Edukacja jest pojęciem określanym na kilka różnych sposobów. Wertując słownik języka polskiego znajdziemy definicję, która mówi, że jest to „uczenie kogoś zwłaszcza długotrwale i objęte programem”. Jest to bardzo ogólnikowa charakterystyka, niewyczerpująca tematu.
Posługując się encyklopedią multimedialną otrzymujemy informację jakoby edukacja to szerokie pojęcie, oznacza wychowanie jako kształcenie człowieka(w szczególności chodzi tu o wychowanie dziecka aż do momentu osiągnięcia dojrzałości) na płaszczyźnie intelektualnej psychologicznej oraz moralnej. Edukacja ta ma na celu wyuczenie przystosowania się do życia w społeczeństwie a także wykształcenie własnego osądu.
Zdecydowanie bardziej wyczerpujące temat wyjaśnienie znajduje się w reformie edukacji. Podana tam informacja mówi, że: „edukacja to realizacja programu ewolucji istoty ludzkiej w toku całego życia z myślą o integralnym rozwoju w zakresie umysłowym, fizycznym, afektywnym, moralnym, duchowym, proces obejmujący nie tylko przekazywanie wiedzy i umiejętności, szeroko pojętych wartości kultury, lecz także inspirowanie postawy twórczej, otwartej, samodzielności myślenia, zdolności do samokształcenia. To także sprzyjanie integracji jednostek z życiem kulturalnym, społecznym, ekonomicznym określonej wspólnoty, a tym samym przygotowanie rezerw ludzkich dla jej wzbogacania”
Dodatkowe aspekty, które podkreślają wielowymiarowość i złożoność edukacji.
Edukacja a rozwój społeczny i kulturalny: Edukacja odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu społeczeństwa i kultury. Przekazuje wartości kulturowe, normy społeczne i wiedzę historyczną, co pozwala na zachowanie dziedzictwa kulturowego i promowanie zrozumienia międzykulturowego. Uczy też tolerancji, szacunku dla różnorodności i umiejętności życia w społeczeństwie wielokulturowym.
Edukacja przez całe życie: Pojęcie edukacji rozciąga się nie tylko na formalne nauczanie w szkołach, ale również na uczenie się przez całe życie. Obejmuje to edukację nieformalną (jak warsztaty, kursy, samokształcenie) oraz edukację pozaformalną (taką jak doświadczenia życiowe, podróże, interakcje społeczne).
Rola technologii w edukacji: Współczesna edukacja coraz częściej integruje nowe technologie, takie jak uczenie się online, multimedia i narzędzia cyfrowe, co zmienia sposób, w jaki uczymy się i nauczamy. Technologie te otwierają nowe możliwości dostępu do wiedzy, personalizacji nauczania i wspierania samodzielnego uczenia się.
Edukacja jako narzędzie do redukcji nierówności: Edukacja jest uznawana za kluczowy czynnik w redukcji nierówności społecznych i ekonomicznych. Zapewniając równy dostęp do wysokiej jakości edukacji, społeczeństwa mogą wspierać mobilność społeczną i ekonomiczną, zmniejszając tym samym dysproporcje.
Rozwój emocjonalny i osobisty: Edukacja skupia się także na rozwoju emocjonalnym i osobistym uczniów, ucząc ich zarządzania emocjami, empatii, samoświadomości i umiejętności społecznych. Te aspekty są kluczowe dla zdrowia psychicznego i dobrego funkcjonowania w społeczeństwie.
Edukacja a zrównoważony rozwój: Rosnące znaczenie edukacji w zakresie zrównoważonego rozwoju i świadomości ekologicznej. Edukacja ta ma na celu przygotowanie młodych ludzi do życia w świecie, który stawia czoła wyzwaniom ekologicznym, promując zrównoważony styl życia i odpowiedzialność za środowisko.
Włączenie tych aspektów do definicji edukacji podkreśla, że nie jest to tylko proces przekazywania wiedzy, ale kompleksowy rozwój człowieka w wielu wymiarach, mający kluczowe znaczenie dla zdobycia wiedzy osobistej, społecznej i kulturalnej.