„Biała magia” „Sur le pont D^Avignon” – Baczyński, interpretacja wierszy

Wiersze „Sur le pont D^Avignon”i  „Biała magia” autorstwa Krzysztofa Kamila Baczyńskiego stanowią swoista ucieczkę poety przed realiami wojny. W tworzonych dzięki wyobraźni obrazach próbuje on odnaleźć spokój i szczęście. Utwór „Sur le pont D^Avignon” prezentuje nam impresjonistyczny świat zbudowany z dźwięków, barw i światła, obserwujemy niezwykły taniec na tytułowym moście Avinionu. „Biała magia” natomiast jest kierowana przez poetę bezpośrednio do żony, jedynej osoby, która pozwala ponownie uwierzyć w istnienie dobra i piękna.

 

Wypracowanie zawiera analizy i interpretacje obydwu wierszy. Wskazana jest ich budowa oraz użyte przez autora środki artystyczne. Całość poparta jest cytatami. Wypracowanie zawiera 444 słów.

„Sur le pont D^Avignon” „Biała magia” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego  interpretacja wierszy

Krzysztof Kamil Baczyński to jeden z najsłynniejszych poetów pokolenia Kolumbów. Urodził się on w roku 1921 zgnoił w 1944 podczas walki w powstaniu Warszawskim. Był on więc czynnym patriotom, któremu nie obce były obrazy wojny. Poniższe utwory pochodzą właśnie z tego tragicznego okresu, i stanowią swoista ucieczkę poety  od okrutnych realiów.

Sur le pont D^Avignon to jeden z utworów Krzysztofa Kamila Baczyńskiego , powstał on podczas pobytu autora w szpitalu w roku 1941. Pomimo toczącej się walki narodu polskiego nie ma w nim nawiązania do tematyki wojennej. Wiersz ten można potraktować jako próbę ucieczki poety w świat impresjonistycznych obrazów. Tym sposobem choć przez moment autor mógł zapomnieć o obrazach tragicznej wojny. Baczyński świat wyobraźni buduje z dźwięków, barw i światła, malownicze obrazy stanowią wizję szczęścia, nieskrepowanej zabawy pozwalającej odprężyć się i na chwile pominąć prawdziwy obraz rzeczywistości. Jak wnioskujemy z cytatu : „wiersz jest żyłka słoneczną na ścianie, jak fotografia wszystkich wiosen”, to scalony obraz radości zbudowany na podstawie najpiękniejszych wiosen. Dalej utwór prezentuje już barwne wizje, widzimy tańcząca parę  na moście Avinionu, jej ruchy są zwiewne, delikatne, subtelne. W ten sposób całość wiersza przepełniona jest atmosferą niepohamowanej swobody oraz lekkości. Dalej obserwujemy jak do tańca dołącza przyroda: ptaki, łanie, wszyscy prawie niezauważalnie wirują w takt coraz cichszego tańca.

Zakańczając analizę należy podkreślić  budowę utworu : jest ona ciągła choć wersy są różnej długości. Autor wykorzystał do napisania tego dzieła szereg środków artystycznych: epitety: „wyblakle nutki” metafory: „anemiczne pączki ciszy” porównania: jak promień – naprężony ton.

Biała magia to kolejny wiersz tego autora  powstał jednej z nocy roku 1942. Na wstępie należy podkreślić , że jego treść jest adresowana do żony poety. W tym utworze autor ponownie próbuje uciec przed rzeczywistością wojny. Droga do tego są uczucia żywione do ukochanej. Tytuł oznacza dosłownie czary, magie i zaklęcia w pozytywnym tego słowa znaczenia to przeciwieństwo czarnej magii, złej i destrukcyjnej. Podmiotem lirycznym jest tu sam Baczyński, opisuje obserwowaną przez niego, kładącą się do  snu żonę. Patrząc na ukochaną poeta odnajduje upragniony spokój, to bowiem jej obecność pozwala oderwać się myślami od obrazu wojny. Widzi ją jako czyste dobro i piękno, jest spokojna i opanowana. Jej ciało stanowi wzorzec harmonii, ideał natury, jest jak epicentrum wszechświata. To jak ukazanie w jej osobie symbolu matki ziemi, która zawiera w sobie wszystkie najistotniejsze elementy. Gdy żona zasypia czas wydaje się stanąć w miejscu, autor odczuwa pełen spokój, jest szczęśliwy a obraz, który stworzył na nowo pozwolił odzyskać wiarę i nadzieje w istnienie prawdziwego dobra i piękna.

Wiersz ten został zbudowany z sześciu zwrotek, każda czterowersowa. Rymy są nieregularne. Autor wykorzystał tu takie środki literackie jak: syntezja – „srebrne kropelki głosu”, epitety: „szklane ciało”, porównania „Łasice się prześlizgają”, metafory: „ciała pryzmat”

„17 IX” Zbigniew Herbert – interpretacja wiersza, wypracowanie
Zbigniew Herbert „17 IX” – analiza utworu Wiersz zatytułowany „17 IX” napisany przez Zbigniew Herberta nawiązuje w sposób dosłowny  do tragicznych...
„Rozmiłowała się ma dusza…” J. Kasprowicza i „Przedśpiew” L. Staffa – interpretacje wierszy
„***” („Rozmiłowała się ma dusza…”) Jan Kasprowicz Jest to utwór o regularnej budowie, złożony z czterech kwadryn. Każda ze strof tego wiersza,...
Hengo – charakterystyka postaci „Stara baśń” J. I. Kraszewskiego
Jednym z bohaterów powieści J. I. Kraszewskiego pod tytułem „Stara baśń” był Hengo, postać trzecioplanowa, mająca swój udział w wydarzeniach....
Kształtowanie własnej osobowości i charakteru na podstawie wiersza „Kowal” Leopolda Staffa
Człowiek i dzieło człowieka w  twórczości Leopolda Staffa.   Leopold Staff był pisarzem o dużej skali zainteresowań i możliwości. Był poetą,...
„Piosenka o końcu świata” – interpretacja wiersza Czesława Miłosza
„Piosenka o końcu świata” to utwór Czesława Miłosza, który porusza zagadnienie jakim jest koniec  świata. Tytuł ma charakter paradoksalny, utrzymany...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *