„Wybudowałem pomnik” i „Apollo i Marsjasz” – interpretacje utworów Herberta i Horacego

Wypracowania utworów dotyczących kultury antycznej takich jak „Apollo i Marsjasz” oraz „Wybudowałem pomnik”. Dwie oddzielne interpretacje dzieł wielkich twórców Herberta i Horacego. Opracowania liczą 391 wyrazów.

 

Te opracowania to przede wszystkim gotowe wypracowania, praca domowa lub idealna notatka do nauki.

 

Polski neoklasyk Zbigniew Herbert w swoim utworze pt. „Apollo i Marsjasz” odwołuje się do mitu. Marsjasz przegrał pojedynek z boskim Apollem i musiał ponieść karę. Jednak autor zwraca uwagę na to, że dopiero w tym momencie zaczyna się prawdziwa walka. Apollo nie potrafi znieść krzyku cierpiącego.

 

„Wybudowałem pomnik” Horacego to utwór wywodzący się prosto z kultury antycznej. Autor utożsamia się z podmiotem lirycznym i mówi o tym, że dzięki twórczości zostanie zapamiętany.

„Wybudowałem pomnik” Horacy

Horacy w swoim utworze „Wybudowałem pomnik” mówi, że mimo śmierci pamięć o nim będzie żyła. Słowa „nie wszystek umrę” głoszą, iż dzięki swoim dziełom stanie się nieśmiertelny. Wiersz mówi o tym, że mimo śmierci pamięć żyje. To jakimi czynami odznaczymy się w naszym życiu, zostanie zapamiętane.

Horacy twierdzi, że pozostanie w pamięci ludzi, mimo swego skromnego pochodzenia. Używa w wierszu metafory „wybudowałem pomnik”. Pragnie uznania. Jest dumny i głęboko przekonany o swojej wartości, tym bardziej, że pochodzi z nizin społecznych. Zna swoje osiągnięcia, bo to jemu Rzymianie zawdzięczają poznanie liryki Greków.
Podmiot liryczny ujawnia się i jest mężczyzną. Można go utożsamić z autorem. Zwraca się do Melpomeny. Jest przekonany, że jest kimś wyjątkowym. Oczekuje nagrody, a świadczą o tym słowa skierowane do Melpomeny. Uważa, że jest godzien tego, aby muza tragedii go uhonorowała. Pomnikiem jaki sobie wystawia jest jego twórczość.

Dzięki temu można zostać nieśmiertelnym, a jest to niewątpliwie cecha boska.
Prezentuje (wylicza) argumenty jak trwały jest jego pomnik. Uważa, że twórczość nie jest materialna, ale duchowa. Stosuje liczne hiperbole i przerzutnie.


„Apollo i Marsjasz”  Zbigniew Herbert

Jest to wiersz biały, wolny. Dwukrotnie zostaje przywołany opis Apolla: „wstrząsany dreszczem…”. Podmiot liryczny jest obserwatorem, ale nie ujawnia się. W wierszu jest zaprezentowany tylko jeden fragment z całego mitu.

Autor uważa, że prawdziwy pojedynek to dopiero scena cierpienia Marsjasza. Podmiot liryczny ironicznie opisuje Apolla i bogów. Apollo jest okrutny. Jest bogiem sztuki, więc powinien być wrażliwy i delikatny, mimo to jest tylko estetą. Brzydzi się tym jak Marsjasza odzierają ze skóry. Nie może słuchać krzyku cierpiącego. Jest nieczuły. Najważniejsza dla niego jest sztuka, ciągle czyści swój instrument. Ma nerwy „z tworzyw sztucznych”. Ta metafora mówi, że Apollo jest niewzruszony, jego nerwy są nieprawdziwe. Jest nienaturalny.

Autor stosuje ironię w stosunku do boga, który nie może wytrzymać krzyku. Odchodzi mimo, iż jest zwycięzcą. Został pokonany przez krzyk. Czuje się zagrożony. Boi się, że z tego krzyku powstanie nowa gałąź sztuki. Jeśli Marsjasz doprowadzi do powstania czegoś nowego, Apollo przegra. Nie będzie miał kontroli i pieczy nad nowopowstałym dziełem. Ta sztuka wyrażałaby ból, cierpienie, nie ma konkretnej formy. Apollo zawsze skupia się głównie na formie.

Herbert zwraca uwagę na to, że w świecie mogą funkcjonować dwa rodzaje sztuki, ale „pełnia” jest wtedy, gdy zostaje połączona treść i forma. W tym pojedynku nikt nie zwycięża. Natura reaguje na cierpienie i współodczuwa ból Marsjasza.

Jan Kochanowski „Odprawa posłów greckich” kompozycja utworu.
“Odprawa posłów greckich” Jan Kochanowski – kompozycja utworu „Odprawa posłów greckich” autorstwa Jana Kochanowskiego to pierwsza polska...
Jan Kochanowski "O żywocie ludzkim" - interpretacja
Podmiot liryczny ujawnia się już w pierwszym wersecie utworu słowem „myślemy”. Utożsamia się z całą resztą ludzi, ponieważ wypowiada się w pierwszej...
Richard Cameron – charakterystyka postaci, „Stowarzyszenie umarłych poetów”, wypracowanie
Jednym z bohaterów występujących w powieści N. H. Kleinbauma pod tytułem „Stowarzyszenie umarłych poetów” był Richard Cameron. Richard był szesnastoletnim...
„Chłopi” – charakterystyka bohatera zbiorowego
Reymont w swoim wielkim dziele pt. „ Chłopi” ukazuje nam nie tylko zarys poszczególnych bohaterów, ale także w zgodzie z tytułem poznajemy portret...
„Romantyczność” – interpretacja ballady Adama Mickiewicza
Jest to najważniejszy utwór romantyzmu. Rok wydania tomiku pt. „Ballady i romanse”, w którego skład wchodzi „Romantyczność, to data początku...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *