Wizja końca świata w literaturze i sztuce – wypracowanie maturalne

Zawarty w Biblii obraz końca świata stał się natchnieniem dla wielu artystów.. Święty Jan w „Apokalipsie” stara się ująć przyszłe losy, grozi, pociesza a także przestrzega ludzkość. Uwidoczniona zostaje walka dobra ze złem, upadek ludzkiego rodu i przywracanie harmonii na świecie. Analiza biblijnej wizji jest bardzo trudna do  pełnego zrozumienia, przepełnia ją bowiem ogromna liczba znaków, symboli i liczb. Nie dziwi więc fakt, że dla wielu późniejszych artystów księga jak i zawarte w niej symbole stały się natchnieniem pozwalającym wyrażać własne wyobrażenie o końcu świata.

W poniższym wypracowaniu dokonano realizacji tematu w oparciu o: Apokalipsę św. Jana, „Piosenkę o końcu świta” Czesława Miłosza oraz dzieło Albrechta Durera „Czterej jeźdźcy apokalipsy”. Tekst może również posłużyć jako analizy poszczególnych dzieł. Całość poparta cytatami zawiera 535 słów.

Wizja końca świata w literaturze i sztuce – wypracowanie maturalne

Literackie i artystyczne wizje końca świata stanowią nawiązanie do tematyki zawartej w Biblii w Apokalipsie św. Jana. Sam termin apokalipsa oznacza objawienie lub odsłonięcie. W świętej księdze stanowi ona rodzaj swoistej wypowiedzi, która uchyla rąbka tajemnicy dotyczącej końca świata. Należy zaznaczyć ,ze Apokalipsa św. Jana nie jest jedyną apokalipsą zaprezentowaną w Biblii ta jednak pozostaje najważniejsza, zamyka bowiem całość Pisma Świętego i od zawsze stanowi natchnienie dla wielu późniejszych dzieł.

Omawiając tematykę należy więc przywołać obraz zawarty w Biblii , księga zawiera widzenie św. Jana, któremu ukazuje się oblicze końca świata. Święty stara się ująć przyszłe losy, grozi, pociesza a także przestrzega ludzkość. Uwidoczniona zostaje walka dobra ze złem, upadek ludzkiego rodu i przywracanie harmonii na świecie. Analiza biblijnej wizji jest bardzo trudna do  pełnego zrozumienia, przepełnia ją bowiem ogromna liczba znaków, symboli i liczb. Jedne z najbardziej znanych to: cztery zwierzęta: lew, wół, orzeł i zwierzę o ludzkiej twarzy, bestia czyli antychryst, smok, który walczy z kobietą, siedem trąb i siedem pieczęci. Nie dziwi więc fakt, że dla wielu późniejszych artystów księga jak i zawarte w niej symbole stały się natchnieniem pozwalającym wyrażać własne wyobrażenie o końcu świata.

Jednym z takich dzieł jest z pewnością wiersz Czesława Miłosza zatytułowany „Piosenka o końcu świata”. Wiersz przywołuje skojarzenie z Apokalipsą świętego Jana. Autor ukazuje jednak kontrastujący z biblijnym obraz tego wydarzenia. Nachodzącego kresu nie przepowiadają żadne znaki, nie przybywają czterej jeźdźcy a nieba nie zasnuły gromy ,błyskawice, nie słychać również trąb. Jak mówi cytat: „Kobiety idą pod parasolami. Pijak zasypia na brzegu trawnika. Nawołują na ulicy sprzedawcy warzyw”. Ten obraz to znana wszystkim codzienność, nie ma w niej żadnego elementu mogącego przepowiadać koniec, a mimo tego on nadchodzi, właśnie w tej chwili, niezauważalnie i po  cichu. Ludzie nie widzą go gdyż, wierzą a nawet oczekują, że dzień sądu będzie spektakularny, dantejskie sceny podkreślą tragizm sytuacji. Ci którzy Czekaja na ten moment są wyraźnie zawiedzeni: „A którzy czekali znaków i archanielskich trąb, Nie wierzą , że staje się już”. Analizując wymowę utworu należy więc stwierdzić, że Czesław Miłosz pragnął ukazać naturalność śmierci oraz potrzebę pogodzenia się z tym zjawiskiem. Uznania go za bezsporny fakt, prawo biologiczne, któremu wszyscy jesteśmy poddani. Zawsze należy więc być przygotowanym na śmierć i koniec, nadchodzi ona bowiem niezauważalnie, bez znaków czy przepowiedni będąc czymś zwykłym i normalnym. Nadmierne wyobrażenia zawodzą w obliczu tej naturalnej kolei rzeczy. W tym celu właśnie autor przywołał biblijna wizję końca świata.

Obraz końca świata odnajdujemy również w szkicu dzieła Albrechta Durera „Czterej jeźdźcy Apokalipsy”. Artysta wykorzystuje znany symbol czterech jeźdźców apokalipsy. To oni brutalnie i bezdusznie mordują ludzi. Należy zaznaczyć, że każdy z jeździec dosiadający konia wygląda inaczej. Pierwszy posiada łuk i koronę jako symbole dobra. Drugi stanowi symbol wojny ujmując w ręku miecz. Trzeci dzierżący wagę symbolizuje głód, czwarty natomiast to oblicze śmierci. Na obrazie odbiorca odnajduje wszechobecne okrucieństwo, ludzi, zwierząt i jeźdźców a cała atmosfera przekonuje o nieuchronnej zagładzie. Obraz zawiera tragiczne lecz prawdziwe biblijne oblicze zagłady świata, każdy człowiek będzie musiał odpowiedzieć za swe czyny przed sądem a śmierć nadejdzie z pewnością w ten lub inny sposób. W obliczu majestatu sił najwyższych ani żywi ani zmarli nie unikną rozliczenia za swe postępki.

Charakterystyka Karola Lwa – wypracowanie, A. Lindgren
Jednym z głównych bohaterów książki „Bracia Lwie Serce” napisanej przez Astrid Lindgren jest Karol Lew. Mieszkał on wraz z matką i starszym bratem,...
Wacław Potocki –analiza twórczości.
Charakterystyka twórczości Wacława Potockiego Wacław Potocki pochodził z okolic Biecza, był zamożnym ziemianinem, który pozostawił po sobie różnorodny...
„Brzydkie kaczątko” H. CH. Andersen, wypracowanie
„Brzydkie kaczątko” H. CH. Andersena to przepiękna opowieść o pewnym kaczątku, które z powodu swej odmienności jest odrzucane przez otoczenie....
Zenek Wójcik – charakterystyka postaci
Pamiętaj, że wypracowanie możesz pobrac wyłącznie do użytku własnego i nie posiadasz do niego praw majątkowych. Dalsza odsprzedaż lub umieszczanie...
Wypracowanie – charakterystyka Sary Crewe, F. H. Burnett
Sara Crewe jest główną bohaterką powieści „Mała księżniczka” autorstwa F. H. Burnett. Sara „była osóbką smukłą, zgrabną, jak na swój wiek dość...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *