„Zielono mam w głowie” interpretacja wiersza Kazimierza Wierzyńskiego

Wiersz Kazimierza Wierzyńskiego zatytułowany „Zielono mam w głowie” stanowi swoisty manifest poetycki. Podmiot liryczny to poeta, który ukazuje swą filozofię życia, poprzez dzielenie się z czytelnikiem: młodością, niedojrzałością i radością wynikającą z faktu, iż może istnieć. Należy również zwrócić uwagę, że wiersz realizuje założenia poetyckiej grupy skamander. Kazimierz Wierzyński w epoce dwudziestolecia międzywojennego był jednym z jej założycieli i członków. Głosiła ona tworzenie poza utartymi konwenansami i programami.

 

Wypracowanie stanowi gotową analizę i interpretacje utworu. W tekście wyjaśniono wszystkie podane powyżej watki. Wskazana została również budowa wiersza oraz użyte przez autora środki artystyczne. Całość poparta jest cytatami. Wypracowanie zawiera 317 słów.

Kazimierz Wierzyński „Zielono mam w głowie” analiza utworu

Kazimierz Wierzyński to jeden z bardziej znanych poetów polskich, jak wiadomo jego twórczość przez długi okres była związana z działalnością w poetyckiej grupie dwudziestolecia międzywojennego – skamander. Wierzyński jako jeden z założycieli tej grupy poprzez swoja poezje realizował również jej założenia. Wiersz zatytułowany „Zielono mam w głowie” prezentuje te idee. Utwór w swej budowie charakteryzuje się regularnością , złożony jest z dwóch czterowersowych zwrotek a każda z nich posiada dwunastozgłoskowe wersy. Podmiotem lirycznym jest tu sam poeta, który realizuje swą wypowiedz w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Można nazwać ten wiersz również osobistym manifestem poetyckim, w którym autor prezentuje zachwyt nad własną niedojrzałością i miłością, to odzwierciedlenie filozofii życia. Jak czytamy : „zielono mam w głowie i fiołki w niej kwitną, Na klombach mych myśli sadzone za młodu”. Wnętrze poety jest jak przepiękny ogród, zielony i pełen kwiatów. Każda z tych roślin prezentuje świeżość i niedojrzałość młodości. Życie młodego człowieka jest beztroskie i nieskrępowane. Myśli zalewają kwiaty, które wyrastają samoistnie bez żadnego wysiłku, cały ten obraz rozświetla słońce: „pod słońcem co dało mi dusze błękitną”. Poeta stwierdza, że powinien być wiosna nie zaś człowiekiem. Jego niepohamowana radość i uwielbienie życia skłania do okazywanie jej innym ludziom. Jak czytamy: „obnoszę po ludziach mój śmiech i bukiety”. Autor pragnie dzielić się z innymi swym optymizmem. Dokonując analizy należy również zauważyć, że wymowa i tematyka utworu jest typowa dla skamandrytów. To oni bowiem pragnęli realizować się poza wszelkimi konwenansami czy utartymi programami. Stąd wiersz jest afirmacją życia, które daje ogromna radość poprzez samą świadomości, iż można istnieć. Zauważymy, że autor nie prezentuje siebie jako kogoś wyjątkowego, ale jest jednym z wielu takich samych osób. Jak pisze każdy bowiem człowiek posiada takie same powody do radości jak i on sam.

Zakańczając należy wskazać budowę wiersza, jak już wspomniano jest to wiersz regularny, autor użył w nim następujących środków artystycznych: metafory: „klomby mych myśli”, epitety: „radosną wichurą”.

„Satyra na leniwych chłopów”- analiza utworu, wypracowanie
„Satyra na leniwych chłopów”- analiza utworu „Satyra na leniwych chłopów” to średniowieczny utwór nieznanego autora, którego powstanie datuje...
Kurtz – charakterystyka postaci „Jądro ciemności”, wypracowanie
Jednym z bohaterów występujących w książce J. Conrada pod tytułem „Jądro ciemności” był Kurtz. Był  on kierownikiem jednej z belgijskich stacji...
Jasper – charakterystyka bohatera „Czarnoksiężnik z Archipelagu”, wypracowanie
Jednym z bohaterów powieści U. Le Guin pod tytułem „Czarnoksiężnik z Archipelagu” był Jasper. Był on uczniem szkoły dla czarnoksiężników na wyspie...
„Piosenka o końcu świata” interpretacja wiersza Czesława Miłosza
„Piosenka o końcu świata” interpretacja wiersza Czesława Miłosza Wiersz Czesława Miłosza zatytułowany „Piosenka o końcu świata” przywołuje skojarzenie...
Wanda Gąsowska – charakterystyka postaci, „Szatan z siódmej klasy”, wypracowanie
Wanda Gąsowska była jedną z postaci występujących w książce K. Makuszyńskiego pod tytułem „Szatan z siódmej klasy”. Była ona córką Iwona i Ewy...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *