„Lipiec” interpretacja wiersza Juliana Przybosia, wypracowanie

Julian Przyboś jest autorem wiersza zatytułowanego „Lipiec”. Podmiot liryczny to profesor, którego postać możemy utożsamiać z poetą, jak wiadomo bowiem  Przyboś był nauczycielem w gimnazjum. W utworze ukazuje on fascynację wsią, język utworu związany jest z tematyką wiejską, pojawiają się między innymi takie słowa jak: „ gęsiorek ”, „ łozina ”. Autor nawiązuje również do utworu Jana Kochanowskiego „Na lipę” oraz postaci Jana z Czarnolasu.

 

Poniższe wypracowanie stanowi gotową analizę i interpretację utworu. Omówiono wszystkie wątki poruszone powyżej, wskazano budowę wiersza i środki artystyczne użyte przez autora. Całość poparta jest cytatami. Wypracowanie zawiera 305 słów.

„Lipiec” interpretacja wiersza Juliana Przybosia

Wiersz zatytułowany „ Lipiec ” Juliana Przybosia nawiązuje do radosnego okresu jakim jest koniec nauki w szkole. Podmiot liryczny to profesor, który po roku pracy wyrusza na zasłużony odpoczynek. Przed wyjazdem żegnają go pełni radości uczniowie, „ na świadectwach wzbici w radości ”. Jak mówi podmiot liryczny nareszcie mogą być wolni od gramatyki, będą: ”trzepać wesoło słowa jak futra na wiosnę”. Nareszcie swobodnie wyrażą swe myśli, nie skrepowani ocenianiem czy szkolnymi zasadami. Odpoczną od nauki, wyjadą na wieś, gdzie beztrosko spędza czas. Ich radość i wesołość jest naturalna, miło żegnają się więc na nauczycielem krzycząc: „ Wakacje panie profesorze! ”. Sam profesor, którego postać możemy utożsamiać z poetą, jak wiadomo bowiem Julian Przyboś był nauczycielem w gimnazjum, również wyjeżdża, wsiadłszy bryczkę podąża pośpiesznie drogą. Jego wakacje również maja upłynąć na wsi, to tam bowiem w pełni będzie mógł cieszyć się odpoczynkiem. W wierszu zostaje ukazana wyraźna fascynacja wsią, podmiot liryczny chce wieść życie na wzór Jana z Czarnolasu. Odnajdujemy tu jeszcze inne literackie odwołanie, okazuje się bowiem, że autor wspomina odpoczynek „pod lipą”. Jak wiadomo utwór o tym tytule należący do Jana Kochanowskiego również opiewał uroki wsi. Przyboś  wyraźnie powołuje się na ten przykład: „Jakże w cieniu pod lipą – przysłowieć? ”. Język utworu związany jest z tematyką wiejską, pojawiają się między innymi takie słowa jak: „ gęsiorek ”, „ łozina ”. Obraz wsi ukazany przez autora jest malowniczy, boso i beztrosko biegający pastuszek, strumienie, źródła, zielone drzewa. Wszystkie te obrazy przemykają przed oczyma poety jak kadry z filmu. Ukazują piękno wsi oraz zachwyt autora.

Zakańczając należy wskazać budowę utworu. Wiersz zawiera się w czterech częściach, wszystkie wersy wyraźnie ze sobą kontrastują. Autor użył następujących środków literackich:  neologizmy: „ zaoczę ”, porównania: „ trzepać słowa jak futra ”, epitety: „ serce wyniosłe ”, metafory: „ na świadectwach wzbici w radości ”.

Profesor Gąsowski – charakterystyka bohatera K. Makuszyńskiego, „Szatan z siódmej klasy”
Paweł Gąsowski był jednym z bohaterów książki K. Makuszyńskiego pod tytułem „Szatan z siódmej klasy”. Był nauczyciel historii w szkole Adasia...
„Nad Niemnem” – jako epopeja- wypracowanie
„Nad Niemnem” – jako epopeja- wypracowanie Jednym z najbardziej znanych utworów Elizy Orzeszkowej jest „Nad Niemnem”. Lekturę tę od lat przerabia...
Makbet bohater dramatu Szekspira
Szekspir w swoim dziele” Makbet” stworzył doskonałą kreację tytułowego a zarazem głównego bohatera dramatu, czyli Makbeta. Już na samym początku...
Wypracowanie z historii – Wojna trzynastoletnia z Zakonem Krzyżackim
Warunki pokoju toruńskiego z 1411 roku, który kończył Wielką Wojnę z Zakonem Krzyżackim, nie zadowalały żadnej ze stron. Polska odzyskała ziemię...
Komunizm a bohaterowie „Przedwiośnia” Żeromskiego
Cezary Baryka był młodym przechodzącym okres buntu chłopcem, który zafascynował się ideałami rewolucji. Aktywnie uczestniczył w zebraniach i...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *