Wypracowania z lektur liceum, technikum

Zapraszamy do korzystania z gotowych wypracowań z lektur, które są przeznaczone dla uczniów liceum i technikum. Są to świetne zasoby, które mogą pomóc w zrozumieniu literatury, analizie tekstów i przygotowaniu się do egzaminów. Wypracowania te oferują różne interpretacje i punkty widzenia, co może być bardzo pomocne w rozwijaniu własnych umiejętności analizy literackiej. Pamiętaj jednak, że te materiały powinny służyć jako inspiracja lub wsparcie w nauce, a nie jako gotowe prace do przedstawienia jako własne. Ważne jest, aby opracować własne myśli i wnioski na temat przeczytanych lektur. Czy jest jakaś konkretna lektura lub temat, który Cię interesuje?

Wypracowanie – porównanie matek z: „Przedwiośnie” Żeromskiego i „Dym” Konopnickiej

Motyw matki –porównanie postaw bohaterek z: „Przedwiośnie” Żeromskiego i „Dym” Konopnickiej Słowo matka oznacza:  kobietę, która jest rodzicem urodziła i zazwyczaj wychowuje własne lub cudze dziecko, stanowi więc ona podstawową relacje rodzinną. W taki sposób określa matkę prawo, jednak specyfika matczynej roli, uczucia i sposób ich okazywania, nierozerwalny wpływ na życie dziecka sprawia, iż niezgłębiona “tajemnica” jaką jest każda matka stała się i nadal staje jednym z ważniejszych motywów w

Czytaj więcej »

Mit o Prometeuszu, wypracowanie – Motyw cierpienia

Motyw Cierpienie w micie o Prometeuszu Słowo cierpienie kojarzy się z bólem odczuwanym na tyle silnie, że powstający w ten sposób dyskomfort odbija się na zachowaniu lub funkcjonowaniu człowieka. Cierpienie miewa przeróżne oblicza, poczynając od podzielenia go na fizyczne, psychiczne i emocjonalne kończąc na różnych czynnikach je wywołujących. Nie można ujednolicać czy porównywać rozmiarów cierpienia, każdy z nas bowiem w takim momencie przeżywa własną tragedie i to co odczuwa pozostaje

Czytaj więcej »

„Medaliony” Zofia Nałkowska, cierpienie bohaterów – wypracowanie

Motyw cierpienia w „Medalionach” Zofii Nałkowskiej Cierpienie kojarzy się z przede wszystkim z bólem odczuwanym na tyle silnie, że powstający w ten sposób dyskomfort odbija się na zachowaniu lub funkcjonowaniu człowieka. Cierpienie miewa przeróżne oblicza, poczynając od podzielenia go na fizyczne, psychiczne i emocjonalne kończąc na różnych czynnikach je wywołujących. Każdy ból odczuwany przez człowieka jest cierpieniem ,niestety niekiedy bywa on na tyle silny, że odbiera sens istnieniu i znaczenie

Czytaj więcej »

„Antygona” Sofoklesa – wypracowanie: Bunt bohatera

Motyw buntu i  pogodzenia się z losem – „Antygona” Sofoklesa Wiele czynników ma bezpośredni wpływ na poczucie potrzeby zmiany otaczającej nas rzeczywistości. Niejednokrotnie czynniki wewnętrzne i zewnętrzne uniemożliwiają uzyskania zadawalających efektów. W takich momentach jedyną drogą mogącą przynieść oczekiwane zmiany pozostaje bunt. Bunt bowiem wyraża jasno postawę sprzeciwu i chęć wywołania zmian w otaczającym świecie bądź w ludziach będących przyczyną negatywnych odczuć. Zdarzenia historyczne i społeczne stanowią właśnie taki rodzaj 

Czytaj więcej »

Wypracowanie: Dziecko w literaturze: „Tadeusz” E. Orzeszkowa, „Janko Muzykant” H. Sienkiewicz

Motyw dziecka – „Tadeusz” E. Orzeszkowej,  „Janko Muzykant” H. Sienkiewicz Dziecko kojarzy się przede wszystkim z niewinnością i bezradnością. Rodzi się bowiem pełne ufności i otwartości wobec świata, całkowicie nieświadome otaczających je realiów. Niemożna od dziecka wymagać dojrzałości intelektualnej i emocjonalnej jak od osób dorosłych, jego organizm nie spełnia bowiem takich norm. Jak ukazują przykłady literackie wielokrotnie zaniedbanie społeczne potrafi wpłynąć na los dzieci. Brak wrażliwości, świadomości problematyki i jej 

Czytaj więcej »

„Inny świat” G. Herling Grudziński, obraz Bólu i cierpienia w łagrach

Problematyka społeczno – egzystencjalna w lekturze  „Inny świat” G. Herlinga Grudzińskiego Inny świat Herlinga – Grudzińskiego stanowi rzeczywisty obraz życia w sowieckich obozach pracy – łagrach. Ich prawdziwość potwierdza fakt, że sam autor a zarazem główny bohater był więźniem w jednym z takich obozów. Własnym życiem więc zaświadczył o okrutnej przeszłości. Łagry stanowiły przymusowe obozy pracy znajdujące się praktycznie na całym terenie Związku Radzieckiego. Bohater przebywał w kargopolskim obozie w

Czytaj więcej »

Wypracowanie: Charakterystyka porównawcza „Konrada Wallenroda” z Konradem z 3 cz „Dziadów”

Motyw buntu w twórczości Mickiewicza : porównanie „Konrada Wallenroda” z Konradem z 3 cz „Dziadów” Niełatwo szczególnie w nie sprzyjających warunkach pogodzić się z losem. Wiele czynników sprawia, że czujemy się uciśnieni a otaczającą  rzeczywistość potęguje potrzebę wyłamania z pod ograniczających nas barier. Bunt bowiem wyraża jasno postawę sprzeciwu i chęć wywołania zmian w otaczającym świecie bądź w ludziach będących przyczyną negatywnych odczuć. Niejednokrotnie bunt nie jest wynikiem sprzeczności między

Czytaj więcej »

Mit o „Dedalu i Ikarze”, wypracowanie – Bohater marzyciel

Postać marzyciela w literaturze – mit o „Dedalu i Ikarze” Marzenia są składowa częścią każdej jednostki ludzkiej. Stanowią one swojego rodzaju naturalną odskocznię, będąca momentem wytchnienia od codzienności. Dopóki nie przekraczają one granic realnych możliwości są bezpieczne a nawet pomocne, dopingują bowiem często w dążeniu do celu, ukazując wizję jego realizacji. Jeśli jednak przekroczą „bezpieczne „ ramy mogą stać się realnym zagrożeniem dla ich właściciela. Już mitologiczna Grecja podejmowała tematykę

Czytaj więcej »

„Janko Muzykant” H. Sienkiewicza – wypracowanie: Analiza społeczeństwa polskiego

Obraz społeczeństwa w noweli „Janko Muzykant” H. Sienkiewicza Dziecko kojarzy się przede wszystkim z niewinnością i bezradnością. Rodząc się jest w pełni zdane na swych opiekunów. Niestety rodzice często zawodzą a cały świat dorosłych wydaje się być ślepy wobec problemów małego człowieka.  Przykład taki ukazuje nam wstrząsająca opowieść zawarta w noweli Henryka Sienkiewicza pod tytułem Janko muzykant. Główny bohater to mały chłopiec poznajemy go jako niewinnego, biedaka jego wygląd oddaje

Czytaj więcej »

„Cierpienia młodego Wertera” Goethe – Czy miłość determinuje życie człowieka?

Miłość jest to najgłębsze i chyba najważniejsze uczucie jakie spotyka człowieka. Potrafi dać szczęście i spełnienie, choć niejednokrotnie sprawia ból i cierpienie. Zagadnienie to często poruszają artyści w swoich dziełach. Johann W. Goethe w swojej powieści „Cierpienia młodego Wertera” skupił się na opisaniu tego tajemniczego zjawiska jakim jest miłość. Na podstawie tej książki postaram się odpowiedzieć na pytanie, czy miłość to uczucie determinujące życie człowieka. Fragment interpretowanego tekstu, a właściwie

Czytaj więcej »

Wypracowanie – Motyw matki w Przedwiośniu, Żeromski

Obraz matki w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego Termin matka (mama) w słowniku oznacza jedynie:  kobietę, która jest rodzicem urodziła i zazwyczaj wychowuje własne lub cudze dziecko, stanowi więc ona podstawową relacje rodzinną. W prawie rodzinnym matka jest wstępną krewną pierwszego stopnia w linii prostej, od której dziecko pochodzi bezpośrednio. W taki sposób określa matkę prawo, jednak specyfika matczynej roli, uczucia i sposób ich okazywania, nierozerwalny wpływ na życie dziecka sprawia, iż

Czytaj więcej »

Wypracowanie – Sens istnienia człowieka zawarty w Biblii

Sens istnienia człowieka zawarty w księdze Kocheleta i Hioba Sens istnienia człowieka od zarania dziejów nurtuje i zastanawia. Pytania, często pozostawiane bez odpowiedzi, dotyczące celu i znaczenia ziemskiego bytu stają się tym samym podstawą myśli filozoficznych czy światopoglądowych. Sens życia bezpośrednio zostaje połączony z daną kulturą, religią czy wierzeniami. Te trzy główne składniki są swoistym modelem wartości mających stanowić sens istnienia. Przyglądając się rozwojowi kultur należy zauważyć, że rozkwit rozważań

Czytaj więcej »

Wypracowanie “Syzyfowe prace” Żeromski – Patriotyzm w utworze

Patriotyzm w utworze syzyfowe prace Stefana Żeromskiego Patriotyzm oznacza;” postawę społeczno – polityczną i ideologię miłości i przywiązania do ojczyzny, lojalności wobec niej: poczucie więzi społeczno kulturowej z narodem”. To krótkie wyjaśnienie zawiera w sobie wszystkie znaczące elementy stanowiące istotę patriotyzmu. Nie trzeba być żołnierzem by móc nazwać się patriotom,  swą miłość do ojczyny można bowiem wyrażać na wiele sposobów. Przykłady postaw patriotycznych odnajdujemy w utworze Stefana Żeromskiego „Syzyfowe prace”,

Czytaj więcej »

Wypracowanie “Tango” S. Mrożek – Motyw rodziny

Obraz rodziny przedstawiony w Tangu S. Mróżka Tango jako utwór stanowi swoistą parodię dramatu rodzinnego. W swej budowie przypomina on tradycyjny dramat mieszczański, autor zachowuje zasadę trzech jedności osadzając akcję sztuki jednej mieszczańskiej rodziny w ich rodzinnym domu i wybierając na bohatera młodego zbuntowanego idealistę. W tym utworze paradoksalnie zostaje odwrócony motyw konfliktu pokoleń, to nie seniorzy nie mogą pogodzić się ze zmianami niesionymi przez współczesność, ale przedstawiciel młodego pokolenia

Czytaj więcej »

Wypracowanie “Tango” S. Mrożek – Obraz społeczeństwa w utworze

Obraz społeczeństwa w Tangu S. Mrożka Tango jest parodią typowego dramatu mieszczańskiego. Jego tematyka dotyczy ściśle mieszczańskiej rodziny, akcja utworu toczy się cały czas w ich mieszczeniu a główny bohater to Artur, młody idealista. Problemy wewnętrzne rodziny stanowią jednocześnie obraz i analizę współczesnego społeczeństwa i kultury w czasach po rewolucji obyczajowej. Konflikt rodzinny bazuje na obrazie różnic dwóch silnych postaw: tradycjonalizmu  i wyzwolenia. Paradoksalne odwrócenie konfliktu pokoleń ma dodatkowo ukazać

Czytaj więcej »