Ocena rzeczywistej sytuacji społeczeństwa polskiego w “Weselu” Wyspiańskiego

Akcja wesela toczy się w Broniowicach Małych podkrakowskiej wsi, podczas wesela przyjaciela Stanisława Wyspiańskiego - Lucjana Rydla. Wesele to zainspirowało poetę do napisania dramatu.

Wyspiański w swoim dramacie ukazał dwa środowiska inteligencję i chłopstwo. Inteligencja Ne ma żadnego pojęcia o pracy na roli, nie chce nawet wiedzieć, że wieś się zmienia natomiast uważa, że wieś jest spokojna i sielankowa. Ma literacki stosunek do życia, upatruje w życiu tematów do sztuki i literatury. Fascynuje się strojem, barwami, kolorystyką, silą i tężyzną chłopów. Miedzy chłopami, a inteligencją nie ma wspólnego języka, zaciera się więź między tymi dwoma grupami. Dzieli je przepaść nie do przebycia i cała tradycja, która ugruntowała nienawiści do szlachty. Doskonale poznali inteligencję, wiedzą, że porozumienia między nimi, ani nie było, ani nie będzie. Chłopi znają swoją wartość, są chętni do walki, ale politycznie niedojrzali. Nie są przygotowani do walki wyzwoleńczej.

Wypracowanie zawiera 390 słów.

Rachunek Wyspiańskiego  z rzeczywistością.

Dzieje polskiej literatury nie notują drugiego takiego przypadku kariery równie błyskawicznej. Trzy lata po debiucie pisarz, dostrzegany przez społeczeństwo przeistacza się w narodowego wieszcza. Tym pisarzem jest Stanisław Wyspiański. Jeszcze niedawno malarz, poeta w tajemnicy przed światem piszący dramaty. A w 1901 roku, kiedy przedstawił „Wesele”  Wyspiański wieszczem – awans nadzwyczajny. Rola narodowego wieszcza należy do tych ról, których nie można osiągnąć tylko własną chęcią, czy wysiłkiem. Jest to rola, która wyznacza społeczeństwo. Wieszcz zaczyna swoja pracę od krytyki istniejącej rzeczywistości, potem dopiero kreuje własne ideały. Krytykuje precyzyjnie, a ideały kreśli mgliście. Wyspiański, jak na wieszcza przystało, rozpoczął od krytyki. W „Weselu” celnie ugodził w przekonania i tendencje myślowe modernistów.  W podzielonej przez zaborców Polsce utrzymywało się przekonanie, że powstanie niepodległościowe z ludem, chłopstwem w roli głównej, musi zakończyć się zwycięstwem. Natomiast poeta pokazał, że inteligencja i chłopi żyją we wrogich stosunkach, we wrogich wzajemnie światach, pomiędzy którymi żywe są tylko pozorne niewiele znaczące więzi. Powstanie w tej sytuacji jest czynem niemożliwym do podjęcia, ani przez jednych, ani przez drugich. Inteligencja roztopiła ideę niepodległości w poetycznym widzeniu świata. Potężne chłopstwo zaś to siła ślepa, niezdolna do samodzielnego działania. Jedynie „jeden tylko, jeden cud” może uświetnić mit solidaryzmu społecznego i doprowadzić do pomyślnych wyników powstania.

Wyspiańskiego rachunek z rzeczywistością dokonał się także za pośrednictwem historii. Większość ludzi jemu współczesnych miała adoracyjny stosunek do narodowej przeszłości, pełen szacunku, a niekiedy nawet religijnego prawie uwielbienia. Przymuszono się do niepamięci o ciemnych i haniebnych kartach dziejów. W „Weselu”  przed Poetą i Panem Młodym stanęły znajome widma z przeszłości, lecz pokazały inne przerażające twarze. Do świata, w którym idealizowano chłopa, ciesząc się z jego siły i barwności stroju, wtargnęła nieproszona pamięć z roku 1846 Jakuba Szeli, która zepsuła bohaterom dramatu „bajeczną” wizję wsi. Żadnej z bolesnych kart dziejowych nie można zabić niepamięcią, zagłuszyć. Historia istnieje, uczestniczy w teraźniejszości. Wyspiański również protestował przeciwko modernistycznemu dekadentyzmowi, niszczącemu nie tylko ludzi sztuki, ale i polityków. Nie kpił z dekadentyzmu, lecz wyszydzał go i przeciwko niemu protestował. Moderniści, zmęczeni rzeczywistością, uciekali w strony poetycznie wymarzone.  Na świat patrzyli przez pryzmat poezji. Poeta dowodzi, że skoro poezja wejdzie w świat rzeczywisty, to pokaże inne oblicze, nieoczekiwane.  Taki jest sens końcowych scen „Wesela”, scen chocholego tańca.

Wyspiański wyśmiewa zewnętrzne objawy chłopomani, patrzy na nią okiem szydercy, satyryka. Jej samej nie kwestionuje.

Poeta w „Weselu” rozpoczął od krytyki i na krytyce społeczeństwa skończył.

Wypracowanie: Organicyzm i nierówność społeczna w Pozytywizmie
Pozytywizm – zagadnienia organicyzmu i nierówności społecznej Pozytywizm jako epoka charakteryzował się dominacją naturalizmu i realizmu, literatura...
Wypracowanie "Tango" S. Mrożek - Obraz społeczeństwa w utworze
Obraz społeczeństwa w Tangu S. Mrożka Tango jest parodią typowego dramatu mieszczańskiego. Jego tematyka dotyczy ściśle mieszczańskiej rodziny,...
Panowanie Henryka Walezego – wypracowanie z historii
Henryk Walezy urodził się 19 września 1551 roku jako Edward Aleksander, ostatni z francuskiej dynastii Walezjuszów. Był on czwartym synem Henryka...
„Ludzie bezdomni” – Tomasz Judym charakterystyka
Doktor Tomasz Judym jest jednostką wrażliwą i szlachetną, Jako lekarz i człowiek protestował przeciwko niesprawiedliwości i krzywdzie. Uważam,...
D. B. Caulfield – charakterystyka postaci J. D. Salingera, „Buszujący w zbożu”
Jednym z bohaterów występujących w powieści J. D. Salingera pod tytułem „Buszujący w zbożu” był D. B. Caulfield. Był on najstarszym bratem Holdena....

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *