„Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” interpretacja wiersza Jana Kasprowicza

„Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” to tytuł wiersza autorstwa Jana Kasprowicza. Wiersz znajduje się w tomie zatytułowanym „Krzak dzikiej róży”. Autor poprze impresjonistyczny obraz pełen pastelowych barw, światłocieni i dźwięków prezentuje czytelnikowi dwie rośliny: różę i limbę. Mają one symboliczne znaczenie: róża bowiem jest symbolem życia i młodości, limba starości i przemijania. Należy zaznaczyć, że wiersz porusza tematykę sensu ludzkiego istnienia, nieuchronnego przemijania. Całość stanowi również wyraz liryki młodopolskiej, świadczą o tym: symbolizm, impresjonizm, emocje, oraz atmosfera melancholii i nieuchwytności.

 

Tekst stanowi analizę i interpretację utworu. Wyjaśnione zostają symboliczne znaczenia, podano budowę wiersza i środki artystyczne zastosowane przez poetę. Całość poparta  cytatami. Wypracowanie zawiera 325 słów.

„Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” interpretacja wiersza Jana Kasprowicza

Jan Kasprowicz urodził się 12.12.1860 w Szymborzu, większość swojego dorosłego życia spędził w Poroninie gdzie zmarł w 1926 roku. Poeta pochodził z wiejskiej rodziny, znał z własnego doświadczenia biedę i nędzę, zachwycały go znajome górskie krajobrazy, które częstokroć uwidaczniał w swych utworach. Do największych  osiągnięć autora należą: praca recenzenta teatralnego oraz działalność publicystyczna. Warto również wspomnieć, że Kasprowicz należał do tajnych organizacji patriotycznych.

Wiersz Jana Kasprowicza zatytułowany „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” pochodzi z tomiku zatytułowanego „Krzak dzikiej róży. W  utworze zaprezentowany zostaje górski krajobraz. Całość tego obrazu można nazwać impresjonistycznym, autor zastosował bowiem specyficzną ekspozycje barw i światła. Można wyróżnić dominujące kolory jakimi są: róż, szarość, niebieski, zielony, jak odnajdujemy w tekście:  „plamy szare”, „pawiowe stawy”, „pąs swój krwawy” itp. Wszystkie kolory zostają dodatkowo wyeksponowane poprzez grę światła i cienia : „w słońcu płonie”, „w niebieskim lśni krysztale”. Wszystkie barwy posiadają pastelowe odcienie, całość impresjonistycznego pejzażu dopełniają dźwięki, początkowo wydawane przez dzikie zwierzęta następnie przez przebudzoną przyrodę: ”echowe słychać grania”, „świstak gdzieś świszcze”. Specyfika tego obrazu jest celowym zabiegiem autora mającym wywołać nastrojowość w wierszu. Przyroda początkowo cicha i uśpiona odżywa by napełnić się dźwiękami. Ten malowniczy krajobraz stanowi jedynie tło dla prawdziwej wymowy utworu, autor prezentuje czytelnikowi dwie rośliny: różę i limbę. Obydwie znajdują się wysoko w górach, róża piękna i samotna porównana do bezbronnej i osamotnionej kobiety, limba zgniła i zbutwiała leząca u jej korzeni. Obydwie rośliny mają symboliczne znaczenie: róża bowiem jest symbolem życia i młodości, limba starości i przemijania. Znajdując się obok róży bezustannie przypomina jej o nieuchronnym losie kończącym się śmiercią. Należy zaznaczyć, że wiersz porusza tematykę sensu ludzkiego istnienia, nieuchronnego przemijania. Całość stanowi również wyraz liryki młodopolskiej, świadczą o tym: symbolizm, impresjonizm, emocje, oraz atmosfera melancholii i nieuchwytności.

Zakańczając należy wskazać budową utworu. Jest on częścią czterech sonetów zawartych w czterowersowych zwrotkach. Autor zastosował następujące środki artystyczne: wyliczenia, personifikacje: „skronie do zimnej tuli skały”, epitety: „pąs krwawy”.

Jagmin – charakterystyka postaci E. Orzeszkowej „Gloria victis”
Jagmin był jednym z bohaterów noweli „Gloria victis” Elizy Orzeszkowej. Był on dowódcą jazdy na rozkazach Romualda Traugutta. Jagmin był pięknym...
„Ferdydurke” W. Gombrowicz – teoria formy, wypracowanie
„Ferdydurke” W. Gombrowicz  – teoria formy W powieści Ferdydurke autorstwa Witolda Gombrowicza, kluczowym pojęciem jest forma. Pod hasłem forma...
Stanisław Barańczyk „Spójrzmy prawdzie w oczy”- analiza wiersza
Stanisław Barańczyk „Spójrzmy prawdzie w oczy”- analiza wiersza Stanisław Barańczyk to jeden z najbardziej znanych autorów współczesności. Urodził...
„Dlaczego klasycy” i „Klasyk” interpretacje i porównanie wierszy Zbigniewa Herberta
Zbigniew Herbert, „Dlaczego klasycy” i „Klasyk” analizy i porównanie wierszy Zbigniew Herbet jest autorem wierszy „Dlaczego klasycy” i „Klasyk”...
Tristan – charakterystyka bohatera J. Bediera, wypracowanie
Tristan był głównym i tytułowym bohaterem średniowiecznego poematu rycerskiego pod tytułem „Dzieje Tristana i Izoldy”, uwspółcześnionego przez...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *