„W warszawie” interpretacja wiersza Czesława Miłosza, wypracowanie

Wiersz zatytułowany „W Warszawie” napisany przez Czesława Miłosza zawarty jest w tomiku „Ocalenie”. Jak wiadomo autor poprzez utwory zawarte w nim przyjął postawę świadka epoki, sumienia narodu. W tym wierszu podmiot liryczny to sam poeta, który jako moralista wskazuje brzemię ciążące na poecie. To on bowiem bez względu na wytyczone cele czy założenia musi relacjonować tragedie, mówić za tych wszystkich cierpiących, którzy nie byli w stanie sami tego uczynić. Poeta wyróżnił również dwa rodzaje poezji.

 

Wypracowanie stanowi gotową analizę i interpretację wiersza. Omówiono budowę utworu oraz środki artystyczne użyte przez autora, całość poparta jest cytatami. Wypracowanie zawiera 310 słów.

„W warszawie” interpretacja wiersza Czesława Miłosza

Wiersz zatytułowany „W warszawie” napisany przez Czesława Miłosza należy do tomiku „Ocalenie”. Jak wiadomo poeta podjął się w nim ukazania roli poezji i poety. Autor staje się również świadkiem swej epoki, która wielokrotnie prezentuje tragiczne wydarzenia i obrazy. Utwór „W warszawie” również spełnia te rolę. Podmiot liryczny można utożsamić z poetą, stoi on nad gruzami stolicy na katedrze św. Jana. Z tego oto miejsca wyraża moralizatorskie przemyślenia mające ukazać dwa dominujące rodzaje poezji. Pierwszy to poezja „faktu”, która zapisuje i pozostawia dla potomnych najważniejsze wydarzenia historyczne. Mówi ona o cierpieniu nie dostrzeganym przez innych, wyraża to czego nie były w stanie zrobić ofiary. Drugi rodzaj poezji to twórczość radosna, ukazująca piękno świata. Tu poeta może wychwalać cudowność przyrody, radość ludzką, najpiękniejsze uczucia i obrazy. Jak mówi cytat: „Ja chcę opiewać festyny, Radosne gaje,”..”Zostawcie poetom chwile radości, Bo zginie wasz świat”. Jak widać podmiot liryczny pragnie tworzyć poezje radosną, zachwycającą się dobrem i pięknem codzienności, obiecał to sobie przecież, założył jako cel, mówi: ” Przysięgałeś, że nigdy nie będziesz płaczką żałobną”. Powstaje jednak pytanie, czy rzeczywiście może tak czynić? Okazuje się, że nie, wobec tragicznych obrazów poeta nie może pozostać niewzruszony. To jak poddanie się, oddalenie swych założeń na rzecz historii. Zadaniem poezji musi pozostać ukazywanie okrutnej prawdy, cierpienia drugiego człowieka, nadawanie bezimiennym ofiarom wyrazu. W ten sposób każdy poeta daje wyraz swej trwogi o kraj a także jednoczy się z nim w bólu. Twórczość to moralny obowiązek, który należy spełnić. Jak widać więc wymowa utworu „W warszawie” ukazuje ciężar talentu poety. Jest ona wewnętrznym piętnem autora, to jak nakaz z pod którego nie można się wyzwolić- „To brzemię”. Wiersze są wielokrotnie wyrazem obrony najistotniejszych wartości, próbą ich ocalenia.

Zakańczając należy wskazać budowę wiersza. Jest to utwór nieregularny zawarty w pięciu fragmentach. Autor użył następujących środków artystycznych: epitety: „ciemna miłość”, metafory: „płacz Antygony”, … „na gruzach katedry Świętego Jana, poeto”.

„Janko Muzykant” H. Sienkiewicza - wypracowanie: Analiza społeczeństwa polskiego
Obraz społeczeństwa w noweli „Janko Muzykant” H. Sienkiewicza Dziecko kojarzy się przede wszystkim z niewinnością i bezradnością. Rodząc się...
"Halloween" - wypracowanie po angielsku
Halloween. Few holidays tell us as much of the past as Halloween. Its origins date back thousands of years to the Druid festival of Samhain,...
"Pan tu nie stał" interpretacja wiersza, Stanisław Barańczak
“Pan tu nie stał” interpretacja wiersza Stanisława Barańczaka “Pan tu nie stał” to jeden z wierszy autorstwa Stanisława Barańczaka....
Mike Teavee – charakterystyka bohaterka „Charlie i fabryka czekolady”
Jednym z bohaterów książki R. Dahla „Charlie i fabryka czekolady” był Mike Teavee. Był to dziewięcioletni chłopiec uzależniony od telewizji....
Oświecenie w Polsce– dominujące prądy literackie, ramy czasowe.
Oświecenie w Polsce –  dominujące prądy literackie, ramy czasowe. Na rozwój i przebieg oświecenia na ziemiach polskich wpływ miały przede wszystkim...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *