„Miłość” interpretacja wiersza Mari Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej, wypracowanie

„Miłość” to tytuł wiersza jednej z najwybitniejszych poetek polskich Marii Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej. Poetka była zaprzyjaźniona ze skamandrytami oraz krakowskimi formistami. Interesowała się również filozofią, była zwolenniczką Maeterlincka i Schopenhauera. Omawiany utwór zawiera się w cyklu Pocałunki. Podmiotem lirycznym jest kobieta adresatem mężczyzna. Cała ukazana tematyka dotyczy tęsknoty, to o niej wspomina kobieta poszukując fizycznych objawów swych uczuć. Wiersz można również określić jako wyznanie podmiotu lirycznego.

W wypracowaniu omówiono cały utwór, podkreślona jest puenta pozostawiona przez autorkę. Całość poparta cytatami stanowi gotową analizę i interpretacje wiersza. Wypracowanie zawiera 309 słów.

„Miłość” interpretacja wiersza Mari Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej.

Maria Pawlikowska – Jasnorzewska to jedna z najwybitniejszych poetek polskich. Urodziła się 24.XI. 1891 roku w Krakowie, pochodziła ze znanej rodziny malarzy – Kossaków. Jej życie zdominowała poezja, wiadomo na pewno, że była zaprzyjaźniona ze skamandrytami oraz krakowskimi formistami. Interesowała się również przyrodoznawstwem i filozofią, była zwolenniczką Maeterlincka i Schopenhauera. W wielu jej wierszach można odnaleźć wyraźny wpływ tych filozofów. Zadebiutował w roku 1922 tomem zatytułowanym „ Niebieskie migdały ”. W swej twórczości często uduchowiała przyrodę ukazując jej metafizyczny wymiar. Zmarła w Anglii 9. VII. 1945 roku.

„ Miłość ” to tytuł jednego z wierszy autorstwa Marii Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej. Utwór ten zawiera się w cyklu „ Pocałunki ”. Podmiotem lirycznym jest kobieta, która przemawia do adresata, mężczyzny. Można powiedzieć, że utwór stanowi wyznanie, cała ukazana tematyka dotyczy bowiem tęsknoty, to o niej wspomina kobieta. Jak mówi cytat: „I nic. Jestem może bledsza, trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca ”. Kobieta jakby przyglądała się sobie poszukując wątpliwych zmian w wyglądzie fizycznym. Odczuwa przecież brak, pustkę i trudne do zdefiniowania uczucia a mimo to nie ma żadnych świadczących o tym fakcie namacalnych dowodów. ”Nie widziałam cię już od miesiąca”, to z pewnością wyraz tęsknoty spowodowanej brakiem bliskiej osoby, wspomnieniami , które wywołują nieprzyjemne uczucia. Najważniejsza w utworze wydaje się być puenta, jak mówi cytat: ” lecz widać można żyć bez powietrza ”. Słowa te ukazują, że dla podmiotu lirycznego miłość jest tak ważna jak oddech. To ona pozwala istnieć, egzystować bez względu na rzeczywistość. Skoro jednak podmiot liryczny stwierdził, że można żyć bez oddechu ukazał tym samym paradoks, mający podkreślić, że życie pozbawione tego uczucia jest cierpieniem. To pasmo nieszczęść, pustka w której nie można normalnie funkcjonować.

Zakańczając należy również wskazać, że wiersz zawarty jest w czterech wersach. Każdy z wersów posiada różną ilość sylab. Całość prawdopodobnie celowo została pozbawiona przez autorkę jakichkolwiek środków artystycznych.

„Wiosna” interpretacja wiersza Juliana Tuwima, wypracowanie
Julian Tuwim był jednym z członków poetyckiej grupy skamander, wywodziła się ona bezpośrednio od pikadorczyków, którzy zaczęli  działalność w...
Porównanie pozytywizmu i romantyzmu - Walka o wolność - wypracowanie
Porównanie tematyki walki o wolność w epoce pozytywizmu i romantyzmu Jak wiadomo niektóre elementy zapożyczone zostały z romantyzmu do pozytywizmu,...
Mały Toomai – charakterystyka postaci, „Księga dżungli”
Mały Toomai jest jednym z głównych bohaterów książki R. Kiplinga „Księga dżungli”. Jest synem poganiacza słoni, Dużego Toomai. Ma 10 lat i jest...
Veruca Salt – charakterystyka postaci, R. Dahl
Veruca Salt była jedną z bohaterek występujących w powieści R. Dahla pod tytułem „Charlie i fabryka czekolady”. . Dziewczynka pochodziła z bogatej...
Tomasz Judym - bohater „Ludzi bezdomnych” Żeromskiego
Tomasz Judym to główny bohater utworu Stefana Żeromskiego pt. „Ludzie bezdomni”. Gdy go poznajemy jest dwudziestokilkuletnim mężczyzną. Jest...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *