boga a także altruistycznej miłości dla

Czytaj więcej »

Wypracowanie, charakterystyka doktora Rieux, bohatera Dżumy

Albert Camus „Dżuma” charakterystyka doktora Rieux Doktor Rieux jest głównym bohaterem powieści Alberta Camusa zatytułowanej „ Dżuma”. W książce odgrywa on również rolę narratora oraz autora kroniki Oranu. Nie zostają podane dokładne dane czy cechy bohatera, możemy je jednak odczytać dzięki opisowi Tarrau, przyjezdnego syna zastępcy prokuratora generalnego. Jak podaje sporządzony przez niego opis Rieux ma około trzydziestu pięciu lat, jest mężczyzną średniego wzrostu o silnych ramionach. Twarz jego ma

Czytaj więcej »

Wypracowanie, charakterystyka Jeana Tarrau, bohatera „Dżumy”

Albert Camus „Dżuma” – Charakterystyka Jeana Tarrau Powieść „ Dżuma ” autorstwa Alberta Camusa  zawiera wiele postaci, niektóre z nich jednak warte są szczególnej uwagi. Tarrau jest właśnie taką osobą, w jego obrazie autor zawiera wiele bezcennych cech, które ukazały się w obliczu epidemii. Jego filozofia życiowa ma kluczowe znaczenie w rozszyfrowywaniu symbolicznego znaczenia „ dżumy”, to on bowiem w walce z epidemią widzi głębszy sens. Tragedia jego życia może

Czytaj więcej »

„Faust” Goethe – interpretacja monologu bohatera

Jest to monolog Fausta. Akcja dzieje się nocą. Jest samotny w ciemnej izbie. Skłania to bohatera do przemyśleń. Na początku wylicza wszystkie kierunki jakie studiował. Zwraca to uwagę na to, że jest bardzo wykształconym człowiekiem. Mimo tych nauk nie posiadł mądrości. Ma tytuł doktora (najwyższe w tej epoce). Od dziesięciu lat jest nauczycielem. Swoich uczniów nazywa głupcami. Twierdzi, że i tak ich niczego nie nauczy skoro sam nie posiadł mądrości.

Czytaj więcej »

„Cudzoziemka” Kuncewiczowej – relacje Róży z dziećmi

Kontakty z innymi ludźmi głównej bohaterki utworu pt. ”Cudzoziemka” Kuncewiczowej były skomplikowane. Przez emocje jakie były w niej zakorzenione, trudno było jej się pogodzić z pewnymi wydarzeniami. Jej relacje z dziećmi nie należały do poprawnych, głównie z jej winy. Róża darzyła prawdziwą matczyną miłością swoich synów Władysia i Kazia. Byli przez nią rozpieszczani i faworyzowani. Róża bardzo przeżyła śmierć Kazia. Bardzo cierpiała i zamknęła się w sobie. Zajmowała się wtedy

Czytaj więcej »