„Giaur” G. Byrona, Tematyka i cechy romantyczne utworu, wypracowanie

„Giaur” to utwór autorstwa G. Byrona. Główny bohater to, tajemniczy młodzieniec który, znalazł się w Turcji, jest to dla niego obcy kraj i kultura, muzułmanie z którymi nie był w stanie się komunikować nadali mu więc „umowna nazwę”. Życie giaura jest pasmem dramatycznych wydarzeń, przepełnionych wewnętrznym cierpieniem i rozterkami moralnymi. Na tej podstawie należy zauważyć , ze opowieść zawiera liczne cechy romantyczne, aby jednak móc udowodnić to stwierdzenie należy przeanalizować akcje lektury oraz wskazać na tej podstawie poszczególne cechy romantyczne: mistycyzm, orientalizm, tajemniczość, indywidualizm i bunt bohatera, motyw nieszczęśliwej miłości.

 

Wypracowanie stanowi szczegółowe omówienie tematyki utworu. Wskazano wszystkie najważniejsze wątki, wyjaśniono znaczenie tytułu. Podano również na podstawie stosownych przykładów wszystkie elementy wskazujące, że opowieść ta zawiera cechy romantyczne. Wypracowanie zawiera 508 słów.

„Giaur” G. Byrona tematyka i cechy romantyczne utworu

G. Byron jest autorem opowieści „Giaur”.  Tytuł oznacza „imię” głównego bohatera, tak naprawdę jednak jak dowiadujemy się z lektury jest to jedynie przyjęta „umowna nazwa”. Główny bohater, tajemniczy młodzieniec znalazł się bowiem w Turcji, jest to dla niego obcy kraj i kultura, muzułmanie z którymi nie był w stanie się komunikować określili go terminem „giaur” czyli po prostu innowierca. Cała akcja utworu pełna jest napięcia i dramatycznych wydarzeń, od początku bowiem główny bohater napotyka przeszkody. Gdy zakochuje się ze wzajemnością w pięknej Lelilę nie może spełnić uczucia. Kobieta jest bowiem własnością tureckiego baszy, Hassana. Jako jedna z jego żon jest niewolnicą, zdrada męża w tej kulturze jest niedopuszczalnym czynem stąd romans z Giaurem doprowadza do tragedii. Hassan dowiedziawszy się o niewierności żony bez wahania wywozi ją nocą  w związanym worku i wrzuca do morza skazując na śmierć. Giaur zauważa brak ukochanej  zaczyna jej nadaremne poszukiwania gdy w końcu dowiaduje się prawdy pragnie dokonać zemsty. Bez skrupułów organizuje gromadę zbójników z którymi przyczaja się i napada na zabójcę Leili w trakcie jego wyprawy po kolejna żoną. Giaur sam walczy z Hassanem, wygrywa pojedynek niestety okazuje się, że zemsta nie przynosi mu oczekiwanej ulgi, nic nie jest bowiem w stanie wskrzesić ukochanej. Bohater nie mogąc poradzić sobie z własnymi emocjami, znaleźć ukojenia postanawia odizolować się od świata, pozbywszy się całego majątku na rzecz klasztoru pozostaje w nim na okres sześciu lat. Przez cały ten czas główny bohater zmaga się sam z własnymi myślami, nikt nie może mu pomóc gdyż przyjął milczenie w którym wytrwale pozostawał.  Giaur w osamotnieniu walczył z własnym sumieniem i moralnymi rozterkami, zabójstwo okazało się bowiem jedynie aktem cierpienia, rozgoryczenia i pragnienia zemsty nie przyniosło jednak spokoju ani zadośćuczynienia za przeżyte cierpienia. Bezustanna męka spowodowana wewnętrzną walką z własnymi odczuciami sprawiła, że Giaur przemówił w godzinie swej śmierci  ujawniając swój los i postępki, mając nadzieję, że spowiedź uwolni go od doczesnego bólu.

Jak widać tragiczne losy bohatera są już cechą romantyczną utworu. Giaur przez całe opowiadanie pozostaje indywidualistą, jednostką wyobcowaną i niezrozumianą . Wpływ na tę sytuację ma miejsce jego pobytu obcy kraj, kultura i wiara, które wpływają na jego niedostosowanie a także uczucia i przeżycia. Jego miłość i rozpacz pozostaje bowiem niezrozumiana powodując nieustające cierpienia. Innymi elementami, które wskazują na cechy romantyczne tego utworu to : orientalizm, cała akcja rozgrywa się w tureckim haremie, gdzie czytelnik poznaje orientalną terminologie jak: basza, dziryt, emir, odaliska, derwisz itp., tajemniczość: wiele wątków pozostaje nie wyjaśnionych, czytelnik musi się domyślać, imię i pochodzenie głównego bohatera pozostaje niewiadomą  przez luki w życiorysie. Nawet moment zabójstwa Leili owiany jest tajemnicą niewyjaśnionych i dziwnych okoliczności, mistycyzm:  przejawia się on w pośmiertnym „widzeniu” Leili , którego Giaur doświadcza podczas pobytu w klasztorze. Ostatnią z cech utworu, która wskazuje na romantyzm jest motyw nieszczęśliwej miłości. Giaur bez względu bowiem na szczerość swych uczuć z góry skazany jest na zawód i cierpienie gdyż jego wybranka jest już żoną tureckiego baszy. Bunt Giaura niegodzącego się z zaistniałą sytuacją jego cierpienia duchowe oraz rozterki moralne są wyraźnymi cechami, które uwypuklają pozostałe cechy romantyczne utworu.

Kapitan Cedryk Errol – charakterystyka bohatera, F. H. Burnett
Kapitan Cedryk Errol nie występował w powieści bezpośrednio. Postać poznajemy tylko z opowiadań innych bohaterów, którzy go znali. Kapitan był...
Alina i Balladyna, charakterystyka porównawcza sióstr
Juliusz Słowacki w swoim dramacie „ Balladyna” ukazuje postać dwóch sióstr. Napisane przez niego bohaterki są całkowitym przeciwieństwem. Balladyna...
„Nad Niemnem” obraz powstania styczniowego – wypracowanie
„Nad Niemnem” obraz powstania styczniowego – wypracowanie Zaprezentowana przez Elizę Orzeszkową w powieści „Nad Niemnem” akcja ma miejsce ponad...
Wypracowanie - Symbolika i interpretacja „Wesele”, Wyspiański
Wymowa i znaczenie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego Lektura „Wesele” autorstwa Stanisława Wyspiańskiego jest dramatem o charakterze symboliczno...
„Lewa kieszeń” i „Do krytyków” – interpretacje wierszy K. Wierzyńskiego i J. Tuwima
„Lewa kieszeń” Kazimierz Wierzyński „Lewa kieszeń” jest to utwór o regularnej budowie. Jest to wiersz stroficzny, w którym dominują rymy krzyżowe....

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *