„Lipiec” interpretacja wiersza Juliana Przybosia, wypracowanie

Julian Przyboś jest autorem wiersza zatytułowanego „Lipiec”. Podmiot liryczny to profesor, którego postać możemy utożsamiać z poetą, jak wiadomo bowiem  Przyboś był nauczycielem w gimnazjum. W utworze ukazuje on fascynację wsią, język utworu związany jest z tematyką wiejską, pojawiają się między innymi takie słowa jak: „ gęsiorek ”, „ łozina ”. Autor nawiązuje również do utworu Jana Kochanowskiego „Na lipę” oraz postaci Jana z Czarnolasu.

 

Poniższe wypracowanie stanowi gotową analizę i interpretację utworu. Omówiono wszystkie wątki poruszone powyżej, wskazano budowę wiersza i środki artystyczne użyte przez autora. Całość poparta jest cytatami. Wypracowanie zawiera 305 słów.

„Lipiec” interpretacja wiersza Juliana Przybosia

Wiersz zatytułowany „ Lipiec ” Juliana Przybosia nawiązuje do radosnego okresu jakim jest koniec nauki w szkole. Podmiot liryczny to profesor, który po roku pracy wyrusza na zasłużony odpoczynek. Przed wyjazdem żegnają go pełni radości uczniowie, „ na świadectwach wzbici w radości ”. Jak mówi podmiot liryczny nareszcie mogą być wolni od gramatyki, będą: ”trzepać wesoło słowa jak futra na wiosnę”. Nareszcie swobodnie wyrażą swe myśli, nie skrepowani ocenianiem czy szkolnymi zasadami. Odpoczną od nauki, wyjadą na wieś, gdzie beztrosko spędza czas. Ich radość i wesołość jest naturalna, miło żegnają się więc na nauczycielem krzycząc: „ Wakacje panie profesorze! ”. Sam profesor, którego postać możemy utożsamiać z poetą, jak wiadomo bowiem Julian Przyboś był nauczycielem w gimnazjum, również wyjeżdża, wsiadłszy bryczkę podąża pośpiesznie drogą. Jego wakacje również maja upłynąć na wsi, to tam bowiem w pełni będzie mógł cieszyć się odpoczynkiem. W wierszu zostaje ukazana wyraźna fascynacja wsią, podmiot liryczny chce wieść życie na wzór Jana z Czarnolasu. Odnajdujemy tu jeszcze inne literackie odwołanie, okazuje się bowiem, że autor wspomina odpoczynek „pod lipą”. Jak wiadomo utwór o tym tytule należący do Jana Kochanowskiego również opiewał uroki wsi. Przyboś  wyraźnie powołuje się na ten przykład: „Jakże w cieniu pod lipą – przysłowieć? ”. Język utworu związany jest z tematyką wiejską, pojawiają się między innymi takie słowa jak: „ gęsiorek ”, „ łozina ”. Obraz wsi ukazany przez autora jest malowniczy, boso i beztrosko biegający pastuszek, strumienie, źródła, zielone drzewa. Wszystkie te obrazy przemykają przed oczyma poety jak kadry z filmu. Ukazują piękno wsi oraz zachwyt autora.

Zakańczając należy wskazać budowę utworu. Wiersz zawiera się w czterech częściach, wszystkie wersy wyraźnie ze sobą kontrastują. Autor użył następujących środków literackich:  neologizmy: „ zaoczę ”, porównania: „ trzepać słowa jak futra ”, epitety: „ serce wyniosłe ”, metafory: „ na świadectwach wzbici w radości ”.

„Żeńcy” Szymon Szymonowic– analiza utworu, wypracowanie
„Żeńcy” Szymon Szymonowic– analiza utworu Utwór autorstwa Szymona Szymonowica zatytułowany „Żeńcy” prezentuje scenkę z wiejskiego życia, czytelnik...
"Ferdydurke" W. Gombrowicz - charakterystyka Józia Kowalskiego, wypracowanie
“Ferdydurke” W. Gombrowicz – charakterystyka Józia Kowalskiego Józio Kowalski to jeden z głównych bohaterów powieści Witolda...
„Któż nam powróci” interpretacja wiersza Kazimierz Przerwa Tetmajer
„Któż nam powróci” interpretacja wiersza Kazimierza Przerwy Tetmajera Kazimierz Przerwa Tetmajer urodził się 12.02.1865 w Ludźmierzu, z wykształcenia...
„Kowal” L. Staff i „Confiteor” S. Przybyszewski – interpretacje wierszy
„Kowal” Leopold Staff Jest to utwór symboliczny, kontrastujący nastrojem z „Deszczem jesiennym” tego samego autora. Podmiot liryczny twierdzi,...
Wisława Szymborska - życie jako teatr – wypracowanie maturalne
Wisława Szymborska- życie jako teatr – wypracowanie maturalne Wisława Szymborska zapisała się w historii literatury jako jedna z najznakomitszych...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *