„17 IX” Zbigniew Herbert – interpretacja wiersza, wypracowanie

Zbigniew Herbert swój wiersz zatytułowany: „17 IX” zadedykował Józefowi Czapskiemu, oficerowi, który na terenie ZSRR walczył w utworzonej Armii Polskiej pod dowództwem generała Andersena. W utworze tym podmiot liryczny to sam autor, który reprezentuje wszystkich polaków. To w ich imieniu ukazuje dramatyczne wydarzenia 1939 roku, mówi o ataku Niemców oraz wskazuje na ukrywany fakt wkroczenie na wschodnie ziemie polskie wojsk radzieckich. Pokazuje również jak bezbronna wobec najeźdźcy pozostaje ojczyzna. Najważniejsze wątki, które zostały poruszone w tym wierszu przez autora to: rozbieżność między romantycznym zamiarem i czynem, militarna klęska i moralne zwycięstwo.

 

Poniższe wypracowanie dokładnie omawia wszystkie te wątki. Na tej podstawie dokonano analizy i interpretacji utworu. Wskazana jest jego budowa, oraz środki artystyczne użyte przez autora. Całość poparta jest cytatami. Wypracowanie zawiera 398 słów.

Zbigniew Herbert „17 IX” – analiza utworu

Wiersz zatytułowany „17 IX” napisany przez Zbigniew Herberta nawiązuje w sposób dosłowny  do tragicznych wydarzeń tejże daty w roku 1939. To w tedy w historii Polski rozpoczęła się kolejna wojna, niespodziewany atak wojsk niemieckich wywołał tę sytuację. Należy jednak zwróć uwagę, że w utworze tym autor mówi również o wydarzeniach, które przez wiele lat były ukrywane przed opinią publiczną. Dokładnie ta sama data określa bowiem wkroczenie wojsk radzieckich na tereny polskie. Władze państw socjalistycznych skrzętnie pilnowały aby fakt ten nie ujrzał światła dziennego, zakazanym i niemożliwym było jego podawanie w dostępnej literaturze. Dlatego też Zbigniew Herbert ukazał go  w swym wierszu umieszczonym w tomiku – Raport z oblężonego miasta. Wiersz ten posiada dedykację, jest skierowany do Józefa Czapskiego oficera, który na terenie ZSRR walczył w utworzonej Armii Polskiej pod dowództwem generała Andersena. Podmiot liryczny tego utworu to sam autor, który jest przedstawicielem wszystkich polaków. Wypowiadając się bezpośrednio do wrogich wojsk ukazuje słabość i bezbronność ojczyzny, która targana już wielokrotnie przez wojny jest osłabiona. Po raz kolejny przyjdzie jej stanąć” twarzą w twarz” z niespodziewanym wrogiem. Stwierdzenie to potwierdza cytat: „Moja bezbronna ojczyzna przyjmie cię najeźdźco „. To dowód jak łatwo jest przebrnąć granice, niestrzeżone, pozbawione walczących nań żołnierzy, nie stanowią przecież żadnej realnej przeszkody. Ziemia również nie stawi oporu, lasy pozwolą przemykać wrogowi a rzeki nie zamienią się nagle w rwące potoki. Obraz stworzony w ten sposób przez poetę ma wyraźnie ukazać jak bezbronna jest ojczyzna i jak niewielkim wysiłkiem mogą wkraczać na nią najeźdźcy. W dalszej części Herbert ukazał również panująca rozbieżność pomiędzy romantycznym zamiarem a czynem. Jak się okazuje bowiem żołnierze polscy są nie przygotowani, nie maja siły by stanąć naprzeciw wroga. Jednak jak w epoce romantyzmu zbiorą wszystkie swe siły, potajemnie w konspiracji, by nie mając realnych szans stanąć w obronie ojczyzny. Takie akty sprawiają, że wielokrotnie czuja się bezsilni wobec zaistniałej sytuacji. Wszystkie te cechy prowadzą do ukazania w zakończeniu utworu militarnej klęski ale i moralnego zwycięstwa. Choć bowiem jak wiele z powstań w historii ta walka będzie pełna ofiar i porażek pozwoli nauczyć kolejne pokolenia największej z umiejętności –wybaczania swemu oprawcy. Zapominania o krzywdach i ponownemu współistnieniu, to właśnie odniesione zwycięstwo moralne.

Zakańczając należy wskazać budowę wiersza, składa się on z pięciu zwrotek, jest wierszem bezrymowym – białym. Autor użył w nim następujących środków stylistycznych: apostrofa: ”moja bezbronna ojczyzna przyjmie cię..”, epitety: „ malowani chłopcy”, metafory: „ …da ci sążeń ziemi pod wierzbą .

„Dziecko i krzyż” Cyprian Kamil Norwid analiza wiersza
„Dziecko i krzyż” Cyprian Kamil Norwid analiza wiersza Cyprian Kamil Norwid jest jednym z najsłynniejszych twórców romantyzmu. Warto wiedzieć...
"Ferdydurke" W. Gombrowicz - charakterystyka Józia Kowalskiego, wypracowanie
“Ferdydurke” W. Gombrowicz – charakterystyka Józia Kowalskiego Józio Kowalski to jeden z głównych bohaterów powieści Witolda...
Charakterystyka Romantyzmu - opracowanie wypracowanie
Romantyzm – charakterystyka epoki Pochodzenie nazwy romantyzm jest wynikiem swoistego paradoksu. Okazuje się bowiem, że w dosłownym tłumaczeniu...
Ambroży Kleks –charakterystyka postaci J. Brzechwy, wypracowanie
Ambroży Kleks był tytułowym bohaterem książki Jana Brzechwy pod tytułem „Akademia pana Kleksa”. Był on profesorem akademii, do której uczęszczali...
Profesor Dmuchawiec – charakterystyka postaci „Opium w rosole”
Profesor Dmuchawiec był jednym z bohaterów trzecioplanowych powieści „Opium w rosole” Małgorzaty Musierowicz. Był emerytowanym nauczycielem języka...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *