Public relations (PR)- to zespół celowo zorganizowanych działań o charakterze ciągłym, zapewniających organizacji systematyczne komunikowanie się z otoczeniem. Istota działań PR jest: kreowanie, utrwalanie, rozszerzanie społecznego zaufania wobec organizacji i kształtowanie przychylnej atmosfery wokół jej działalności. Podstawą Public relations jest rzetelna informacja, nawet jeśli wpływa to niekorzystnie na wizerunek firmy. Public relations dzieli się na:
*zamysł (działania przemyślane),
*plan (działania zorganizowane- badania i analiza, czyli podstawa planowania i wytyczania celów),
*interes społeczny (społeczna akceptacja).
Otoczenie Public relations dzielimy na: otoczenie wewnętrzne- organizacja, otoczenie zewnętrzne bliższe-rynkowe, otoczenie zewnętrzne dalsze- społeczne. Głównym celem Public relations jest dobro organizacji, to jego zadaniem jest uczynienie wszystkiego, co możliwe, aby ludzie kupowali produkty, korzystali z usług, itp. Od lat 90. XX wieku istnieje w Polsce duże zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się public relations oraz moda na to pojęcie, dlatego na wielu polskich wyższych uczelniach powstały wydziały kształcące takich pracowników. W Polsce pracownicy działu PR nazywani są czasami “pijarowcami”. Mówią tak o sobie nawet sami zatrudnieni w dziale PR.