Wisława Szymborska ” Życie na poczekaniu” analiza wiersza

Jednym z bardziej znanych wierszy poetki jest utwór zatytułowany „Życie na poczekaniu”. Podmiot liryczny poprzez swoją wypowiedz stwierdza prawdę o charakterze uniwersalnym, jak mówi cytat: ” nie znam roli, którą gram”. Codzienne życie jawi się jako improwizacja, wymyślanie i podejmowanie decyzji na poczekaniu. Wiersz odwołuje się tym samym  do znanego motywu literackiego „teatrum mundi” czyli świata jako teatru.

 

W poniższy wypracowaniu stanowi gotową interpretację, całość poparta cytatami zawiera 300 słów.

Wisława Szymborska ”Życie na poczekaniu” analiza wiersza

Wisława Szymborska była jedną z najznakomitszych poetek polskich, jej twórczość została odznaczona literacką nagrodą nobla w roku 1996. Analiza jej dzieł pozwala poznać ją jako znawczynię świata i natury ludzkiej, doskonałego obserwatora zdolnego do głębokich refleksji. Należy zaznaczyć, że Szymborska za motto swych dzieł przyjęła słowa Michaela Montaignea „Patrzcie, ile ten kij ma końców”. Sama autorka wielokrotnie skromnie naznaczała, że nie ma jednolitego określonego programu poetyckiego dlatego też prawdopodobnie nigdy nie należała do jakiekolwiek grupy poetyckiej.

Jednym z bardziej znanych wierszy poetki jest utwór zatytułowany „Życie na poczekaniu”. Podmiot liryczny poprzez swoją wypowiedz stwierdza prawdę o charakterze uniwersalnym, jak mówi cytat: ” nie znam roli, którą gram”. „Życie na poczekaniu. Przedstawienie bez próby, Ciało bez przymiarki. Głowa bez namysłu…, o czym jest sztuka zgadywać musze wprost na scenie”.

Codzienne życie jawi się jako improwizacja, wymyślanie i podejmowanie decyzji na poczekaniu. Nie wiadomo jaki przyniosą one skutek, jaki mają sen i znaczenie w danym momencie ponieważ nie zna się własnej roli, to dlatego życiowa  gra jest tak niedoskonała. Perfekcję w różnych dziedzinach jak stwierdza podmiot liryczny można osiągnąć poprzez wielokrotne powtarzanie, żmudne ćwiczenie tej samej roli. Niestety życie ludzkie przemija, nie można go powtórnie przeżyć.Podmiot liryczny marzy o takowej powtórce, choć jednej środy lub czwartku, niestety nie jest to możliwe i improwizacja musi trwać nadal, miedzy tak znanymi elementami codzienności jawiącymi się jako rekwizyty.

W wierszu tym bardzo wyraźny jest motyw literacki zwany „theatrum mundi” . Życie ludzkie jawi się jako swoista sztuka w której każdy odgrywa nie do końca znaną przez siebie rolą. Nikt nie zna reżysera ani scenarzysty, nie może przećwiczyć i przygotować się do swej roli, sytuacja kreuje określoną grę, przez to tak często pojawiają się w niej błędy.

W wierszu zastosowano następujące środki stylistyczne: metafory, epitety, pytania retoryczne.

Charakterystyka Jacka Soplicy, bohatera Pana Tadeusza
Mickiewicz w swoim dziele „ Pan Tadeusz” skomponował doskonały zarys psychologiczny jednej z postaci. Charakterystyka Jacka Soplicy to obraz...
Romantyzm w Polce – ramy czasowe, podział - ściąga wypracowanie
Romantyzm w Polce – ramy czasowe, wewnętrzny podział Ukazując siłę oddziaływań romantyzmu na ziemiach Europejskich należy wskazać, że najsilniej...
Jan Chryzostom Pasek – „Pamiętniki” – analiza
Jan Chryzostom Pasek – „Pamiętniki” – analiza Jan Chryzostom Pasek jest autorem „Pamiętników, należy zauważyć, że jego dzieło obecnie stanowi...
Relacje rodzinne, miłość matczyna i synowska na przykładzie noweli Marii Konopnickiej "Dym"
Pamiętaj, że wypracowanie możesz pobrac wyłącznie do użytku własnego i nie posiadasz do niego praw majątkowych. Dalsza odsprzedaż lub umieszczanie...
Zenon Ziembiewicz, bohater "Granicy"
Zofia Nałkowska w „ Granicy”  stworzyła doskonały portret głównego bohatera powieści, Zenona Ziembiewicza. Ziembiewicz był synem Waleriana, zubożałego...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *