„Lipiec” interpretacja wiersza Juliana Przybosia, wypracowanie

Julian Przyboś jest autorem wiersza zatytułowanego „Lipiec”. Podmiot liryczny to profesor, którego postać możemy utożsamiać z poetą, jak wiadomo bowiem  Przyboś był nauczycielem w gimnazjum. W utworze ukazuje on fascynację wsią, język utworu związany jest z tematyką wiejską, pojawiają się między innymi takie słowa jak: „ gęsiorek ”, „ łozina ”. Autor nawiązuje również do utworu Jana Kochanowskiego „Na lipę” oraz postaci Jana z Czarnolasu.

 

Poniższe wypracowanie stanowi gotową analizę i interpretację utworu. Omówiono wszystkie wątki poruszone powyżej, wskazano budowę wiersza i środki artystyczne użyte przez autora. Całość poparta jest cytatami. Wypracowanie zawiera 305 słów.

„Lipiec” interpretacja wiersza Juliana Przybosia

Wiersz zatytułowany „ Lipiec ” Juliana Przybosia nawiązuje do radosnego okresu jakim jest koniec nauki w szkole. Podmiot liryczny to profesor, który po roku pracy wyrusza na zasłużony odpoczynek. Przed wyjazdem żegnają go pełni radości uczniowie, „ na świadectwach wzbici w radości ”. Jak mówi podmiot liryczny nareszcie mogą być wolni od gramatyki, będą: ”trzepać wesoło słowa jak futra na wiosnę”. Nareszcie swobodnie wyrażą swe myśli, nie skrepowani ocenianiem czy szkolnymi zasadami. Odpoczną od nauki, wyjadą na wieś, gdzie beztrosko spędza czas. Ich radość i wesołość jest naturalna, miło żegnają się więc na nauczycielem krzycząc: „ Wakacje panie profesorze! ”. Sam profesor, którego postać możemy utożsamiać z poetą, jak wiadomo bowiem Julian Przyboś był nauczycielem w gimnazjum, również wyjeżdża, wsiadłszy bryczkę podąża pośpiesznie drogą. Jego wakacje również maja upłynąć na wsi, to tam bowiem w pełni będzie mógł cieszyć się odpoczynkiem. W wierszu zostaje ukazana wyraźna fascynacja wsią, podmiot liryczny chce wieść życie na wzór Jana z Czarnolasu. Odnajdujemy tu jeszcze inne literackie odwołanie, okazuje się bowiem, że autor wspomina odpoczynek „pod lipą”. Jak wiadomo utwór o tym tytule należący do Jana Kochanowskiego również opiewał uroki wsi. Przyboś  wyraźnie powołuje się na ten przykład: „Jakże w cieniu pod lipą – przysłowieć? ”. Język utworu związany jest z tematyką wiejską, pojawiają się między innymi takie słowa jak: „ gęsiorek ”, „ łozina ”. Obraz wsi ukazany przez autora jest malowniczy, boso i beztrosko biegający pastuszek, strumienie, źródła, zielone drzewa. Wszystkie te obrazy przemykają przed oczyma poety jak kadry z filmu. Ukazują piękno wsi oraz zachwyt autora.

Zakańczając należy wskazać budowę utworu. Wiersz zawiera się w czterech częściach, wszystkie wersy wyraźnie ze sobą kontrastują. Autor użył następujących środków literackich:  neologizmy: „ zaoczę ”, porównania: „ trzepać słowa jak futra ”, epitety: „ serce wyniosłe ”, metafory: „ na świadectwach wzbici w radości ”.

„Campo di Fiori” interpretacja wiersza Czesława Miłosza, wypracowanie
„Campo di Fiori” interpretacja wiersza Czesława Miłosza Dokonując analizy wiersza Czesława Miłosza „Campo di Fiori” należy najpierw omówić jego...
"My favourite book" - wypracowanie po angielsku.
My favourite book. I do not like reading books very much but there is one book which I fund very interesting and I read it with pleasure. This...
"The animals I like" - wypracowanie po angielsku
Animals are an important part of our environment. I think everybody likes animals, kids and adults. I like all kind of animals but I am especially...
"Poeta" Bolesław leśmian- interpretacja i analiza wiersza.
                Bolesław Leśmian to twórca dwudziestolecia międzywojennego. Nazywamy go poeta osobnym, ponieważ tworzył poza literackimi szufladkami....
Ebenezer Scrooge – charakterystyka postaci
Pamiętaj, że wypracowanie możesz pobrac wyłącznie do użytku własnego i nie posiadasz do niego praw majątkowych. Dalsza odsprzedaż lub umieszczanie...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *