temat ale ciut inaczej

inaczej

Treny to jeden wewnętrznie, konsekwentnie przemyślany, określony przez strukturę poemat bólu i rozpaczy-liryczny pamiętnik. W owo dzieło autobiograficzne wpisana jest sprawa ogólna dotycząca wszystkich prawidłowości ludzkich na ziemi i sposobów reagowania przez człowieka na przypadki a zwłaszcza przeciwieństwa losu.

Treny Jana Kochanowskiego są utworem przedstawiającym zwątpienie o ładzie świata, stałości i logice praw przyrody i praw moralnych wyznawanych tak gorliwie przez starożytnych stoików, którym poeta hołdował. Wątpia w bożą opatrzność i prowadzą spór
z samym Bogiem. Opisują kryzys światopoglądowy człowieka renesansu, negują postawy religijne oraz świeckie-czerpiące z kultury antycznej.

Podmiot w Trenach opowiada o zmaganiu z najcięższym doświadczeniem, jakie może spotkać człowieka o wstrząsie wywołanym utratą osoby bliskiej. Rozpoczyna je inwokacja umieszczona Trenie I, w której poeta zaprasza do domu swojej żałoby wszystki płacze, troski, wzdychania, żale, frasunki, lamenty a także łzy Heraklitowe i skargi Symonidowe. Kochanowski te dwie postacie Heraklita filozofa i Symonida poety starożytnego ustanawia niejako patronami całego utworu. W Trenie I poeta wyznaje, iż odejście Urszulki odebrało mu wszelką radość z życia. W śmierci dostrzega jej obojętne oblicze, porównując ją do smoka pożerającego pisklęta słowików. Odrzuca wszelkie próby pocieszenia uważając ludzką egzystencję za błąd-zjawisko skazane z góry na porażkę.

Jego ból jest tak wielki, że podmiot w Trenie IV opisuje go podobnym do cierpienia mitycznej Niobe:

Nie dziwuje Niobe, że na martwe ciała

swoich najmilszych dziatek patrząc skamieniała

Kochanowski podobnie jak ona-matka widział kiedy śmierć zabierała z tego świata Urszulkę:

Widziałem kiedyś trzęsła owoc niedordzały

A rodzicom serca się krajały

Śmierć pozostawiła poetę z ogromnym smutkiem i tęsknotą za dzieckiem, które dawało mu tak wiele szczęścia. Teraz gdy jej nie ma ojciec-poeta żali się, że maleństwo pozostawiło po sobie wielkie pustki w domu. Wyznaje to w Trenie VIII. Wspomina w tym utworze córeczkę, jej zabawy, pieśni i gesty, co prowadzi do opisu stanów uczuciowych cierpiących rodziców. Na marne wypatruje w kątach domu ukochanej pociechy.

Treny IV i VIII są wyrazem cierpienia ojca rzadziej obojga rodziców. Skupiają się nie tyle na zmaganiu z rozpaczą i bólem, ale na ich opisie. Są relacją o cierpieniu ojca-poety
i ojca-myśliciela, który wierzył w idee filozofii stoickiej, w siłę mądrości i opatrzność bożą
a teraz załamuje ręce i szlocha nad grobem córeczki, nie mogąc poradzić sobie
z rzeczywistością.

Kryzys światopoglądowy poeta czarnoleski opisuje w Trenach: IX, X, XI gdzie po okrzykach bólu, po zrozumieniu bezsporności istnienia i nieodwracalności faktu śmierci, przychodzą ironiczne słowa zwątpienia w wyznawane dotąd zasady:

Kupić by cię, Mądrości za drogie pieniądze,

Która (jeśli prawdziwie mienią) wszystki żądze,

Wszystki ludzkie frasunki umiesz wykorzenić

(…)

Ty wszystki rzeczy ludzkie masz za fraszkę sobie,

Jednaką myśl tak w szczęściu, jako w żałobie

Zawżdy niesiesz. Ty śmierci namniej się nie boisz,

Bezpieczna, nieodmienna, niepożyta stoisz.

W obliczu śmierci i związanego z nią cierpienia Mądrość i związane z nią ideały okazują się złudne, choć wydawałoby się że zostały oparte na najbardziej nie wzruszonych podstawach, bo na ustanowionym przez Boga ładzie moralnym i na religijnych dogmatach. W kontekście Trenów ów ład okazał się sztucznym wyobrażeniem jego twórców a religijne dogmaty straciły walor pewników.

Podobnie stoicka mądrość zostają poddane rewizji i opatrzone znakami zapytania.
I tak w Trenie IX poeta zwraca się do uosobionej Mądrości filozofów, tak epikurejczyków, jak i stoików, którzy dawali rzekomo niezawodne recepty na wszelkie okoliczności ludzkiego żywota. Poeta w IX Trenie dostrzega ruinę pieczołowicie wznoszonego skarbca wartości. Jeszcze niedawno sądził i pouczał a teraz widzi siebie jako jednego spośród tłumu maluczkich. Czuje się zrzucony z ostatniego progu świątynie Mądrości.

W Trenie X na pierwszy plan wysuwa się kryzys religijny-Kochanowski zadaje w tym utworze liczne pytania kierowane do swojej córki-chce wiedzieć gdzie jest i co się z nią dzieje. Owa seria pytań-żąda odpowiedzi na to, gdzie przebywa ludzka dusza w zaświatach
i czy w ogóle zaświaty istnieją.

Orszula moja wdzięczna, gdzieś mi się podziała?

W którą stronę, w którąś się krainę udała?

Czyś ty na wszystki nieba wysoko wzniesiona

I tam w liczbę aniołków małych policzona?

Czyś do raju wzięta?

Czyliś na szczęśliwe wyspy zaprowadzona

(…)

Gdzieśkolwiek jest, lituj się mej żałości

A nie możesz li w onej dawnej swej całości

Pociesz mię jako możesz a staw się przede mną

Lubo snem, lubo cieniem, lub marą nikczemną

Pojawia się w Trenie X wątpliwość w pozagrobowe istnienie zmarłej, dlatego owe znaki zapytania o miejsce pobytu Orszuli po śmierci wzmocnione generalizującym Gdzieśkolwiek jest nakładają się na sceptyczne stwierdzenie jeśliś jest. W ustach chrześcijanina takie stwierdzenia są bluźnierstwem.

Niestety wobec bólu i bezsilności po utracie bliskiej osoby bezużyteczną okazuje się mądrość i pociecha płynąca z filozofii, zakwestionowana zostaje pewność, jaką człowiekowi wierzącemu przynosi religia i to w sprawach fundamentalnych: boskiej opatrzności i życia pozagrobowego. Straciła wartość także sama bogata i świetna w swej ozdobie cnota, którą poeta Czarnoleski krytykuje w Trenie XI.

Rozpoczyna go od ostatnich słów Brutusa, który cnotę nazwał fraszką. Pokonany, złamamny złym losem Republikanin rzymski nie wahał się usunąć tyrana – Juliusza Cezara
a potem w obliczu klęski przebijał się własnym mieczem. W Trenie XI na pierwszy plan wysuwa się bunt przeciwko pobożności, dobroci sławionej przez antycznych filozofów-do jej klęski przyczynia, się bowiem jakiś nieznajomy wróg czyli jakaś szatańska i nieczysta siła-wszystko bez wyboru niszcząca. wraz z nimi sąsiaduje niewiara w siłę ludzkiego rozumu. Człowiek pragnie poznawać boże tajemnice, ale w ich obliczu wzrok okazuje się zbyt tępy i wszystko jawi się niczym sen.

Beznadzieja egzystencji zmienia swoje oblicze w Trenie XVII. Poeta nadal wątpi
w wartość rozumu:

A rozum, który w swobodzie

Umiał mówić o przygodzie,

Dziś ledwe sam wie o sobie

Tak mię podparł w tej chorobie

Podmiot zaczyna jednak rozumieć logikę swojego nieszczęścia w wyrokach Boga, którego dotyk boskiej ręki odebrał poecie sens życia i jednocześnie stał się jedynym skutecznym lekarstwem pogrążonego w egzystencjalnym bólu.

A ja zatym łzy niech leję

Bom stracił wszytkę nadzieję

By mię rozum miał ratować

Bóg sam mocen to hamować

Następnie w Trenie XVIII Kochanowski dokonuje ekspiacji-zwraca swoje oblicze ku Bogu. Publicznie przyznaje się do religijności i chrystianizmu zrywając z dotychczasowymi poglądami humanistycznymi. Przyznaje, że człowiek nie zauważa łask bożych  gdy w życiu wszystko dobrze mu się układa. Podmiot stwierdza, że był grzeszny, ale wierząc w boże miłosierdzie ma nadzieje na odpuszczenie grzechów.

W Trenie XIX poetę czarnoleskiego we śnie odwiedza matka niosąca jego córkę na rękach to, co mu przekazuje ma przynieść Kochanowskiemu pocieszenie i pomóc mu pogodzić się z rzeczywistością. Źródłem pociech jest stwierdzenie wspólnoty doli człowieczej i powszechności praw ludzkiej egzystencji. Matka tłumaczy poecie, że lekarstwem na jego cierpienie jest czas i rozum.

Poeta dowiaduje się od matki, że jego Urszulka jest żywa w krainie wiecznej szczęśliwości, między aniołami i innymi duchami-jest to zatem przywrócenie wiary w Zycie pozagrobowe. Matka przyznaje, że los ludzki nie zawsze toczy się zgodnie z normami człowieczego żywota. Wczesna śmierć zakłóca porządek wzrostu, rozwoju, schyłku i zgonu egzystencji, ale zdarza się przecież dosyć często – w takich chwilach należy to zrozumieć i znieść po ludzku.

Matka sugeruje synowi, by stał się lekarzem dla swej duszy i by nie zmarnował lat spędzonych w księgach i zdobytej w tym wyniku mądrości.

Podsumowując pragnę zauważyć, że Treny jako poemat o zmaganiu się z rozpaczą narusza prawdę, iż takie doświadczenia zmieniają efektownie punkt widzenia, otwierają oczy na dostrzeganie nowych wartości. Kochanowski dochodzi do wniosku, iż cierpienie jest wpisane w życie każdego człowieka i tylko wiara oraz upływający czas dodadzą otuchy.

Chociaż w obliczu śmierci wartości etyczne oraz filozofia są niewystarczające, to jednak przeżycie owej tragedii nie odrzuca ich ostatecznie, ale weryfikuje i odbudowuje na nowo.

Nie ma w nowym światopoglądzie miejsca na schematy i doktryny, które niby powinny dostarczyć skuteczną receptę postępowania. Ład stworzony w Trenach ma miejsce na ludzkie cierpienie i na jawne w smutku żałowanie Młodzieńcza pewność renesansowego myśliciela ustępuje miejsca nadziei, która ma podeprzeć serca trapione przeciwnościami losu. Zysku należy upatrywać w chwilach życiowej burzy w tym co w jej trakcie nie zostanie utracone.

Jan Kochanowski dochodzi ostatecznie do wniosku, że wszyscy ludzie wobec spraw ostatecznych są równi i pogrążają się tak samo w cierpieniu w wyniku wszelakich przygód, które szykuje im los a które znosić trzeba po ludzku na Ziemi.

„Krótkość żywota” Daniel Naborowski – analiza wiersza, wypracowanie
„Krótkość żywota” Daniel Naborowski – analiza wiersza Daniel Naborowski to jeden z najwybitniejszych poetów doby baroku, należy zauważyć, że...
„Demeter i Kora” – streszczenie mitu
Demeter była boginią urodzaju i córką Zeusa, boga wszystkich bogów. Odpowiadała za zbiory i plony lub ich brak. Miała młodą i piękną córkę o...
Wypracowanie "Nad Niemnem" Eliza Orzeszkowa - Konflikt pokoleń
Konflikt pokoleń zawarty w utworze nad Niemnem Elizy Orzeszkowej Aby móc rozpatrzeć zagadnienie powyższego tematu należy najpierw stanowczo zastanowić...
Oświecenie – pojęcia i hasła epoki, ściąga na sprawdzian.
Oświecenie – pojęcia i hasła epoki, ściąga na sprawdzian. Termin oświecenie powstał w Niemczech i wywodzi swą nazwę od światła, to ono miało...
Interpretacja wiersza „Cebula” Wisława Szymborska, wypracowanie
Wisława Szymborska „Cebula”, analiza utworu Wymowę wiersza Wisławy Szymborskiej zatytułowanego „Cebula” należy rozumieć jako porównanie istoty...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *