Profesor Gąsowski – charakterystyka bohatera K. Makuszyńskiego, „Szatan z siódmej klasy”

Poniższe wypracowanie z języka polskiego stanowi charakterystykę Pawła Gąsowskiego, jednego z bohaterów książki K. Makuszyńskiego zatytułowanej „Szatan z siódmej klasy”. Był to człowiek na pozór nieporadny i zagubiony. Jego zachowanie wskazywało, że był człowiekiem wiecznie roztargnionym, żyjącym w świecie wielkich postaci historycznych. Profesor był bowiem historykiem nie tylko zawodowo ale również z zamiłowania. Swoją wiedzą próbował zarażać swoich uczniów i udawało mu się to dzięki temu, że był doskonałym nauczycielem, cierpliwym i wyrozumiałym. Uwielbiał swoich uczniów i miał do nich niezwykłe podejście. W czasie swoich zajęć wytwarzał atmosferę oddającą klimat wydarzeń historycznych, o których chłopcom opowiadał, dzięki czemu rozbudzał w nich ogromne zainteresowanie historią. Profesor był bardzo uczciwym i sprawiedliwym nauczycielem, jednak nie tolerował kłamstwa i oszustw, dlatego też gniewał się na Adasia, gdy ten wyznał, że chłopcy nie uczyli się systematycznie, bo odkryli system odpytywania profesora. Historyk potrafił jednak docenić skruchę Adasia i przyjął jego zapewnienie, że od tej pory uczniowie zaczną się uczyć systematycznie, bo w końcu lubili i szanowali swojego profesora. Wypracowanie zawiera 450 wyrazów / 3168 znaków.

Paweł Gąsowski był jednym z bohaterów książki K. Makuszyńskiego pod tytułem „Szatan z siódmej klasy”. Był nauczyciel historii w szkole Adasia Cisowskiego oraz bratem Iwona Gąsowskiego, który mieszkał w Bejgole.


Był to mężczyzna w starszym wieku. „Miał duże jasne oczy i taki w nich wyraz, jak gdyby zawsze był zdziwiony”. Był to człowiek na pozór nieporadny i zagubiony. Jego zachowanie wskazywało, że był człowiekiem wiecznie roztargnionym, żyjącym w świecie wielkich postaci historycznych. Profesor był bowiem historykiem nie tylko zawodowo ale również z zamiłowania. Swoją wiedzą próbował zarażać swoich uczniów i udawało mu się to dzięki temu, że był doskonałym nauczycielem, cierpliwym i wyrozumiałym. Uwielbiał swoich uczniów i miał do nich niezwykłe podejście. W czasie swoich zajęć wytwarzał atmosferę oddającą klimat wydarzeń historycznych, o których chłopcom opowiadał, dzięki czemu rozbudzał w nich ogromne zainteresowanie historią. Profesor był bardzo uczciwym i sprawiedliwym nauczycielem, jednak nie tolerował kłamstwa i oszustw, dlatego też gniewał się na Adasia, gdy ten wyznał, że chłopcy nie uczyli się systematycznie, bo odkryli system odpytywania profesora. Historyk potrafił jednak docenić skruchę Adasia i przyjął jego zapewnienie, że od tej pory uczniowie zaczną się uczyć systematycznie, bo w końcu lubili i szanowali swojego profesora.


Gdy tylko jego uczniowie odkryli system odpytywania profesora prawie nie musieli się uczyć, bo na każdej lekcji przygotowany był tylko ten z nich, który miał być akurat danego dnia odpytany. Nauczyciel był dumny ze swoich uczniów, bo był przekonany, że uczniowie na jego zajęciach byli zawsze przygotowani. Nie zdawał sobie sprawy, że był przez nich oszukiwany. Zatem, gdy sprawa wyszła na jaw, profesor był bardzo zmartwiony, ale szybko dał się przeprosić i docenił odwagę i szczerość Adasia, który przyznał się do wszystkiego.


Profesor Gąsowski był niezwykle cierpliwym i dobrym człowiekiem. Był bardzo wyrozumiały dla swoich uczniów, nie potrafił się na nich długo gniewać. Jego pasją była historia, a ulubioną postacią historyczną był Napoleon. Profesor w sposób niezwykły prowadził swoje lekcje, nie tylko przekazywał uczniom niezbędne informacje, ale potrafił wytworzyć niezwykłą atmosferę, dzięki której chłopcom łatwiej było zapamiętać wiele wiadomości, nawet jeśli nie uczyli się systematycznie.


Profesor Gąsowski pomimo iż wyglądał na nieporadnego człowieka miał doskonały kontakt ze swoimi uczniami, potrafił zarażać pasją swoich uczniów, którzy tak naprawdę lubili lekcje profesora, chociaż nie bardzo mieli ochotę się uczyć systematycznie. Nie chcąc sprawiać profesorowi dodatkowych przykrości obiecali poprawę i dotrzymali danego słowa. Profesor był dumny ze swoich uczniów, a klasa siódma była jego ulubioną grupą. To właśnie Paweł Gąsowski nazwał Adasia, jednego ze swoich uczniów „szatanem”. Pedagog docenił spryt i inteligencję chłopca, który potrafił tak sprytnie przechytrzyć nauczyciela.


Profesor Gąsowski był wspaniałym pedagogiem i dobrym nauczycielem. Był lubiany przez swoich uczniów, potrafił do nich dotrzeć, był z nich dumny a uczniowie bardzo go szanowali i doceniali jego wysiłki.

„Oeconomia divina” interpretacja wiersza Czesława Miłosza, wypracowanie
„Oeconomia divina” interpretacja wiersza Czesława Miłosza Czesław Miłosz to jeden z najwybitniejszych pisarzy polskich. W 1980 roku został odznaczony...
„Świętoszek” Moliera - analiza utworu, wypracowanie
„Świętoszek” Moliera – analiza utworu Molier jako autor pragnął śmiechem występować przeciwko obłudzie i nikczemności, to dlatego...
Charakterystyka bohatera tragicznego na podstawie Króla Edypa Sofoklesa
Edyp przychodzi na świat, jako syn Jokasty i Lajosa – władców Teb.Po urodzeniu potomka szczęśliwi rodzice pytają służbistę Apolla o losy swojego...
Charakterystyka Adolfa Hitlera
Adolf Hitler, urodzony 20 kwietnia 1889 roku w małym miasteczku Braunau am Inn na terenie ówczesnych Austro-Węgier, wyrosnął na postać, która...
„Jak dobrze” - interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza
„Jak dobrze” interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza Rozpoczynając analizę utworu „Jak dobrze” autorstwa Tadeusza Różewicza warto wspomnieć...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *