Barok najważniejsze terminy literackie i pojęcia- ściąga , sprawdzian

Wszystkie epoki literackie można przybliżyć poprzez znaczenie najbardziej charakterystycznych w ówczesnym okresie pojęć i terminów literackich.  Dominacja określonych nurtów filozoficznych, ideologicznych  czy religijnych, kształtujący się światopogląd społeczeństwa odbija się bowiem w sposób bezpośredni na ich znaczeniu i rozumieniu. W epoce baroku za najbardziej charakterystyczne terminy uznaje się: alegoria, anafora, antyteza, elipsa, epifora, gawęda, gongoryzm, gradacja, hiperbola, inwersja, konceptyzm, kontrast, marinizm, oksymoron, pamiętnik, peryfraza, poezja sowizdrzalska, sarmatyzm, vanitas.

 

W wypracowaniu dokładnie omówiono każde pojęcie z osobna dzięki czemu całość może posłużyć jako gotowa ściąga lub sprawdzian. Tekst zawiera 726 słowa.

Barok  najważniejsze terminy literackie i pojęcia- ściąga , sprawdzian


Każda epoka literacka charakteryzowana zostaje poprzez związane z nią terminy i pojęcia. To one bowiem w sposób bezpośredni zaświadczaj o dominacji określonych nurtów i zainteresowań, w epoce baroku zaznaczyć należy:


alegoria- to obraz w literaturze oraz sztuce, który miał na celu określać sens przenośny nie zaś dosłowny. Należy zaznaczyć, że znaczenie terminu alegoria jest skodyfikowane i potwierdzone tradycję oznacza to, że nie jest to symbol możliwy do dowolnej interpretacji ale jednolita treść, przykładem może stać się znana alegoria sprawiedliwości prezentująca kobietę z wagą, mieczem i przepaską na oczach.


anafora- to swoiste powtórzenie występujące na początku wersów, w poezji barokowej był to jeden z bardziej znanych i popularnych środków artystycznych określający strukturę wiersza.


antyteza- oznacza zestawienie dwóch przeciwnych, stojących w opozycji do siebie znaczeń wypowiedzi, obrazów czy pojęć. Należy także zaznaczyć, że w baroku była to popularna figura retoryczna. Przykładem może stać się wiersz Morsztyna „Do Trupa” np. ”ty strzałą śmierci- ja strzałą miłości”.


elipsa- oznacza celowe pominięcie w zdaniu jego składnika, najczęściej orzeczenia co nie wpływa jednak na możność rozumienia tekstu.


epifora- oznacza powtarzanie tego samego zwrotu lub pojedynczego słowa na końcu kolejnych partii zdań czy wersów.


gawęda- stanowi jeden z gatunków prozy epickiej który swój rodowód zaczernił z literatury szlacheckiej. Gawęda najczęściej była sporządzana w postaci luźnej opowieści odnoszącej się dom ciekawych wydarzeń, przeżyć i przygód.


gongoryzm- nazwa tego hiszpańskiego nurtu poezji barokowej pochodzi od nazwiska Luisa de Gongora. Jego cechami charakterystycznymi było niezwykłe słownictwo często powstające na zasadzie przekształcania słów greckich oraz łacińskich.


gradacja- termin ten inaczej oznacza stopniowanie. Realizowano go poprzez nagromadzenie określeń oraz ich uszeregowanie według określonej cechy czy stopnia nasilenia.


hiperbola- to figura retoryczna realizowana poprzez wyolbrzymienie najczęściej związana jest z ekspresją wypowiedzi np.” umieram z tęsknoty”.


inwersja- inaczej szyk przestawny polega na swoistym przestawieniu wyrazów w zdaniu. Zabieg ten ma na celu podkreślenie jego elementów.


konceptyzm-  to jedna z ważniejszych barokowych metod twórczych, która polega na określeniu konceptu czyli zaskakującego, nowatorskiego pomysłu, który w sposób bezpośredni wpływa na budowę utworu nadając mu wyszukaną formę.


kontrast- polega na prezentacji dobitnych przeciwieństw mających na celu uwydatnić różnicę pomiędzy prezentowanymi cechami, treściami czy zjawiskami.


marinizm- należy zaznaczyć, że marinizm to kierunek w poezji barokowej zapoczątkowany przez Włocha Giambattistę Marina, głównym celem artystów było zaszokować odbiorcę konceptem – zaskakującym pomysłem, poeci celowo stosowali niezliczone ilości przeplatających się ze sobą środków stylistycznych i artystycznych ukazując tematy wzniosłe, „dworskie” jak: miłość uczucie, śmierć itp. Inaczej można powiedzieć, że prawdziwy barokowy artysta to człowiek wciąż poszukujący, nowych, bardziej zaskakujących i wyrafinowanych środków wyrazu  dzięki, którym jest wstanie jak najdobitniej oddać sens dzieła.


oksymoron- to zestawienie wyrazów, które wzajemnie się wykluczają dzięki temu powstaje metaforyczne przekształcenie ich znaczeń np.” cichy grzmot”, „gorzka radość”.


pamiętnik- w baroku stanowili relacje prozatorską opisywaną z czasowego dystansu, autor najczęściej był bezpośrednim uczestnikiem lub obserwatorem opisywanych zdarzeń i sytuacji.


peryfraza- termin ten inaczej można określić jako omówienie, polega bowiem na umiejętnym zastąpieniu wyrazu dzięki jego rozbudowanemu opisowi, który w sposób metaforyczny oddaje jego znaczenie.


poezja sowizdrzalska, mieszczańsko – plebejska– poezja rozwijała się w kręgach magnackich na dworach szlacheckich ale także w miastach. Przedstawiciele tej licznej grupy społecznej, handlarze, rzemieślnicy przekazywali sobie ustnie powstałe dzieła, często anonimowe. Jednym z zapamiętanych autorów pozostał Jan z Kijan. Bohaterem tego rodzaju poezji był Sowizdrzał, prosty człowiek , który zajmuje jedno z miejsc w wielkiej machinie społeczeństwa. Dzieła ukazywały jego życie, postawę wobec konfliktów i uroków miasta. Większość utworów zawierała uniwersalne prawdy, oraz rozważania nad nimi.


sarmatyzm- poeci sarmaccy z niechęcią odnosili się do zagranicznych wpływów, wyznaczając za główne zadanie tworzenie własnej tradycji i wzoru sarmaty. Głosili, iż jednostką o rodowodzie  szlacheckim powinna przysługiwać bezwzględna wolność łącznie z możliwością skrajnego liberum veto.  Wpływ na te sytuację miał fakt, iż uznano, że szlachta wywodzi się od starożytnych Sarmatów – czyli wojowników spokrewnionych z Scytami, którzy zapoczątkowali cały ród rycerstwa na ziemiach polskich. W swych twierdzeniach powoływali się na zdanie XVI wiecznych historyków Miechowity I Bielskiego. Te informacje historyczne sprawiły, że szlachcice czuli swą wyjątkowość oraz narodową potęgę. Jako prawdziwi obywatele przestrzegali własnej etykiety będą  głębokimi a nawet skrajnymi  – zwolennikami kościoła, odznaczającymi się własnym strojem – kontuszem. W ten oto sposób powstała cała ideologia oraz mit sarmaty, opiewany w tym nurcie poezji.


vanitas- to jeden z najbardziej charakterystycznych motywów literackich w epoce baroku. Motyw ten wywodzi się z Biblii- pochodząc od mysli przewodniej zawartej w księdze Koheleta ”Vanitas vanitatum et omnia vanbitas”- Marność nad marnościami wszystko moralność.

„Klechdy domowe” - podanie o Lechu, wypracowanie
Podanie o Lechu to jedno z najstarszych polskich podań o protoplaście Polaków, który założył plemię Polan oraz pierwszą stolicę państwa, Gniezno. Dawno,...
Stanisław Barańczyk „Spójrzmy prawdzie w oczy”- analiza wiersza
Stanisław Barańczyk „Spójrzmy prawdzie w oczy”- analiza wiersza Stanisław Barańczyk to jeden z najbardziej znanych autorów współczesności. Urodził...
Charakterystyka Pozytywizmu w Europie, wypracowanie sprawdzian
Pozytywizm w Europie – charakterystyka W Polsce datą graniczną określającą nastanie pozytywizmu jest połowa 1850 roku do lat 80 XIX wieku....
„Ulica Towarowa” interpretacja wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
„Ulica Towarowa” interpretacja wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Konstanty Ildefons Gałczyński urodził się 23. 01. 1905 roku w Warszawie....
Lisa Erikson – charakterystyka postaci, „Dzieci z Bullerbyn”
Lisa Erikson jest główną bohaterką powieści dla dzieci „Dzieci z Bullerbyn” autorstwa Astrid Lindgren. Gdy ją poznajemy Lisa ma siedem lat. Bohaterka...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *