“Oddźwięki (Correspondances)” interpretacja wiersza Charlesa Baudelaire

„Oddźwięki (Correspondances)” to tytuł wiersza autorstwa Charles Baudelaire. Wiersz ma za zadanie uświadomić czytelnikowi istnienie odpowiedniości i jedności odczuć zmysłowych oraz pozazmysłowych. Dokonując analizy utworu należy również stwierdzić, że stanowi on odwołanie do filozoficznej zasady mówiącej o powszechności analogii. Myśl ta była znana już w starożytności, jej ślad odnaleźć można w dziełach Platona.

 

Poniższe wypracowanie stanowi gotową analizę I interpretację wiersza. Omówiono budowę, utworu wskazano środki artystyczne zastosowane przez autora. Wypracowanie zawiera 312 słów.

“Oddźwięki (Correspondances)” interpretacja wiersza Charlesa Baudelaire

Charles Baudelaire urodził się 09. 04. 1821 roku we francuskiej stolicy Paryżu. To tam spędził całe swe życie, studiował prawo jednak z zamiłowania był poetą. Przyjaźnił się ze znanymi pisarzami: Balzakiem i Nervalem. Do największych osiągnięć artysty należy zaliczyć tłumaczenie tekstów E. A. Poego. Zadebiutował w roku 1857 tomikiem zatytułowanym „Kwiaty zła”, zmarł w Paryżu w roku 1867.

„ Oddźwięki (Correspondances) ” to tytuł wiersza francuskiego poety Charles Baudelaire. Dokonując analizy utworu należy stwierdzić, że stanowi on odwołanie do filozoficznej zasady mówiącej o powszechności analogii. Myśl ta była znana już w starożytności, jej ślad odnaleźć można w dziełach Platona. Swoje odrodzenie nurt ten przeżył w XVII wieku, znany poeta Emanuel Swedenborg uwidocznił go w swej mistycznej twórczości. Starał się w ten sposób określić odpowiedniość pomiędzy zjawiskami duchowymi a życiem ziemskim. Charles Baudelaire w swym wierszu „Oddźwięki (Correspondances)” również odwołuje się do starożytnej filozof pragnąc ukazać własną koncepcję.

Całość wiersza stanowi prezentację człowieka i świata. Opisy ukazują naturę jako świątynie, wszystkie jej elementy to tajemnicze symbole, których zwykły śmiertelnik nie jest w stanie właściwie odczytać, jak mówi cytat: „ Człowiek wśród nich przechodzi jak symbolów lasem ”. Zjawiska, dźwięki, sygnały to nie przypadkowe znaki życia ale specyficzna harmonia, która jest dowodem na istnienie głębszego sensu w doskonałym świecie natury. Cały utwór prezentuje czytelnikowi tajemniczą naturę, budując ten obraz poeta miał na myśli również człowieka, on również posiada niepoznaną strukturę duchową. Wiersz ma za zadanie uświadomić czytelnikowi istnienie odpowiedniości i jedności odczuć zmysłowych oraz pozazmysłowych. Człowiek nosi w sobie bogactwo, które może zyskać pełne oblicze dopiero w tedy gdy obydwa te czynniki zostaną ze sobą zespolone: „ Gdzie duch przenika zmysł i wzajem w nich tonie”.

Zakańczając należy wskazać budowę wiersza. Utwór zawiera się w dwóch czterowersowych zwrotkach,. Autor zastosował następujące środki artystyczne: metafory: „ symbolów lasem ”, epitety: „ niepojęte nam słowa ”, porównania: „natura jak świątynia”.

Wypracowanie – charakterystyka Bartka – „Władca Lewawu”
Głównym bohaterem książki „Władca Lewawu” Doroty Terakowskiej jest Bartek. Chłopiec ma trzynaście lat i urodził się w Krakowie. Gdy jego rodzice...
Obraz człowieka końca XIX wieku na przykładzie twórczości K. Przerwy - Tetmajera
Pamiętaj, że wypracowanie możesz pobrac wyłącznie do użytku własnego i nie posiadasz do niego praw majątkowych. Dalsza odsprzedaż lub umieszczanie...
Współczesność najważniejsze hasła epoki
Współczesność najważniejsze hasła epoki Do najważniejszych terminów i pojęć epoki współczesnej zalicza się następujące hasła: behawioryzm – ukształtowany...
Dziwa – charakterystyka postaci „Stara baśń”, wypracowanie
Dziwa jest bohaterką powieści J. I. Kraszewskiego pot tytułem „Stara baśń”. Była najmłodszą córką starego Wisza i Jagi, „najpiękniejszą i najukochańszą,...
Obraz wsi w epoce renesansu, wypracowanie
Obraz wsi w epoce renesansu. W Polsce epoka swój początek miała za czasów panowania Jagiellonów od końca XV wieku do lat trzydziestych XVII wieku....

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *