Barok najważniejsze terminy literackie i pojęcia- ściąga , sprawdzian

Wszystkie epoki literackie można przybliżyć poprzez znaczenie najbardziej charakterystycznych w ówczesnym okresie pojęć i terminów literackich.  Dominacja określonych nurtów filozoficznych, ideologicznych  czy religijnych, kształtujący się światopogląd społeczeństwa odbija się bowiem w sposób bezpośredni na ich znaczeniu i rozumieniu. W epoce baroku za najbardziej charakterystyczne terminy uznaje się: alegoria, anafora, antyteza, elipsa, epifora, gawęda, gongoryzm, gradacja, hiperbola, inwersja, konceptyzm, kontrast, marinizm, oksymoron, pamiętnik, peryfraza, poezja sowizdrzalska, sarmatyzm, vanitas.

 

W wypracowaniu dokładnie omówiono każde pojęcie z osobna dzięki czemu całość może posłużyć jako gotowa ściąga lub sprawdzian. Tekst zawiera 726 słowa.

Barok  najważniejsze terminy literackie i pojęcia- ściąga , sprawdzian


Każda epoka literacka charakteryzowana zostaje poprzez związane z nią terminy i pojęcia. To one bowiem w sposób bezpośredni zaświadczaj o dominacji określonych nurtów i zainteresowań, w epoce baroku zaznaczyć należy:


alegoria- to obraz w literaturze oraz sztuce, który miał na celu określać sens przenośny nie zaś dosłowny. Należy zaznaczyć, że znaczenie terminu alegoria jest skodyfikowane i potwierdzone tradycję oznacza to, że nie jest to symbol możliwy do dowolnej interpretacji ale jednolita treść, przykładem może stać się znana alegoria sprawiedliwości prezentująca kobietę z wagą, mieczem i przepaską na oczach.


anafora- to swoiste powtórzenie występujące na początku wersów, w poezji barokowej był to jeden z bardziej znanych i popularnych środków artystycznych określający strukturę wiersza.


antyteza- oznacza zestawienie dwóch przeciwnych, stojących w opozycji do siebie znaczeń wypowiedzi, obrazów czy pojęć. Należy także zaznaczyć, że w baroku była to popularna figura retoryczna. Przykładem może stać się wiersz Morsztyna „Do Trupa” np. ”ty strzałą śmierci- ja strzałą miłości”.


elipsa- oznacza celowe pominięcie w zdaniu jego składnika, najczęściej orzeczenia co nie wpływa jednak na możność rozumienia tekstu.


epifora- oznacza powtarzanie tego samego zwrotu lub pojedynczego słowa na końcu kolejnych partii zdań czy wersów.


gawęda- stanowi jeden z gatunków prozy epickiej który swój rodowód zaczernił z literatury szlacheckiej. Gawęda najczęściej była sporządzana w postaci luźnej opowieści odnoszącej się dom ciekawych wydarzeń, przeżyć i przygód.


gongoryzm- nazwa tego hiszpańskiego nurtu poezji barokowej pochodzi od nazwiska Luisa de Gongora. Jego cechami charakterystycznymi było niezwykłe słownictwo często powstające na zasadzie przekształcania słów greckich oraz łacińskich.


gradacja- termin ten inaczej oznacza stopniowanie. Realizowano go poprzez nagromadzenie określeń oraz ich uszeregowanie według określonej cechy czy stopnia nasilenia.


hiperbola- to figura retoryczna realizowana poprzez wyolbrzymienie najczęściej związana jest z ekspresją wypowiedzi np.” umieram z tęsknoty”.


inwersja- inaczej szyk przestawny polega na swoistym przestawieniu wyrazów w zdaniu. Zabieg ten ma na celu podkreślenie jego elementów.


konceptyzm-  to jedna z ważniejszych barokowych metod twórczych, która polega na określeniu konceptu czyli zaskakującego, nowatorskiego pomysłu, który w sposób bezpośredni wpływa na budowę utworu nadając mu wyszukaną formę.


kontrast- polega na prezentacji dobitnych przeciwieństw mających na celu uwydatnić różnicę pomiędzy prezentowanymi cechami, treściami czy zjawiskami.


marinizm- należy zaznaczyć, że marinizm to kierunek w poezji barokowej zapoczątkowany przez Włocha Giambattistę Marina, głównym celem artystów było zaszokować odbiorcę konceptem – zaskakującym pomysłem, poeci celowo stosowali niezliczone ilości przeplatających się ze sobą środków stylistycznych i artystycznych ukazując tematy wzniosłe, „dworskie” jak: miłość uczucie, śmierć itp. Inaczej można powiedzieć, że prawdziwy barokowy artysta to człowiek wciąż poszukujący, nowych, bardziej zaskakujących i wyrafinowanych środków wyrazu  dzięki, którym jest wstanie jak najdobitniej oddać sens dzieła.


oksymoron- to zestawienie wyrazów, które wzajemnie się wykluczają dzięki temu powstaje metaforyczne przekształcenie ich znaczeń np.” cichy grzmot”, „gorzka radość”.


pamiętnik- w baroku stanowili relacje prozatorską opisywaną z czasowego dystansu, autor najczęściej był bezpośrednim uczestnikiem lub obserwatorem opisywanych zdarzeń i sytuacji.


peryfraza- termin ten inaczej można określić jako omówienie, polega bowiem na umiejętnym zastąpieniu wyrazu dzięki jego rozbudowanemu opisowi, który w sposób metaforyczny oddaje jego znaczenie.


poezja sowizdrzalska, mieszczańsko – plebejska– poezja rozwijała się w kręgach magnackich na dworach szlacheckich ale także w miastach. Przedstawiciele tej licznej grupy społecznej, handlarze, rzemieślnicy przekazywali sobie ustnie powstałe dzieła, często anonimowe. Jednym z zapamiętanych autorów pozostał Jan z Kijan. Bohaterem tego rodzaju poezji był Sowizdrzał, prosty człowiek , który zajmuje jedno z miejsc w wielkiej machinie społeczeństwa. Dzieła ukazywały jego życie, postawę wobec konfliktów i uroków miasta. Większość utworów zawierała uniwersalne prawdy, oraz rozważania nad nimi.


sarmatyzm- poeci sarmaccy z niechęcią odnosili się do zagranicznych wpływów, wyznaczając za główne zadanie tworzenie własnej tradycji i wzoru sarmaty. Głosili, iż jednostką o rodowodzie  szlacheckim powinna przysługiwać bezwzględna wolność łącznie z możliwością skrajnego liberum veto.  Wpływ na te sytuację miał fakt, iż uznano, że szlachta wywodzi się od starożytnych Sarmatów – czyli wojowników spokrewnionych z Scytami, którzy zapoczątkowali cały ród rycerstwa na ziemiach polskich. W swych twierdzeniach powoływali się na zdanie XVI wiecznych historyków Miechowity I Bielskiego. Te informacje historyczne sprawiły, że szlachcice czuli swą wyjątkowość oraz narodową potęgę. Jako prawdziwi obywatele przestrzegali własnej etykiety będą  głębokimi a nawet skrajnymi  – zwolennikami kościoła, odznaczającymi się własnym strojem – kontuszem. W ten oto sposób powstała cała ideologia oraz mit sarmaty, opiewany w tym nurcie poezji.


vanitas- to jeden z najbardziej charakterystycznych motywów literackich w epoce baroku. Motyw ten wywodzi się z Biblii- pochodząc od mysli przewodniej zawartej w księdze Koheleta ”Vanitas vanitatum et omnia vanbitas”- Marność nad marnościami wszystko moralność.

Witold Korczyński – charakterystyka bohatera E. Orzeszkowej, wypracowanie
Witold Korczyński był jednym z bohaterów powieści „Nad Niemnem” napisanej przez E. Orzeszkową. Był on synem Emilii i Benedykta Korczyńskich oraz...
Pestka Ubyszówna – charakterystyka postaci, „Ten obcy”, wypracowanie
Pestka Ubyszówna była jedną z bohaterek książki pod tytułem „Ten obcy” napisanej przez I. Jurgielewiczową. Pestka pochodziła z bardzo kochającej...
Cecylia Kolichowska – portret kobiety starej w „Granicy” Nałkowskiej
Cecylia Kolichowska to bohaterka powieści Zofii Nałkowskiej pt. „Granica”. Jest ona właścicielką kamienicy i ciotką jednej z głównych bohaterek...
Sens i pochodzenie wyrażeń i zwrotów biblijnych
Sens i pochodzenie wyrażeń i zwrotów biblijnych Biblia jako dzieło uniwersalne i ponadczasowe stanowi źródło natchnienia dla wielu pisarzy i...
Henry Baskerville – charakterystyka postaci A. Conan Doyle`a – wypracowanie
Henry Baskerville był jednym z bohaterów powieści A. Conan Doyle`a „Pies Baskerville`ów”. Był on krewnym Charlesa Baskerville`a, który został...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *