„Faust” Goethe – interpretacja monologu bohatera

Wypracowanie dotyczy jednego z najbardziej znanych utworów światowej literatury jakim jest „Faust” Goethego. Jest to interpretacja monologu głównego bohatera opisująca jego poglądy na temat świata, nauki i jego samego. To opracowanie jest idealnym uzupełnieniem wiedzy z lektury lub streszczenia, ale przede wszystkim gotowym wypracowaniem, praca domową.

 

 

„Faust” Goethego to utwór, który przyniósł sławę autorowi. Faust naprawdę żył i jest postacią historyczną. Istniała legenda mówiąca, że zaprzedał duszę diabłu. Prezentowany monolog mówi o przemyśleniach głównego bohatera. Jest człowiekiem wybitnie wykształconym. Naucza innych, ale ma świadomość, że oni nigdy nie osiągną tego co on. Jest gotowy zrobić wszystko, aby odkryć odpowiedzi na nurtujące go pytania.

 

 

Wypracowanie zawiera 336 wyrazów.

Jest to monolog Fausta. Akcja dzieje się nocą. Jest samotny w ciemnej izbie. Skłania to bohatera do przemyśleń. Na początku wylicza wszystkie kierunki jakie studiował. Zwraca to uwagę na to, że jest bardzo wykształconym człowiekiem. Mimo tych nauk nie posiadł mądrości. Ma tytuł doktora (najwyższe w tej epoce). Od dziesięciu lat jest nauczycielem. Swoich uczniów nazywa głupcami. Twierdzi, że i tak ich niczego nie nauczy skoro sam nie posiadł mądrości. Jest zniechęcony.

W jego ustach słowa „wiem, że nic nie wiem” nie skłaniają do pogłębienia wiedzy. Uważa, że nauka nie ma sensu, bo nic i tak nie mówi o świecie. Jego stosunek do uczniów jest pogardliwy. Degraduje ich znaczenie. Wie, że ma nad nimi władzę. Narzuca im swoje zdanie. Wodzi nimi. Nie widzi sensu nauczania, bo jego uczniowie, mimo to nie stają się mądrzejszy. Uczniowie pragną posiąść wiedzę, a nie mądrość.

Myśl, że stracił swoje życie przytłacza go. Wylicza tych od których jest mądrzejszy, jednak to nic mu w życiu nie dało. Tym osobom wydaje się, że są mądre. Dostrzega swoją ułomność. To porównanie pokazuje, że on im zazdrości, a ci nie mają świadomości, iż posiadają braki w swojej wiedzy. Podważa sens nauki.

To co zostało powiedziane i zapisane w księgach nie zmieniło nic w świecie. Szczególnie wyraża swoje uczucia i emocje (liczne wykrzyknienia i zapytania). Łączy wyrafinowany język, bogaty w środki stylistyczne z kolokwializmami. Mimo swojego wykształcenia nie dorobił się majątku. Żyje w straszliwej nędzy. Wie, że na ziemi nie znajdzie pomocy. Nie dowie się od nikogo tajemnicy istnienia. Twierdzi, że magia i siły nieczyste wyjawią mu sens istnienia świata. Chce dowiedzieć się, kto lub co rządzi wszechświatem.

Pragnie odnaleźć odpowiedzi na podstawowe pytania egzystencjalne. Aby dać szczęście ludzkości chce pomocy sił nieczystych. Mimo wszystko jest to jego wizja szczęścia na zasadzie hierarchii. Uważa, że on ma racje i, że on wie najlepiej. Pragnie uwolnić się z tego lochu, w którym przebywa. Jest tak rozdarty psychicznie, że nie wie czy zrobić krok w przód czy w tył. Jedno jest pewne, chce zerwać z dotychczasowym życiem.

„Lament” Tadeusz Różewicz - analiza wiersza
„Lament” Tadeusz Różewicz – analiza wiersza Tadeusz Różewicz urodził się 9.10.1921 roku, poetę zalicza się do pokolenia Kolumbów. Jako...
Wypracowanie - Motyw matki w Przedwiośniu, Żeromski
Obraz matki w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego Termin matka (mama) w słowniku oznacza jedynie:  kobietę, która jest rodzicem urodziła i zazwyczaj...
Jan Kochanowski „Na dom w Czarnolesie” „O doktorze Hiszpanie” analiza fraszek
Jan Kochanowski „Na dom w Czarnolesie”, „O doktorze Hiszpanie” analiza fraszek Fraszka  jako gatunek literacki wywodzi swą nazwę od włoskiego...
Sens świata i człowieka - Pozytywizm i Romantyzm, wypracowanie
Porównanie założeń pozytywizmu i romantyzmu  w tematyce – sensu istnienia świata i człowieka Epoka romantyzmu i pozytywizmu często wykorzystywana...
Interpretacja wiersza „Rękawiczka” F. Schilera
„Rękawiczka” F. Schiler analiza utworu „Rękawiczka” autorstwa F. Schilera to ballada, o wyjątkowym charakterze można bowiem zauważyć zaskakujące...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *