„Koniec wieku XIX” interpretacja wiersza, Kazimierz Przerwa Tetmajer

„Koniec wieku XIX” to tytuł wiersza autorstwa Kazimierza Przerwy- Tetmajera, czołowego przedstawiciela Młodej Polski. Autor dokonał w utworze charakterystyki człowieka końca wieku, cechującego  się postawą dekadencką. Ludzie pozostają bezsilni, niezdolni do działania, wszystkie wyznawane przez nich wartości okazują się bowiem nieskuteczne w walce ze złem. Podmiot liryczny to sam poeta, który występuje w roli wyraziciela idei własnego pokolenia. Poprzez stawiane pytania retoryczne zostają zaprezentowane i odrzucone wszystkie wartości.

 

Wypracowanie dokładnie omawia utwór. Wskazano budowę wiersza oraz środki artystyczne zastosowane przez autora. Całość poparta cytatami stanowi ty samym gotową analizę i interpretację wiersza. Wypracowanie zawiera 311 słów.

„Koniec wieku XIX” interpretacja wiersza Kazimierza Przerwy- Tetmajera

„Koniec wieku XIX” to jeden z wierszy Kazimierza Przerwy Tetmajera. Utwór ten stanowi wyraz idei pokolenia końca wieku. Podmiot liryczny możemy utożsamiać z poetą, to on bowiem prezentuje całą zbiorowość : „Co zostało nam, co wszystko wiemy”. Autor całość tematyki ukazał poprzez stawianie retorycznych pytań, wskazują one wszystkie wartości pokolenia dziewiętnastego wieku. Należy zaznaczyć, że wymieniane przez autora postawy zostają odrzucone i uznane za nieskuteczne. Człowiek bowiem pomimo korzystania z nich nie potrafi skutecznie walczyć ze złem. Pierwsza wartość to przekleństwo, jak mówi poeta niegodne jest się nim posługiwać, choć bowiem ludzie wykorzystują je do walki ze złem sposób ten jest zły, stosują go jedynie prymitywni ludzie dający znać, że stoją przeciw swoim bogom. Kolejna wartość to ironia, stosowanie jej jest bezsensem ponieważ nawet codzienne prawdziwe życie jest swoista ironią. Następnie uwidoczniona zostaje wzgarda jako domena głupców oraz rozpacz odznaczająca ludzi słabych, rozpaczają bowiem tylko, ci którzy się poddają i pragną uciec bez walki. Negatywnie oceniona zostaje również rezygnacja, nie chroni przecież przed śmiercią oraz użycie ponieważ rozkoszy nigdy nie można zaspokoić. Autor wymienił również walkę jako jedną z idei, ta niestety także zostaje negatywnie odebrana, jak czytamy jest ona bezsensowna, siły przeciwko, którym próbuje stanąć człowiek są zbyt silne by żywić nadzieję na ich pokonane. Jak widać więc wyraźnie Kazimierz Przerwa Tetmajer ukazał a następnie odrzucił wszystkie zachowania prezentowane przez pokolenie końca wieku. Stanowisko to ma podkreślić , że człowiek pozostaje bezbronnym wobec zła. Poeta jako przedstawiciel i wyraziciel głównych idei nie posiada nic co mógłby pozostawić przyszłym ludziom. Wiersz ten z pewnością można określić jako pesymistyczny. Dokonuje bowiem charakterystyki człowieka XIX wieku ukazując, że cechuje go dekadentyzm. Ludziom wyraźnie brak ideałów, są bierni i bezsilni. Wszystko to jest wyrazem bezsensu istnienia.

Zakańczając należy omówić budowę utworu. Wiersz zawiera się w pięciu zwrotkach. Autor zastosował następujące środki artystyczne: pytania retoryczne: „Ironia?”, apostrofy „człowiecze z końca wieku”, metafory.

Współczesność najważniejsze hasła epoki
Współczesność najważniejsze hasła epoki Do najważniejszych terminów i pojęć epoki współczesnej zalicza się następujące hasła: behawioryzm – ukształtowany...
Beryl Stapleton – charakterystyka postaci „Pies Baskervillów” A. Conan Doyle
Charakterystyka dotyczy Beryl Stapleton, jednej z bohaterek powieści „Pies Baskervillów” autorstwa A. Conan Doyle`a. Poznajemy ją jako siostrę...
„Serce roście” analiza pieśni Jana Kochanowskiego
„Serce roście” analiza pieśni Jana Kochanowskiego „Serce roście” to tytuł pieśni autorstwa Jana Kochanowskiego. Podmiot liryczny w utworze ujawnia...
Beorn – charakterystyka postaci „Hobbit, czyli tam i z powrotem” - wypracowanie
Beorn jest jednym z bohaterów powieści J. R. R. Tolkiena pod tytułem „Hobbit, czyli tam i z powrotem”. Był to „olbrzymi mężczyzna; miał bujną,...
Wypracowanie „Ferdydurke” W. Gombrowicza - ironia, groteska, tragizm
Ironia, groteska, tragizm jako wymowa utworu W. Gombrowicza w „Ferdydurke” Tragizm, groteska, ironia to znacznie różniące się środki literackie,...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *