„Schyłek wieku” Wisława Szymborska – interpretacja wiersza

W wierszu zatytułowanym „Schyłek wieku” wypowiedzi podmiotu lirycznego możemy powiązać z autorka Wisławą Szymborską. Dokonuje ona refleksji na temat przemijającego XX wieku. Ukazuje swe rozczarowanie wydarzeniami, które miały i nadal mają miejsce mimo tylu obietnic i zapewnień. Analizując utwór odnajdujemy również częściową wskazówkę dlaczego tak się dzieje? Pod koniec utworu autorka mimo wszelkich starań nadal nie zna najlepszych rozwiązań, wskazuje więc jakie zadanie w tej sytuacji pozostało poezji.

 

Wypracowanie dokładnie omawia całość utworu. Na tej podstawie sporządzona została jego analiza i interpretacja. Dodatkowo, wskazana jest jego budowa oraz środki stylistyczne zastosowane przez autorkę. Całość poparta jest cytatami pochodzącymi z tekstu wiersza. Wypracowanie zawiera 410 słów.

Analiza utworu „Schyłek wieku” Wisławy Szymborskiej

Wiersz zatytułowany „Schyłek wieku” napisała Wisława Szymborska. Jego tytuł jest bezpośrednio związany z treścią utworu i w sposób dosłowny oznacza ocenę schyłku wieku. To jak tradycyjne podsumowanie dokonań kończącej się epoki dziejowej. Podmiot liryczny, który możemy tu powiązać z postacią autorki podejmuje ocenę wydarzeń, które miały miejsce w tym czasie oraz ich znaczenia dla ludzkości. Utwór można więc potraktować jak refleksje nad dziejami XX wieku. Przemyślenia podmiotu lirycznego ukazują, że czas ten w żaden sposób nie spełnił oczekiwań, oraz nadziei. Choć miał być lepszy od pozostałych, nie był i nie ma już szans na zmianę tego stanu, gdyż właśnie dobiegł końca. Uwidaczniając swe rozczarowanie autorka wskazuje na zło, które przepełniało ten długi okres. Jak mówi cytat: ”Miało się kilka nieszczęść nie przydarzyć już, na przykład wojna i głód”. Słowa te wyraźnie pokazują, iż rzeczywistość mimo zapewnień nie uległa zmianie. Światem nadal targają wojny, a cierpienie niewinnych nie ma końca. Bezbronne jednostki żyją w obawie i lęku, całe narody cierpią w ten sposób pogrążone w strachu i niepewności  jutra. Wizja ukazana przez podmiot liryczny jest pesymistyczna, pozbawia wszelkich złudzeń, podkreśla to następujący cytat: ”Kto chciał cieszyć się światem ten staje przed zadaniem nie do wykonania”. Żaden człowiek nie może czuć się w pełni szczęśliwi, słabsi nadal nie mają należytych praw, przydarzające się ciągle nieszczęścia sprawiają, ze coraz trudniej szukać jakiej kol wiek nadziei. Pod koniec utworu uzyskujemy również częściową odpowiedz dlaczego tak się dzieje? Jak mówi podmiot liryczny: „Bóg miał nareszcie uwierzyć w człowieka dobrego i silnego, ale dobry i silny to ciągle jeszcze dwóch ludzi”, jak widać więc to ludzie są powodem, nie zmieniają się mimo obietnic. Nie chcą i nie potrafią przestrzegać najważniejszych zasad i praw. Te czynniki sprawiają, że nic nie może ulec poprawie, pozostając w martwym punkcie. Wszystkie te rozważania podsumowane zostają w zakończeniu poprzez pytania postawione przez autorkę. Mimo bowiem, że przeżyła cały okres XX wieku i wzbogaciła swe życie w nowe doświadczenia nadal nie zna gotowych rozwiązań. Nikt już bowiem nie wie „Jak żyć”. Ostatecznie podmiot liryczny stwierdza, że zadaniem poezji pozostaje zadawanie trafnych pytań. Powinny one dotyczyć najważniejszych spraw zawiązanych z życiem człowieka. I choć nie będzie można uzyskać na nie odpowiedzi nie wolno przestać ich zadawać , to bowiem jedna z największych umiejętności – postawić właściwe pytanie.

Zakańczając należy wskazać budowę utworu. Jest to wiersz biały składający się z jedenastu zwrotek. Autorka użyła w nim następujących środków artystycznych: epitety: „od pytań naiwnych”, metafory: „nadzieja to już nie jest młoda dziewczyna”, personifikacje: ”lata ma policzone”.

Charakterystyka Liesel Sonnenbruch, „Niemcy”, wypracowanie
Jedną z bohaterek występujących w dramacie „Niemcy” autorstwa L. Kruczkowskiego była Liesel Sonnenbruch. Była ona wdową po najstarszym synu państwa...
Fraszka Jana Kochanowskiego "Do snu" - Interpretacja i analiza
Jan Kochanowski DO SNU Śnie, który uczysz umierać człowieka I ukazujesz smak przyszłego wieka, Uspi na chwilę to śmiertelne ciało, A...
„Dies irae” interpretacja hymnu Jana Kasprowicza, wypracowanie
„Dies irae” interpretacja hymnu Jana Kasprowicza „Dies irae” to jeden z hymnów autorstwa Jana Kasprowicza, należy on do cyklu wydawanego od...
Motywy biblijne w literaturze i sztuce – wypracowanie maturalne
Motywy biblijne w literaturze i sztuce – wypracowanie maturalne Ponieważ Biblia to dzieło uniwersalne i ponadczasowe będące nośnikiem wzorców...
Nauczyciel – charakterystyka postaci „Antek” B. Prusa, wypracowanie
Poniższa charakterystyka dotyczy nauczyciela, bohatera występującego w noweli B. Prusa zatytułowanej „Antek”. Pracował on w wiejskiej szkole,...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *