Wypracowanie: Charakterystyka porównawcza „Konrada Wallenroda” z Konradem z 3 cz „Dziadów”

Adam Mickiewicz był nie tylko wspaniałym pisarzem ale i patriotom. Dowodem na to są jego dzieła, w których wielokrotnie porusza tematykę walki narodowowyzwoleńczej.  W dwóch swych dziełach bardzo wyraźnie nakreślił tę tematykę i opisał ją poprzez losy i postawy bohaterów. W 3 części Dziadów oraz utworze Konrad Wallenrod odnajdujemy tych buntowników i poznajemy ich wspólne imię – Konrad.

 

Podobieństwo tych postaci umożliwia ich zestawienie w realizacji powyższego tematu. Wypracowanie dokładnie charakteryzuje każdego z bohaterów ,oraz porównuje ich postawy, w ten sposób zrealizowane zostaje zagadnienie – buntu w utworach literackich. Całość poparta jest cytatami pochodzącymi z tekstu lektury. Wypracowanie zawiera 589.

Motyw buntu w twórczości Mickiewicza : porównanie „Konrada Wallenroda” z Konradem z 3 cz „Dziadów”

Niełatwo szczególnie w nie sprzyjających warunkach pogodzić się z losem. Wiele czynników sprawia, że czujemy się uciśnieni a otaczającą  rzeczywistość potęguje potrzebę wyłamania z pod ograniczających nas barier. Bunt bowiem wyraża jasno postawę sprzeciwu i chęć wywołania zmian w otaczającym świecie bądź w ludziach będących przyczyną negatywnych odczuć. Niejednokrotnie bunt nie jest wynikiem sprzeczności między własnymi poglądami a poglądami innych ale spowodowany czynnikami zewnętrznymi. Bunt okazuje się niejednokrotnie jedyną droga do walki o własne ja lub specyficznym systemem obronnym, a pogodzenie się z losem poddaniem, bezbronnością i bezradnością.

W sytuacji kiedy Polska w roku 1795 straciła swą niepodległość, wiele setek tysięcy ludzi stanęła na rozdrożu. Jednym z nich jest bohater 3 części „ Dziadów ” Adama Mickiewicza  Konrad. Jego postać ma ukazać i zobrazować uczucia wielu innych bezimiennych podobnych mu osób. Jako człowiek nie jest wstanie poradzić sobie z zaistniałą sytuacją , buntuje się wewnętrznie nie chcąc w żaden sposób dopuścić do głosu myśli, że jego ukochany kraj przestaje istnieć. Walczył on przecież o niepodległość Polski, własnym życiem zaświadczał, że warto, że zrobimy wszystko by do tego niedoszło. Miota się on w sobie, nie mogąc pojąc jak mimo takiego wysiłku i takiej walce tysięcy osób, mogło dojść do klęski. Nawet głęboka wiara i miłość do Boga zaczyna wyrażać się poprzez sprzeciw, zarzuty i niezrozumienie; „ …Bóg nie jest ojcem świata, ale jego carem.. ”, „ …gdyby był ojcem, nie pozwolił by żeby jego dzieci tak cierpiały… ”, „ …Bóg nie jest miłością, lecz mądrością… ”. W tych słowach widać cierpienia Konrada, jego myśli, które szukają niemożliwej odezwy. Ostatecznym orężem buntu staje się napisane przez niego dzieło – Wielka Improwizacja, dzięki niej może poczuć się „nieśmiertelny” i poświęcić swe życie twórczości. Ta bowiem wydaje się być niepokonaną, to w niej leży ostatnia nadzieja. Konrad jest postacią niezwykle silną, wyraża bunt i nie godzi się z losem gdyż dobrze wie, że taki stan rzeczy oznacza poddanie się i zaprzestanie walki o własną godność i wartości, niesione przez kulturę dzięki której jest tym kim jest. Można by rzec, że Mickiewicz stworzył postać Kordiana do rozważań na temat buntu. W czasie Wielkiej Improwizacji przeżywa on bowiem według mnie dwa pojedynki: jeden to widoczny pomiędzy samym sobą a postacią Boga, niemożliwy do realnego przeprowadzenia, drugi natomiast wewnętrzny ukryty w myślach i duszy. Walczą w nim uczucia: „ Nazywam się milion, bo za miliony kocham i cierpię ”. Dzięki temu zwycięża ostatecznie w Konradzie miłość do ojczyzny. Mimo ignorancji ze strony sił stwórczych, pozostaje widocznym dowodem patriotyzmu.

Innym bohaterem, który buntuje się przeciw uciskowi i niewoli marząc o kraju wolnym i sprawiedliwym jest Konrad Wallenrod. Bohater również wykreowany przez Adama Mickiewicza. Niezwykły, tajemniczy , samotny bojownik o dobro narodu. Postanawia on sam droga podstępu i zdrady zmierzyć się z losem. Wybiera drogę kłamstwa i zbrodni która jest jednocześni ścieżką niezgodną z etosem rycerskim. Wie jednak jako średniowieczny rycerz ceniący nade wszystko honor  więcej niż własne życie, że jest to ścieżka niemoralna, przeklina ją. Pod płaszczem słabej nękanej wojnami Litwy możemy dostrzec Polskę, a potężny Zakon Krzyżacki obrazuje Rosję. Postawa Konrada wymaga od niego bezgranicznej miłości do ojczyzny, bohater zdecydowanie odrzuca własne życie nie zważa na normy etyczne i moralne. Adam Mickiewicz proponuje tutaj walenrodyzm, czyli ukrywanie rzeczywistych zamiarów pod pozorami lojalności jako jedną z dróg odzyskiwania niepodległości, wyrażania swego bunt przeciwko niewoli.

Jak widzimy więc istnieją  różne postawy ukazujące bunt jednostki, w tych odmiennych postaciach odnajdujemy jednak wspólne cechy: chęć wywołania zmian na rzecz lepszego jutra. Motyw buntu realizowany przez Adama Mickiewicza w tych dwóch utworach jest więc wyrazem samotnej walki w imię najwyższych wartości.

Cześnik i Rejent – porównanie bohaterów „Zemsty”
Bohaterami dramatu Aleksandra Fredry pt. „Zemsta” są Rejent Milczek i Cześnik Maciej Raptusiewicz. Rejent jest pracownikiem sądownictwa i właścicielem...
Aniela Kowalik – charakterystyka postaci, M. Musierowicz
Główną bohaterką książki Małgorzaty Musierowicz pt.: „Kłamczucha” jest Aniela Kowalik. Mieszkała z tatą w Łebie; była półsierotą, jej matka zmarła,...
Wypracowanie „Wesele” Wyspiańskiego - Obraz inteligencji
Obraz inteligencji w „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego Inteligencja jako pojecie społeczne i kulturowe stanowi swoistą „ kastę ”. Inteligencja...
Analiza porównawcza wiersza „Koniec wieku XIX „ Tetmajera i „Kowal” Staffa – wypracowanie
Analiza porównawcza wiersza „Koniec wieku XIX „ Tetmajera i „Kowal” Staffa – wypracowanie Burzliwy okres w epoce Młodej Polski podkreśla wybuch...
„Szczęście” interpretacja wiersza Jarosława Iwaszkiewicza, wypracowanie
„Szczęście” interpretacja wiersza Jarosława Iwaszkiewicza „Szczęście” to tytuł jednego z wierszy autorstwa Jarosława Iwaszkiewicza. Podmiot liryczny...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *