„Kowal” L. Staff i „Confiteor” S. Przybyszewski – interpretacje wierszy

To wypracowanie zawiera dwie oddzielne interpretacje dwóch modernistycznych wierszy – „Confiteor” i „Kowal”. Staff apeluje o kształtowanie swojej osobowości, natomiast Przybyszewski przedstawia definicję sztuki.

 

„Kowal” Leopolda Staffa prezentuje koncepcję, która skłania człowieka do kreowania siebie i swojej osobowości. Każdy z nas jest „kowalem”, który musi chwycić młot i kształtować swoje zdolności i talenty. Od nas samych zależy kim jesteśmy i co osiągniemy.

 

Stanisław Przybyszewski w swoim utworze pt. „Confiteor” definiuje sztukę niezmienną bez względu na upływający czas. Apeluje, aby sztuka była celem sama w sobie. Nie powinno się używać sztuki do propagowania wartości patriotycznych, czy też do celów politycznych.

 

Wypracowanie zawiera dwie interpretacje, które stanowią 370 wyrazów.

„Kowal” Leopold Staff

Jest to utwór symboliczny, kontrastujący nastrojem z „Deszczem jesiennym” tego samego autora. Podmiot liryczny twierdzi, że jeśli jest się „słabym” to lepiej umrzeć, a jeśli „silnym”, warto żyć. Kowal to zawód, który wymaga siły fizycznej. Określa człowieka silnego fizycznie, ale i duchowo. Każdy jest kowalem swojego losu. Podmiot liryczny ujawnia się w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Jest świadomy, że w sobie ma coś drogocennego. Jest to wartościowe i nie powinien tego zmarnować. Jest nieuformowaną masą, którą trzeba ukształtować. Sam jeszcze nie odgadnął swojej duszy. Ten kruszec to osobowość, wartości, charakter, poglądy i marzenia. To co jest na początku we wnętrzu człowieka jest bardzo drogocenne. Człowiek musi przyjąć postawę aktywną. Powinien być zdecydowany, gwałtowny, cechować się ogromną siłą. Swoje talenty trzeba wyrzucić z siebie, bo inaczej przestaną być cenne. Jedynie życie zweryfikuje to wnętrze. Wykuwaniu swojego życia towarzyszy radość z możliwości kształtowania samego siebie. Młotem mogą być sytuacje conradowskie i cierpienia. Radość może wypływać z faktu, że samemu ma się władzę nad życiem. Każdy może kształtować się w imię najwyższej wartości. Powinnością każdego człowieka jest dążenie do wyjątkowości.

„Confiteor” Stanisław Przybyszewski

Podmiot liryczny twierdzi, że definicja sztuki nie powinna się zmieniać ze względu na epoki, ponieważ nie jest zależna od czasu. Sztuka powinna odzwierciedlać dusze ludzkie bez względu na to jakie one są, czy dobre czy złe. We wcześniejszych czasach sztuka zawsze propagowała zasady moralności. Grzechem jest traktowanie jej jako podrzędnego nośnika idei prowadzących do celu, gdyż sztuka jest celem sama w sobie. Nie powinna podlegać żadnym normom i prawom. Przestrzega, że elementy sztuki, które przekazują jakieś pouczenie przestają być sztuką.
Uczenie ludzi patriotyzmu i społecznych zachowań za pomocą tekstów artystycznych to ponizanie ich. Artysta to odrębna jednostka, która nie należy do społeczeństwa ani narodu. Jest jakby ponad tymi grupami. Nie podlega żadnym prawom ówczesnego świata. Artysta ma nadprzyrodzoną siłę i moc. Uczucia ludzkie jakie nim rządzą uwznioślają go i jego sztukę. Twórca czerpie z narodu wartości i siłę, jednak nie zajmuje się polityką, ani innymi przyziemnymi sprawami. Dla niego ważne są wartości, które odróżniają jego naród od innych. Żyje w nim odwieczny duch narodu.
Artysta potrafi poznać zjawisko, którym się zajmuje od samych podstaw, dzięki metafizyce. Najważniejszym postulatem jest to, że sztuka jest celem sama w sobie.

Ron Weasley – charakterystyka postaci, J. K. Rowling, wypracowanie
Jednym z bohaterów cyklu powieści o Harrym Potterze był Ron Weasley. Chłopiec pochodził z biednej i bardzo licznej rodziny. Miał czterech braci...
Karolcia – charakterystyka bohaterki M. Kruger
Karolcia jest tytułową bohaterką książki napisanej przez Marię Kruger. Bohaterka ma osiem lat. Mieszka wraz z rodzicami i ciotką Agatą w dużym...
Polska za panowania Ludwika Węgierskiego – wypracowanie z historii
Polska zaczęła stawać się silnym państwem w Europie środkowej. Dwa tygodnie po śmierci Kazimierza Wielkiego, król węgierski, Ludwik (1370 – 1382)...
Wiliam Szekspir „Romeo i Julia” – analiza utworu, wypracowanie
Wiliam Szekspir „Romeo i Julia” – analiza utworu
„Coś Ty Atenom zrobił, Sokratesie” interpretacja wiersza Cyprian Kamil Norwid
„Coś Ty Atenom zrobił, Sokratesie” interpretacja wiersza Cypriana Kamila Norwida Utwór zatytułowany „Coś Ty Atenom zrobił, Sokratesie” autorstwa...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *