Renesans – geneza nazwy, ramy czasowe

Za kolebkę renesansu uznaje się Włochy, tam epoka rozpoczęła się w XIV wieku, jej rozwój na terenie Europy jest jednak zróżnicowany. Nazwa renesans oznacza odrodzenie, powrót do ideałów antycznych po czasie ciemnoty i zastoju średniowiecznego. Warto zauważyć, że sens oraz znaczenie nazwy nie wiąże się jedynie z powrotem myśli antycznej ale sposobem odnawiania wiedzy starożytnej.

 

Epokę renesansu ukształtowały ważne wydarzenia historyczne, zalicza się do nich: odkrycia geograficzne, kształtowanie silnych państw, wynalezienie druku oraz reformację. To dzięki tym zjawiskom mógł prężnie rozwijać się nowy światopogląd. W poniższym wypracowaniu wyjaśniono wszystkie najważniejsze wątki. Omówione zagadnienia stanowią główne wiadomości wymagane w klasach liceum/ technikum. Tekst może posłużyć jako gotowe wypracowanie, sprawdzian lub ściąga. Wypracowanie zawiera 435 słów.

Renesans – geneza nazwy, ramy czasowe.

Ramy czasowe nurtu datuje się  rożnie w państwach Europy, ponieważ kolebką renesansu były Włochy można uznać, iż tam najwcześniej rozpoczęła się epoka – XIV wiek. W europie północnej początki datuje się w wieku XV a bujny rozwój XVI. W Polsce epoka swój początek miała za czasów panowania Jagiellonów od końca XV wieku do lat trzydziestych XVII wieku.

Nazwa renesans oznacza odrodzenie, powrót do ideałów antycznych po czasie ciemnoty i zastoju średniowiecznego. Warto zauważyć, że sens oraz znaczenie nazwy nie wiąże się jedynie z powrotem myśli antycznej ale sposobem odnawiania wiedzy starożytnej. Początkowo termin odwoływał się do odrodzenia państw na wzór starorzymski. Dopiero później nastąpiło studiowanie antycznej literatury, poszukiwanie dawnych ideałów. W ostateczności nazwa zaczęła oddawać również rozwój ludzkości ówczesnego czasu, powstanie nowego światopoglądu, zmiany w postrzeganiu świata i człowieka.

Analizując rozwój epoki renesansu, należy omówić ważne wydarzenia historyczne ówczesnego czasu, to one bowiem miały bezpośredni wpływ na zmianę światopoglądu społeczeństw. Za najistotniejsze uznaje się odkrycia geograficzne,  odkrywanie nowych lądów w tym Ameryki zmieniło sposób ludzkiego myślenia, rozszerzyły się nie tylko granice na mapach ale i horyzonty ludzkiej myśli. Podróże przyniosły ze sobą również inny czynnik  – zyski materialne, dodatkowe środki umożliwiły nowy bardziej wystawny styl życia. Bogacące się miasta prężnie rozwijały gospodarkę, poczyniono inwestycje w architekturę i sztukę. Dostęp do kultury i wiedzy ułatwiło również wynalezienie w 1450 roku druku. Kolejnym istotnym wydarzeniem stało się tworzenie nowych silnych państw. Dotychczas przywiązywano wagę do uniwersalizmu europejskiego, odkrycia geograficzne nasiliły i zapoczątkowały tworzenie nowych wewnętrznych struktur. Odrębność państwowa pozwalała umacniać siły, powstały liczne dynastie, wykształciły się  języki narodowe.

Wydaje się jednak, że najważniejszym z wydarzeń, które na nowo ukształtowało myśl społeczeństw osłabiając dotychczasowe doktryny i wpływy była Reformacja. Termin  ten określa wydarzenia historyczne jakim były zmiany dotyczące  kościoła katolickiego w XVI wieku, to wielki ruch religijny i narodowy mający na celu reformę instytucji kościoła a także jego doktryn i praktyk. Wydarzenie to przyniosło ze sobą nie tylko zmiany w wewnętrznych strukturach ale i zmianę myślenia i postrzegania społeczeństw. Początek reformacji datuje się na rok 1517, w tym czasie miało miejsce słynne wystąpienie Marcina Lutra, w swych „Tezach o odpustach” autor otwarcie krytykował postawę duchowieństwa, piętnował praktyki odpustów grzechów za korzyści majątkowe, wnosił o tłumaczenie Biblii na języki narodowe.  Będący niepodważalną dotąd siłą kościół zaczął tracić swe wpływy, powstające nowe odłamy jak :luteranizm, kalwinizm, anglikanizm, arianizm zyskiwały rzesze zwolenników. Przedstawiciele dotychczasowego porządku walczyli o odzyskanie władzy, piętnowali i prześladowali innowierców w efekcie ruch  reformacyjny szybko przerodził się w wojny religijne, znacznie osłabiła się władza kościoła, wyłoniły się nowe odłamy wiary, nareszcie umocniła się władza świecka, wzmocniły dążenia narodowościowe, wytworzyła nowa stuka i obyczaje.

Wypracowanie – streszczenie noweli „A…b…c…” E. Orzeszkowa
Nowelka przedstawia historię młodej, biednej dziewczyny, Joanny Lipskiej, mieszkającej w zubożałej dzielnicy, wraz ze swym bratem Mieczysławem....
„17 IX” Zbigniew Herbert – interpretacja wiersza, wypracowanie
Zbigniew Herbert „17 IX” – analiza utworu Wiersz zatytułowany „17 IX” napisany przez Zbigniew Herberta nawiązuje w sposób dosłowny  do tragicznych...
„Kowal” L. Staff i „Confiteor” S. Przybyszewski – interpretacje wierszy
„Kowal” Leopold Staff Jest to utwór symboliczny, kontrastujący nastrojem z „Deszczem jesiennym” tego samego autora. Podmiot liryczny twierdzi,...
Mit o Prometeuszu analiza, wypracowanie
Mit o Prometeuszu analiza Mit o Prometeuszu to jedna z najpopularniejszych mitycznych opowieści przywoływana w literaturze i sztuce. Tytułowy...
Krasicki „Mikołaja Dośwadczyńskiego przypadki” - analiza utworu
Ignacy Krasicki „Mikołaja Dośwadczyńskiego przypadki” Analizując utwór „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” autorstwa Ignacego Krasickiego...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *