Schopenhauer, Nietzsche i Bergson – modernistyczni myśliciele

Schopenhauer, Nietzsche i Bergson to filozofowie, którzy zdominowali idee modernizmu. Ich poglądy miały wpływ na charakter tej epoki. Wypracowanie zawiera trzy oddzielne opracowania, które dotyczą teorii filozoficznych tych myślicieli.
To wypracowanie dopełni Twoją wiedzę dotyczącą epoki modernizmu.

 

Tak jak w każdej innej epoce tak i w modernizmie kluczowym elementem była filozofia. Wybitnymi jednostkami w tej dziedzinie okazali się być Schopenhauer, Nietzsche i Bergson. Ich teorie zrewolucjonizowały myślenie w tym okresie. Schopenhauer zaprezentował dość pesymistyczną teorię dotyczącą życia ludzkiego. W swoim traktacie zawarł również elementy mogące złagodzić ból istnienia. Nietzsche celowo przedstawił relatywizm moralny, chcąc zamazać granice między dobrem a złem. Bergson z kolei zwrócił uwagę na „pęd życiowy”, który ma ogromne znaczenie w świecie.

 

Wypracowanie zawiera 517 wyrazów.


A. Schopenhauer

Swoje przekonania filozoficzne zaprezentował i publikował w dobie romantyzmu. Jego przekonania odpowiadały jednak modernistom. Najważniejsze dzieło Schopenhauera to „Świat jako wola i przedstawienie” z 1819 roku. Jego filozofia zwana jest pesymistyczną. Według niego żyć to cierpieć. Wszyscy dla człowieka są wrogami, bo człowiek jest jak kula bilardowa. Każdy z nas jest szatanem dla innych, a inni dla nas.
Życiem człowieka kieruje bezrozumny popęd życiowy, którego nigdy nie da się w żaden sposób zaspokoić. Z tego powodu nigdy nie jesteśmy w pełni szczęśliwi. Zdaniem Schopenhauera nie można zniszczyć cierpienia, ale można spróbować je złagodzić.
Pierwszym sposobem jest nirwana, czyli stan niebytu. Człowiek nie odczuwa swojego istnienia, pragnień i wyzbywa się myśli. W modernizmie ludzie uzyskiwali stan nirwany głównie poprzez zażywanie środków odurzających. Ważna była też kontemplacja sztuki. Artysta zaczynał tworzyć, skupiał się na sztuce i odrywał się od rzeczywistości. W ten sposób zapominał o cierpieniu. Jednakże tylko go łagodził. Trzeci sposób na złagodzenie cierpienia to współczucie w cierpieniu. Współodczuwamy to, że ktoś cierpi, ale sama obserwacja ludzi bardziej nieszczęśliwych od nas jest załagodzeniem naszego bólu. Wola życia jest w każdej istocie. Ujawnia się ona w pragnieniu przekazania życia innym.
Schopenhauer uważał, że nasz świat jest tylko cieniem idealnego świata. Jest tylko złudzeniem. Wskazał dobre argumenty. Dzięki sztuce erystyki pokazywał jak doprowadzić rozmówcę do granic wytrzymałości, a samemu wygrać dyskusję. Schopenhauer zdeterminował dekadentyzm.

F. Nietzsche

Filozofia Nietzsche była w pewnym stopniu rozwinięciem poglądów Schopenhauera. Opierała się również na niektórych poglądach Darwina. Istoty ludzkie to nic innego jak pomost między małpą, a nadczłowiekiem. Kwestionuje „naturę ludzką” jak coś, co ma przyszłość. Jako złowieszczą alternatywę rozwoju człowieka przedstawia się postać nazwaną „ostatnim człowiekiem”, który jest zadowolonym utylitarystą i leniem, którego życiem nie wstrząsają żadne impulsy woli.
Głosił afirmację życia, indywidualizm, pochwałę człowieka mocnego, aktywnego i kształtującego swą siłę duchową. Stąd wzięła się koncepcja nadczłowieka, pana gardzącego podludźmi, których uznawał za niewolników.
Nietzsche odrzucał wszystko co słabe i niedoskonałe, także sprawiedliwość, altruizm oraz litość, poświęcenie dla innych. Zarzucono mu relatywizm moralny, celowe zamazywanie granicy między dobrem a złem.
Nietzchenizm rozwinął się pod koniec XIX wieku i „królował” na początku XX wieku. Jest to teoria filozoficzna, stworzona na bazie poglądów Nietzschego, których podstawą było pojęcie nadczłowieka, stojącego ponad przeciętnym tłumem, kierującego się własną moralnością. Odrzucał chrześcijaństwo, litość, miłosierdzie i dobroć, jako przejaw słabości. Jego dzieła to „Wola mocy” i „Poza dobrem a złem”.
Był zafascynowany kulturą antyczną i grecką. Potępił Sokatresa i Platona. Był zdecydowanym przeciwnikiem chrześcijaństwa. W sztuce wyróżnił żywioły(kierunki) takie jak sztuka apolińska (pełna ładu, harmonii) oraz sztuka dionizyjska (pełna dynamizmu i chaosu). Te dwa elementy są niezbędne i łączą się w tragedii greckiej. Obarcza chrześcijaństwo za wegetację świata. Nadczłowieka wyróżnia pragnienie zmiany i aktywność, chęć wzięcia życia we własne ręce. Ma inną moralność, może zabić, jeśli uzna to za właściwe. Najważniejsza wartością jest życie i dla każdego powinno być główną wartością, ale w takim sensie, że nie można wegetować. Jeżeli ktoś blokuje rozwój świata to można go unicestwić.

Bergson

Ten filozof uważał, że człowiek poznaje świat kierując się intuicją i instynktem. Całym światem i ludzkością kieruje „elain vital”, czyli pęd życiowy. Życie człowieka jest strumieniem przeżyć i czynów.

Alina i Balladyna, charakterystyka porównawcza sióstr
Juliusz Słowacki w swoim dramacie „ Balladyna” ukazuje postać dwóch sióstr. Napisane przez niego bohaterki są całkowitym przeciwieństwem. Balladyna...
Wypracowanie – charakterystyka Stasia Tarkowskiego, W pustyni i w puszczy
Głównym bohaterem powieści Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy” jest Staś Tarkowski. Staś ma 14 lat. Urodził i wychował się w Port Saidzie....
Cechy eposu na podstawie Iliady, wypracowanie
Cechy eposu na podstawie Iliady Epos stanowi gatunek epiki, który dominował do czasu powstania powieści. Analizując jego budowę należy stwierdzić,...
„Zamiast felietonu” Wisława Szamborska – interpretacja wiersza
Interpretacja utworu „ Zamiast felietonu” Wisławy Szymborskiej Wisława Szymborska to wybitna pisarka, laureatka nagrody Nobla oraz autorka wielu...
„Do króla” interpretacja satyry Ignacy Krasicki, wypracowanie
„Do króla” interpretacja satyry Ignacego Krasickiego W latach 1778/ 79 Ignacy Krasicki napisał pierwszą część swoich satyr. Zbór dwunastu utworów...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *