Gatunki literackie w epoce średniowiecza – ściąga, sprawdzian

Dla każdego okresu historycznego można wskazać charakterystyczne gatunki literackie dominujące epokę. Oznacza to, że ówcześni skłaniają się z uznanych przez siebie względów do wybranych form mających określać ich przemyślenia, światopoglądy, główne ideologie i filozofie. W epoce średniowiecza należy wyróżnić dwa rodzaje gatunków literackich: pierwsze zostały przyjęte ze starożytności i zalicza się do nich: pieśni, tragedię, komedię, historię oraz satyrę. A także druga grupę nowych powstałych właśnie w tym okresie: żywoty świętych, misteria, moralitet, dramat liturgiczny.

Poniższe wypracowanie stanowi prezentację gatunków literackich dominujących w epoce średniowiecza. Wyjaśniono podane powyżej pojęcia. Całość może stanowić tym samym gotowy sprawdzian lub ściągę. Wypracowanie zawiera 372 słow.

Gatunki literackie dominujące w epoce średniowiecza

W każdej epoce literackiej można wymienić i scharakteryzować szereg gatunków literackich, które jakoby ją reprezentują. Oznacza to, że ówcześni skłaniają się z uznanych przez siebie względów do wybranych form mających określać ich przemyślenia, światopoglądy, główne ideologie i filozofie. W epoce średniowiecza należy wyróżnić dwa rodzaje gatunków literackich: pierwsze zostały przyjęte ze starożytności i zalicza się do nich: pieśni, tragedię, komedię, historię oraz satyrę. A także druga grupę nowych powstałych właśnie w tym okresie. Wymienić tu należy:

żywoty świętych inaczej hagiografie – , dzieła przedstawiające życie świętego. Propagują one określony wzorzec osobowościowy, w epoce średniowiecza bardzo popularna była asceza. Należy również zaznaczyć, że hagiografia ma specyficzną budowę na która składa się dziesięć części, można je zaprezentować właśnie na przykładzie Legendy o św. Aleksym: 1.Prolog – czyli słowo wstępne autora uzasadniające dlaczego podjął się tej tematyki, 2.Opis narodzin świętego, 3. Prezentacja pierwszych przejawów niezwykłości czyli cudowne dzieciństwo,4. Młodość świętego – wzrastające cnoty, 5. Małżeństwo – bardzo często jako śluby czystości,6. Ucieczka ascety z domu. 7.Cuda czynione za życia. 8. Prześladowania. 9. Męczeńska śmierć. 10. Cuda pośmiertne.

moralitet – czyli sztuka dydaktyczna. To wyjątkowo ciekawy gatunek wytworzony w średniowieczu, jego słynnym bohaterem był  Everymean czyli każdy człowiek. Postać, która symbolizowała każdą istotę ludzką. Bohater taki spotykał na swej drodze przeróżne alegorie związane z cnotami lub grzechami. Ukazane w ten sposób historie nijako obrazowały wszelkie przeciwności losu i pokusy czyhające na śmiertelników. Wskazywały także uznane wzorce postępowań , zachowań, cnoty,  które prowadziły do zbawienia. W skrócie można powiedzieć, że losy Everymena symbolizowały uniwersalny los ludzki i zawierały rozważania moralne w których alegorie toczyły spór o ludzką duszę.

misteria – były widowiskami scenicznymi, których tematyka najczęściej dotyczyła scen i dziejów opisanych w Starym i Nowym Testamencie. Początkowo wystawiano je jedynie na terenie kościołów od XVI w. również poza nimi.  Inscenizacje, przeważały w okresie wszelkich świąt religijnych. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z zainteresowaniami i światopoglądem ówczesnych chrześcijan misteria zawsze przedstawiały dramat chrześcijańskich dziejów ludzkości, upadek człowieka jego odkupienie oraz sąd ostateczny.

dramat liturgiczny – to wszelkie dramaty, które obejmowały przedstawienia związane z liturgią Kościoła katolickiego. Dramat liturgiczny zawsze odgrywany był w kościołach lub specjalnie wyznaczonych do tego miejscach przez jego przedstawicieli. Tematyka dzieł obejmowała liturgię czyli np.: zmartwychwstanie Chrystusa.

Kazimierz Odnowiciel – odbudowa organizacji państwowej
Po śmierci Mieszka II rozpoczęły się zaciekłe walki o władzę. Doszło do zamieszek społecznych, których przyczyną było coraz większe uzależnienie...
Kirkor – charakterystyka bohatera „Balladyna”, wypracowanie
Kirkor był bohaterem dramatu J. Słowackiego pod tytułem „Balladyna”. Był „panem czterowieżowym”, księciem panującym na zamku. Był przystojnym,...
Średniowiecze- obyczaje epoki na podstawie ówczesnej literatury
Średniowiecze- obyczaje epoki na podstawie ówczesnej literatury W każdej epoce dorobek literacki staje się niezbitym obrazem społeczeństwa. Sposób...
„Statek pijany” interpretacja wiersza Jeana Artura Rimbauda
„Statek pijany” interpretacja wiersza Jeana Artura Rimbauda „Statek pijany ” to  tytuł wiersza jednego z najwybitniejszych przedstawicieli symbolizmu...
„Lament „ interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza
„Lament „ interpretacja wiersza Tadeusza Różewicz Wiersz zatytułowany „Lament” autorstwa Tadeusza Różewicza ukazuje tragedie młodego człowieka,...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *