„W warszawie” interpretacja wiersza Czesława Miłosza, wypracowanie

Wiersz zatytułowany „W Warszawie” napisany przez Czesława Miłosza zawarty jest w tomiku „Ocalenie”. Jak wiadomo autor poprzez utwory zawarte w nim przyjął postawę świadka epoki, sumienia narodu. W tym wierszu podmiot liryczny to sam poeta, który jako moralista wskazuje brzemię ciążące na poecie. To on bowiem bez względu na wytyczone cele czy założenia musi relacjonować tragedie, mówić za tych wszystkich cierpiących, którzy nie byli w stanie sami tego uczynić. Poeta wyróżnił również dwa rodzaje poezji.

 

Wypracowanie stanowi gotową analizę i interpretację wiersza. Omówiono budowę utworu oraz środki artystyczne użyte przez autora, całość poparta jest cytatami. Wypracowanie zawiera 310 słów.

„W warszawie” interpretacja wiersza Czesława Miłosza

Wiersz zatytułowany „W warszawie” napisany przez Czesława Miłosza należy do tomiku „Ocalenie”. Jak wiadomo poeta podjął się w nim ukazania roli poezji i poety. Autor staje się również świadkiem swej epoki, która wielokrotnie prezentuje tragiczne wydarzenia i obrazy. Utwór „W warszawie” również spełnia te rolę. Podmiot liryczny można utożsamić z poetą, stoi on nad gruzami stolicy na katedrze św. Jana. Z tego oto miejsca wyraża moralizatorskie przemyślenia mające ukazać dwa dominujące rodzaje poezji. Pierwszy to poezja „faktu”, która zapisuje i pozostawia dla potomnych najważniejsze wydarzenia historyczne. Mówi ona o cierpieniu nie dostrzeganym przez innych, wyraża to czego nie były w stanie zrobić ofiary. Drugi rodzaj poezji to twórczość radosna, ukazująca piękno świata. Tu poeta może wychwalać cudowność przyrody, radość ludzką, najpiękniejsze uczucia i obrazy. Jak mówi cytat: „Ja chcę opiewać festyny, Radosne gaje,”..”Zostawcie poetom chwile radości, Bo zginie wasz świat”. Jak widać podmiot liryczny pragnie tworzyć poezje radosną, zachwycającą się dobrem i pięknem codzienności, obiecał to sobie przecież, założył jako cel, mówi: ” Przysięgałeś, że nigdy nie będziesz płaczką żałobną”. Powstaje jednak pytanie, czy rzeczywiście może tak czynić? Okazuje się, że nie, wobec tragicznych obrazów poeta nie może pozostać niewzruszony. To jak poddanie się, oddalenie swych założeń na rzecz historii. Zadaniem poezji musi pozostać ukazywanie okrutnej prawdy, cierpienia drugiego człowieka, nadawanie bezimiennym ofiarom wyrazu. W ten sposób każdy poeta daje wyraz swej trwogi o kraj a także jednoczy się z nim w bólu. Twórczość to moralny obowiązek, który należy spełnić. Jak widać więc wymowa utworu „W warszawie” ukazuje ciężar talentu poety. Jest ona wewnętrznym piętnem autora, to jak nakaz z pod którego nie można się wyzwolić- „To brzemię”. Wiersze są wielokrotnie wyrazem obrony najistotniejszych wartości, próbą ich ocalenia.

Zakańczając należy wskazać budowę wiersza. Jest to utwór nieregularny zawarty w pięciu fragmentach. Autor użył następujących środków artystycznych: epitety: „ciemna miłość”, metafory: „płacz Antygony”, … „na gruzach katedry Świętego Jana, poeto”.

„Ocalony” - interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza
„Ocalony” interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza Wiersz zatytułowany ocalony napisał przedstawiciel pokolenia Kolumbów Tadeusz Różewicz. Utwór...
Jonatan Lwie Serce – charakterystyka postaci, A. Lindgren
Jednym z głównych bohaterów książki „Bracia Lwie Serce” napisanej przez Astrid Lindgren jest Jonatan Lew. Mieszkał on wraz z matką i młodszym,...
Antygona jako motyw bohatera tragicznego
Antygona, postać stworzona przez Sofoklesa, jest jednym z najbardziej wyrazistych przykładów bohatera tragicznego w literaturze światowej. Jej...
Szekspiryzm w literaturze romantycznej, wypracowanie
Szekspiryzm w literaturze romantycznej Wstępną fazę rozwoju romantyzmu datuje się na 1822 – 1830, twórcy  polscy zaczynają realizować założenia...
"Ideal friend" - wypracowanie po angielsku
The ideal friend Most people think that Real friendship is something very import ant and precious In human life. They think that friendship is...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *