Poezja sarmacka charakterystyka, sprawdzian wypracowanie.

Epoka baroku  kształtowała się różnorodnie w państwach europejskich, na ziemiach polskich nurt przebiegał w trzech fazach od końca lat osiemdziesiątych XVI wieku do roku 1730. Nowy światopogląd oraz zagraniczne wpływy sprawiły także, że na ziemiach polskich pojawiły się nowe rodzaje poezji: dworska, ziemiańska, metafizyczna, światowych rozkoszy, mieszczańsko – plebejska. Największy wpływ odegrała poezja ziemiańska inaczej sarmacka. To dzięki niej bowiem powstał wzorcowy model ówczesnego szlachcica.

W odróżnieniu od nurtu dworskiego tu ogromną wagę przywiązywano do rodzimych tradycji i obyczajów. Poeci przedstawiali w swych dziełach wzór życia na wsi, stoicką zasadę umiaru a także pochwałę natury. Należy również powiedzieć, że dzieła literatury ziemiańskiej wyznaczały własną ideologię uznawaną za najważniejszą i niepodważalną. Poeci sarmaccy z niechęcią odnosili się do zagranicznych wpływów, wyznaczając za główne zadanie tworzenie tradycji i wzoru sarmaty. Głosili, iż jednostką o rodowodzie  szlacheckim powinna przysługiwać bezwzględna wolność łącznie z możliwością skrajnego liberum veto.

 

W poniższym wypracowaniu podano wszystkie najważniejsze watki, kontekst historyczny, przedstawicieli nurtu. Tekst zawiera 408 słów.

Charakterystyka poezji sarmackiej

Epoka baroku  kształtowała się różnorodnie w państwach europejskich, na ziemiach polskich nurt przebiegał w trzech fazach od końca lat osiemdziesiątych XVI wieku do roku 1730. Należy zauważyć, że okres ten był czasem szczególnie ciężkim na ziemiach Polski. Toczyły się wojny polityczne i religijne, miały miejsce takie wydarzenia jak: powstanie Chmielnickiego , „potop” szwedzki, wojnę z Turcją. Po tak burzliwym historycznie okresie zdominowanym przez dramatyczne wydarzenia ludzie poszukiwali nowych, trwałych i pewnych wartości. Nowy światopogląd oraz zagraniczne wpływy sprawiły także, że na ziemiach polskich pojawiły się nowe rodzaje poezji: dworska, ziemiańska, metafizyczna, światowych rozkoszy, mieszczańsko – plebejska.

Każdy z nowych nurtów poetyckich zajmował ważne miejsce w określonych kręgach. Poezja dworska – rozwijała się w środowisku magnackim i królewskim miała zaskakiwać, szokować odbiorcę dowodząc kunsztu twórcy a także bawić i wzbogacać dworskie spotkania. Prąd ten można nazwać również kosmopolitycznym gdyż czerpał wzorce z zachodniej kultury z niechęcią odnosząc się do polskich tradycji, mieszczańsko – plebejska zdominowała ludność robotniczą jednak największy wpływ odegrała poezja ziemiańska inaczej sarmacka. To dzięki niej bowiem powstał wzorcowy model ówczesnego szlachcica.

Poezja ziemiańska zdominowała polskie dworki szlacheckie. W odróżnieniu od nurtu dworskiego tu ogromną wagę przywiązywano do rodzimych tradycji i obyczajów. Poeci przedstawiali w swych dziełach wzór życia na wsi, stoicką zasadę umiaru a także pochwałę natury. Wieś stawała się miejscem upragnionego ukojenia i ucieczki od problemów świata.  Można nawet powiedzieć, że dzieła literatury ziemiańskiej wyznaczały własną ideologię uznawaną za najważniejszą i niepodważalną. Do przedstawicieli tego gatunku zalicza się : Wacława Potockiego i Jana Chryzostoma Paska .

Poeci sarmaccy z niechęcią odnosili się do zagranicznych wpływów, wyznaczając za główne zadanie tworzenie własnej tradycji i wzoru sarmaty. Głosili, iż jednostką o rodowodzie  szlacheckim powinna przysługiwać bezwzględna wolność łącznie z możliwością skrajnego liberum veto.  Wpływ na te sytuację miał fakt, iż uznano, że szlachta wywodzi się od starożytnych Sarmatów – czyli wojowników spokrewnionych z Scytami, którzy zapoczątkowali cały ród rycerstwa na ziemiach polskich. W swych twierdzeniach powoływali się na zdanie XVI wiecznych historyków Miechowity I Bielskiego. Te informacje historyczne sprawiły, że szlachcice czuli swą wyjątkowość oraz narodową potęgę. Jako prawdziwi obywatele przestrzegali własnej etykiety będą  głębokimi a nawet skrajnymi  – zwolennikami kościoła, odznaczającymi się własnym strojem – kontuszem.

W ten oto sposób powstała cała ideologia oraz mit sarmaty, opiewany w tym nurcie poezji. Wielu przedstawicieli społeczeństwa oceniło szlachtę jako ludzi zacofanych, nietolerancyjnych,  nadto przywiązanych do tradycji kulturowych, hamujących rozwój kraju i możliwość wprowadzania istotnych reform. Pomimo tego poezja sarmacka odegrała ogromna role w ówczesnym czasie.

Kochanowski Jan Pieśni -– analiza tematyki i budowy.
Pieśni Jana Kochanowskiego – analiza tematyki i budowy. Jan Kochanowski jest autorem licznych i znanych pieśni. Gatunek ten sięga literatury...
„Schyłek wieku” Wisława Szymborska – interpretacja wiersza
Analiza utworu „Schyłek wieku” Wisławy Szymborskiej Wiersz zatytułowany „Schyłek wieku” napisała Wisława Szymborska. Jego tytuł jest bezpośrednio...
Wypracowanie interpretacja "Lord Jim", Conrada
Problematyka lorda Jima – tytułowego bohatera powieści J. Conrada Autor Conrad używa tego obrazu jako przykładu odpowiedzialności jaką należy...
Ignacy Krasicki – bajki, wypracowanie.
Bajki Ignacego Krasickiego – wypracowanie. Cechy, które charakteryzują bajkę jako gatunek to: fabuła napisana zwykle wierszem, zawierająca istotne...
Richard Cameron – charakterystyka postaci, „Stowarzyszenie umarłych poetów”, wypracowanie
Jednym z bohaterów występujących w powieści N. H. Kleinbauma pod tytułem „Stowarzyszenie umarłych poetów” był Richard Cameron. Richard był szesnastoletnim...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *