Horacy „Exegi monumentum aere perennius” – „Wzniosłem sobie pomnik trwalszy od spiżu”

Exegi monumentum aere perennius” – „Wzniosłem sobie pomnik trwalszy od spiżu” to jeden z bardziej znanych utworów antycznego poety i pisarza Horacego. Podmiot liryczny w utworze to sam poeta, który ujawnia się już na wstępie używając zwrotu w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Horacy ocenia swój dorobek porównując się do wielkiego budowniczego, który ukończył niepowtarzalne i monumentalne dzieło. Pozostałość w postaci twórczości to dla poety nieśmiertelny pomnik, żadna siła ani upływający czas nie jest w stanie go zniszczyć.

 

Wypracowanie stanowi gotową analizę i interpretację wiersza. Omówiono budowę utworu, wskazano wszystkie najważniejsze wątki. Całość poparta jest cytatami. Wypracowanie zawiera 319 słów.

Horacy „Exegi monumentum aere perennius” – „Wzniosłem sobie pomnik trwalszy od spiżu”

Horacy to antyczny poeta i pisarz żyjący w latach 65 – 8 p.n.e. Artysta przez całe swe życie dążył do doskonalenia swej twórczości, stąd wielokrotnie stosował w swych utworach różnorodność językową. Poeta studiował również teorię literatury, wiele gatunków poetyckich zawdzięcza mu swój obecny kształt.

„Exegi monumentum aere perennius” to tytuł jednego z wierszy antycznego poety Horacego. Tytułowy zwrot  w tłumaczeniu na język polski oznacza: „Wzniosłem sobie pomnik trwalszy od spiżu”. Podmiot liryczny w utworze to sam poeta, który ujawnia się już na wstępie używając zwrotu w pierwszej osobie liczby pojedynczej :”wzniosłem sobie”. Przez cały wiersz poeta ukazuje dumę ze swojej twórczości, to ona bowiem będąc ponadczasowa jest w stanie zapewnić sławę i nieśmiertelność. Horacy ocenia swój dorobek porównując się do wielkiego budowniczego, który ukończył niepowtarzalne i monumentalne dzieło : „wzniosłem sobie pomnik trwalszy od spiżu”. Wiersz napisany przez poetę jest jego pomnikiem, który już zawsze będzie przywoływał wspomnienia o nim i jego twórczości. Dzięki temu Horacy nigdy nie zostanie zapomniany, stanie się wielkim artystą, którego dzieła będą wspominane przez kolejne pokolenia. Pozostałość w postaci twórczości to dla poety nieśmiertelny pomnik, żadna siła ani upływający czas nie jest w stanie go zniszczyć, stwierdzenie to  potwierdza  zwrot: „ non omnis moria” – czyli nie wszystek umrę. Słowa te poeta wyraźnie sobie upodobał, uszczęśliwiała go wizja niemijającej sławy, która świadczy o talencie artysty. Jedyne na co jeszcze może liczyć i czekać poeta po ukończeniu swego wielkiego dzieła to symboliczne odznaczenie przez muzę oraz uhonorowanie przez samego Apollo wieńcem laurowym.

Zakańczając omawianie utworu należy stwierdzić, że wiersz ten stanowi autoprezentację, jego tematyka zawiera bowiem ocenę własnego dorobku, ukazanie lirycznego „ja”. Poeta wypowiada się o sobie samym w sposób bezpośredni do nieokreślonego adresata. Całość stanowi wyraz przekonania poety o jego wielkim talencie, dumie z dotychczasowych dokonań oraz głębokiej wierze w nieśmiertelność sławy. Wiersz zawiera się w czterech strofach a każda z nich posiada cztery wersy.

John Keating – charakterystyka bohatera „Stowarzyszenie umarłych poetów”
John Keating był jednym z bohaterów powieści „Stowarzyszenie umarłych poetów” Kleinbauma. John Keating był nauczycielem języka angielskiego w...
Willy Wonka – charakterystyka postaci, R. Dahl
Willy Wonka jest jednym z bohaterów książki napisanej przez R. Dahla pod tytułem „Charlie i fabryka czekolady”. Nie wiele wiadomo o przeszłości...
"Cogito ergo sum" - myślę, więc jestem.
„Myślę, więc jestem” Kartezjusz, francuski filozof, matematyk i fizyk postanowił poświęcić się poszukiwaniu prawdy. Uznał, że trzeba odrzucić...
„O miłości wroga” interpretacja wiersza Leopolda Staffa, wypracowanie
„O miłości wroga” interpretacja wiersza Leopolda Staffa Leopold Staff to jeden z najwybitniejszych polskich poetów. Urodził się 14. 09. 1878...
Profesor Gąsowski – charakterystyka bohatera K. Makuszyńskiego, „Szatan z siódmej klasy”
Paweł Gąsowski był jednym z bohaterów książki K. Makuszyńskiego pod tytułem „Szatan z siódmej klasy”. Był nauczyciel historii w szkole Adasia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *