Stanisław Barańczyk „Wypełnić czytelnym pismem”- analiza wiersza

„Wypełnić czytelnym pismem”- to jeden z bardziej znanych utworów Stanisława Barańczaka. Całość utworu sporządzona jest w formie ankiety, swoistego kwestionariusza, który w sytuacjach publicznych ówczesnej Polski należało wypełnić. Czytelnik w tekście odnajduje szereg pytań bardzo typowych dla ankiety oraz sugerowane  odpowiedzi. Niektóre z pośród nich dotyczą kwestii typowo urzędowych inne prywatnego życia a nawet intymności. Wymowa wiersza ma za zadanie ukazać prawdę na temat człowieka żyjącego w totalitarnym systemie.

 

W wypracowaniu dokładnie omówiono wymowę i konteksty utworu. Całość poparta jest stosownymi cytatami i zawiera 305 słów.

 

Stanisław Barańczyk „Wypełnić czytelnym pismem”- analiza wiersza


Stanisław Barańczyk to jeden z najbardziej znanych autorów współczesności. Urodził się 13.02.1946 roku w Poznaniu. Z zamiłowania i wykształcenia poeta, krytyk, eseista, wykładowca literatury na Uniwersytecie Harwarda. Należał do pokolenia Nowej Fali gdy na początkach swej twórczości skupiał się na ukazywaniu fałszu i zakłamania PRL-u. Do odrębnej grupy należy zaliczyć twórczość emigracyjną. Poeta odwołuje się w niej bowiem do motywów literatury romantycznej jak np.: nostalgia, obcość, przywiązanie do wartości ojczystych.


„Wypełnić czytelnym pismem”- to jeden z bardziej znanych utworów Stanisława Barańczaka. Całość utworu sporządzona jest w formie ankiety, swoistego kwestionariusza, który w sytuacjach publicznych ówczesnej Polski należało wypełnić. Ankieta jako swoista forma badawcza pozwalała zebrać wiadomości na temat jednostkowego człowieka pozwalając tym samym na brak podmiotowości. Czytelnik w tekście odnajduje szereg pytań bardzo typowych dla ankiety oraz sugerowane  odpowiedzi. Niektóre z pośród nich dotyczą kwestii typowo urzędowych inne prywatnego życia a nawet intymności.


Wymowa wiersza ma za zadanie ukazać prawdę na temat człowieka żyjącego w totalitarnym systemie. To on bowiem determinuje życia człowieka wyznaczając jego rolę w społeczeństwie i sposób myślenia. Tym samym zabijana jest indywidualność. Wtłoczeni do wielkiej machiny systemu podsycane jest brakiem zaufania i strachem, człowiek zdaje się wegetować , nie szuka sensu i własnych celi ale podporządkowuje się władzy. Jak mówi cytat: „urodzony: tak, nie, niepotrzebne skreślić: dlaczego „tak” uzasadnić, czy zamierza mieć dzieci tak, nie, dlaczego nie…” Człowiek żyjący w totalitarnym systemie jest świadom swego położenia i beznadziejności sytuacji. Wie, że nie może budować wolnej przyszłości musi podporządkować się reżimowi. Otaczające jednostkę wszechobecnie ograniczenia sprawiają, że nie chce ona przenosić swych obaw i problemów na dzieci.


Zakańczając należy także omówić budowę utworu. Wiersz stylizowany jest na ankietę, zawarty w formie ciągłej pozbawionej rymów. Użyte w nim środki artystyczne to gra słów, nagromadzenie pytań oraz metafora.

„Daremne żale”, „Nad głębiami”, „Do młodych” – Adam Asnyk
„Daremne żale” Jest to bardzo meliczny i zrytmizowany utwór literacki. Autor kieruje go do ludzi, a konkretnie tych rozżalonych, niepotrafiących...
Renesans najważniejsze terminy literackie i pojęcia- ściąga , sprawdzian
Renesans najważniejsze terminy literackie i pojęcia- ściąga , sprawdzian Każda epoka literacka charakteryzowana zostaje poprzez związane z nią...
Wypracowanie "Inny świat" G.Grudziński - Obraz kobiet
Obraz kobiet w utworze Inny świat G. Herlinga Grudzińskiego Obraz kobiety najczęściej powiązany jest z wzorem społeczno kulturowym. Od zarania...
„Nad Niemnem” legenda o Janie i Cecylii– wypracowanie
„Nad Niemnem” legenda o Janie i Cecylii– wypracowanie Dzieło Elizy Orzeszkowej „Nad Niemnem” odwołuje się do legendarnych zdarzeń i bohaterów....
„Eviva l’arte” Przerwy - Tetmajera i „Padlina” Baudelaire – interpretacje wierszy
„Eviva l’arte” Przerwy – Tetmajera Podmiot liryczny ujawnia się w tym utworze. Jest to podmiot zbiorowy, ponieważ wypowiada się w liczbie mnogiej....

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *