„Inny świat” Gustaw Herling-Grudziński – test, quiz z lektury

Gustaw Herling- Grudziński w powieści „Inny świat” opisał prawdziwą historię ze swego życia. Przedstawia on, w jaki sposób znalazł się w obozie pracy w Jercewie, życie więźniów, sytuację kobiet, degradację moralną oraz absurdalny system komunistyczny. Autor ukazuje postawy heroiczne- podejmowanie się głodówki, pozostanie przy swojej wierze, odwagę lekarza, który podał bohaterowi zastrzyk z mleka oraz postawy degradujące jak np. samookaleczenie się, zabijanie dzieci, donoszenie na współwięźniów. Ludzie w łagrze traktowani byli jak narzędzia, praca była przymusem, więźniowie musieli wyrabiać z góry ułożone plany produkcyjne.


1. Co oznaczało słowo “proizwoł” w kontekście obozów pracy?
System nagród za pracę
Metodę tortur
Rządy więźniów w zonie obozowej od wieczora do świtu
Nazwę tajnej operacji NKWD

2. Jakie konsekwencje miał Gorcew za próbę obrony przed obozowymi torturami?
Otrzymał lżejszą pracę
Został przeniesiony do innej brygady
Został od razu zabrany do szpitala
Został skierowany do izolacji i siłą wypędzony do pracy w lesie, gdzie ostatecznie stracił przytomność

3. Ile kotłów otrzymywał Gorcew podczas obozowej “zabawy”?
Jeden kocioł
Dwa kotły
Trzy kotły
Cztery kotły

4. Jak autor opisuje warunki życia w łagrach?
Jako lekkie i znośne
Jako trudne, ale edukacyjne
Jako brutalne i dehumanizujące
Jako inspirujące do kreatywności

5. Jakie były główne wyzwania dla kobiet w łagrach?
Brak możliwości edukacji
Trudności w utrzymaniu higieny
Wykorzystywanie seksualne i moralne dylematy
Niedobór materiałów do szycia

6. Jaki obraz cierpienia i śmierci przedstawia książka?
Cierpienie jako droga do odkupienia
Cierpienie i śmierć jako codzienne elementy życia obozowego
Śmierć jako temat tabu, rzadko omawiany
Cierpienie jako motywacja do ucieczki

7. Jak kończy się “Inny świat”?
Bohater zostaje uwolniony i wraca do Polski
Książka kończy się refleksją nad wpływem obozu na życie bohatera
Gustaw decyduje się na ucieczkę z obozu
Historia kończy się śmiercią głównego bohatera

8. Kim są Urkowie w “Innym świecie”?
Strażnikami obozu
Współwięźniami pomagającymi Gustawowi
Przestępcami kryminalnymi dominującymi w hierarchii obozowej
Lekarzami obozowymi

9. Jakie znaczenie miały daty “1937” i “1940” w kontekście życia obozowego?
Lata największego dobrobytu w obozach
Okresy, kiedy więźniowie mieli najwięcej wolności
Lata, które w świadomości więźniów symbolizowały początek i koniec “pionierskiego” okresu sowieckich obozów pracy.
Daty nie miały żadnego szczególnego znaczenia

10. Jaki był stosunek więźniów do pracy obozowej?
Większość więźniów dążyła do unikania pracy
Praca była postrzegana jako sposób na poprawę warunków życia
Więźniowie byli obojętni wobec pracy
Praca obozowa była narzędziem eksploatacji i cierpienia, ale też przetrwania.

11. Jak w literaturze przedstawiony jest wpływ łagrów na moralność i relacje międzyludzkie?
Łagry wzmacniały więzi międzyludzkie
Łagry nie wpływały na moralność więźniów
Łagry wywoływały degradację moralną i skomplikowane relacje międzyludzkie.
W łagrach panowała pełna harmonia między więźniami


Quiz, który zweryfikuje Twoją wiedzę na temat lektury „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Sprawdź czy umiesz już wszystko na zbliżający się sprawdzian z języka polskiego. Test zawiera 11 pytań dotyczących lektury Inny świat.

“Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego to literacki testament o okrucieństwie sowieckich łagrów, ale także o sile ludzkiego ducha w obliczu niewyobrażalnego cierpienia. Książka rzuca światło na codzienność więźniów, ich walkę o przetrwanie w skrajnie brutalnych warunkach, oraz na to, jak system totalitarny próbuje zniszczyć nie tylko ciało, ale także ducha jednostki. Herling-Grudziński nie tylko opisuje straszliwe warunki, w jakich przyszło mu żyć, ale także analizuje psychologiczne mechanizmy przetrwania i adaptacji w obliczu ekstremalnego zagrożenia. Książka jest ważnym świadectwem historycznym, ale także porusza uniwersalne tematy dotyczące ludzkiej natury, moralności i nadziei w obliczu bezwzględnej przemocy. Jest to lektura nie tylko pełna dramatyzmu, ale także głębokiej refleksji nad sensem życia i wartością ludzkiego istnienia.


 Więcej tego typu charakterystyk i pomocy dla dzieci w zakresie wiedzy można zobaczyć w tym miejscu.


Test z lektury „Lew, Czarownica i stara szafa” C. S. Lewisa
Test sprawdzający Twoją znajomość lektury „Lew, Czarownica i stara szafa” C. S. Lewisa. Powtórz najważniejsze...
Ryby – kręgowce wodne, test z biologii
Test – sprawdzian dotyczy kręgowców wodnych, do których należą ryby. Powtórz najważniejsze wiadomości...
Budowa i charakterystyka komórki
Test sprawdzający Twoją wiedzę z zakresu biologii. Powtórz najważniejsze wiadomości z budowy i rodzajów...
Test z lektury „Chłopak na opak”(cz.1) H. Ożogowskiej
Powtórz najważniejsze wiadomości i przygotuj się na sprawdzian lub ściągę z języka polskiego. Rozwiąż...
Mapy: budowa i podział - test z geografii
Przygotuj się do sprawdzianu z geografii z obrazu Ziemi na mapie. Powtórz najważniejsze wiadomości z...
Ptaki – kręgowce latające, test z biologii
Powtórz najważniejsze wiadomości o ptakach i przygotuj się do sprawdzianu / kartkówki z biologii. Rozwiąż...
Test z lektury „Mała księżniczka” F. H. Burnett
Test sprawdzający Twoją znajomość lektury „Mała księżniczka” F. H. Burnett. Powtórz najważniejsze informacje...
"Krzyżacy" H. Sienkiewicza - lektura szkolna w gimnazjum
H. Sienkiewicz fascynował się okresem średniowiecza i tematyka krzyżacką. Głównym powodem do napisania...
Test, twórczość H. Sienkiewicza
Powtórz najważniejsze wiadomości i przygotuj się na sprawdzian z języka polskiego (liceum, technikum,...
Paprotniki i mszaki - budowa i rozwój, test
Test z biologii (gimnazjum), sprawdzający Twoje wiadomości o budowie i rozwoju mszaków i paprotników....
Test z lektury ‘Wierna rzeka” S. Żeromskiego
Poniższy test ma na celu sprawdzenie, w jakim stopniu opanowałeś/aś treść lektury „Wierna rzeka” Żeromskiego....
Test, quiz z epoki oświecenia
Test z epoki Oświecenia w Polsce ma na celu sprawdzenie wiedzy uczniów na temat ważnych wydarzeń, postaci...