Reklama wokół Nas

„Reklama , reklama, już od rana …” śpiewał kiedyś Kasa Kasowski w swej popularnej piosence. Piosenka była satyrycznym i krytycznym przedstawieniem roli jaką odgrywa w naszym codziennym życiu reklama. Tak, reklama jest w obecnych czasach wszechobecna a przemysł reklamowy jest bardzo rozwinięty. Ogromna ilość produktów i usług jakie się pojawiają na rynku dociera ze swoją obecnością do potencjalnych odbiorców poprzez wszelkie formy reklamy. Wbrew pozorom reklama ma za sobą długą historię. Już w czasach rzymskich były obecne swego rodzaju billboardy zachęcające do skorzystania z konkretnej oferty. Ślady tego rodzaju ogłoszeń odnaleziono w starożytnych ruinach. Teraz jednak nasilenie reklamy jest ogromne w porównaniu z początkami współczesnej reklamy powstałej wraz z rewolucją przemysłową w wieku XIX. Ta wszechobecność reklamy związana z rozwojem nowoczesnych mediów nie pozostaje bez wpływu na Nas jako odbiorców wszelkich komunikatów płynących z otoczenia. Czy reklama jest taka zła jak ją czasem malują?

Poznaj – Mistrzostwo SEO: Jak wspiąć się na szczyt wyników Google

Reklama jest niewątpliwie teraz osobną sztuką i nauką ze swoimi zasadami i metodami. To co pojawia się w ogłoszeniach wszelkiej maści nie pozostaje przypadkowe. Reklama szeroko wykorzystuje wiedzę psychologiczną i wszelkie rodzaje sztuki jakie są dostępne. Jeśli chodzi o wiedzę psychologiczną to jest to warsztat zapewniający skuteczność reklamy. Reklama musi być zbudowana o prawidła rządzące ludzką: percepcją, skojarzeniami, pamięcią, skłonnością do poszukiwania korzyści, a nawet strachem czy popędami.  Jest nieskończenie wiele kombinacji wykorzystywania mechanizmów ludzkiej psychiki w reklamie. Dlatego reklama pozostaje wciąż sztuką, pozostaje sztuką również z powodu nieustannego zapotrzebowania na to co nowe dotychczas niewidziane, niesłyszane. Pierwszym zadaniem dla każdej reklamy jest zwrócenie uwagi odbiorcy. Nic nie wskóramy jeśli wszyscy przejdą obojętnie obok naszego ogłoszenia reklamowego. Do tego zadania służyć mogą różne triki związane z charakterem naszej percepcji. Wiele zależy w reklamie od tego z jakiego rodzaju kanału przekazu korzystamy. Inaczej oddziałuje reklama wykorzystująca statyczny obraz, inaczej dźwięk, a jeszcze inaczej ruchomy obraz i wreszcie ruchomy obraz z dźwiękiem. Każdy z tych kanałów przekazu może być złożony ze swego rodzaju pod-kanałów. To bardzo istotne ponieważ im więcej kanałów przekazu oddziałuje na odbiorcę tym więcej przekazów równocześnie trafia do odbiorcy. Te przekazy zawsze są natomiast bardziej i mniej uświadamiane. To właśnie przekazy mniej uświadamiane są bardziej skuteczne w skłanianiu nas do korzystania z określonej oferty. Uruchamiają w nas tak zwane automatyzmy pierwotne. W reklamie wykorzystuje się wiele mechanizmów psychologicznych. Jak np. przyjemne skojarzenia z danym produktem, uczucie głodu, popęd płciowy, opowiadanie zaciekawiającej nas i „hipnotyzującej” historii. Nie sposób tutaj o wszystkich wspomnieć. Musimy jednak pamiętać że reklama jest tworzona przez różnych autorów. Z tego powodu mamy bardziej profesjonalną reklamę i na drugim końcu zupełnie przypadkową. Ten fakt zależy także od nakładów finansowych na reklamę. Czy zatem reklama jest taka zawsze demoniczna? To zależy od jej udanej bardziej bądź mniej konstrukcji, za każdym razem mimo stosowania się do prawideł psychologii efekt jest dosyć różny. Z tego wynika że reklama pozostaje sztuką gdzie nie sposób odgadnąć w  stu procentach jak nasze wysiłki przełożą się na osiągnięty efekt. Ostatecznie każdy potencjalny konsument podejmuje decyzje o zakupie tego czy innego produktu samodzielnie. Tym niemniej nie mamy się co oszukiwać odbiorca reklamy jest dosyć bezbronny ze swoją nieświadomością względem profesjonalnych sztabów fachowców od reklamy i nakłady na reklamę nie były by tak ogromne w chwili kiedy reklama była by nieskuteczna. Pamiętać też należy że mimo iż świadomie przypisujemy sobie kontrolę nad naszymi decyzjami większość z podejmowanych przez Nas decyzji jest podyktowana emocjami i subiektywnym postrzeganiem. Zatem reklama ma w sobie coś z demonicznej kontroli nad naszym postępowaniem. Pozostaje jeszcze kwestia nużącej i denerwującej wszechobecności reklamy w naszym otoczeniu. Czy musimy znosić wciąż krzyczące zewsząd reklamy. No cóż na to nie ma dobrego rozwiązania, reklama jest zbyt ważna dla reklamodawców i zawsze znajdzie się ktoś kto zechce na niej zarobić. Pamiętać też musimy o wolności słowa i wypowiedzi. Trudno komuś ją ograniczać jeśli akurat chce mówić o przysłowiowej pietruszce. Wszechobecna reklama ma także swoją zaletę. To z reklamy dowiadujemy się podstawowych informacji o istnieniu określonego produktu czy usługi. Rola informacyjna jest niebagatelna.

Dlaczego znajomość angielskiego jest dziś tak istotna?

W dzisiejszym świecie angielski jest kluczowy – wspiera rozwój zawodowy, ułatwia podróże i otwiera dostęp do globalnej wiedzy. Jeśli czujesz potrzebę lepszego zrozumienia treści anglojęzycznych lub chcesz podnieść swoją wartość na rynku pracy, warto zainwestować

Czym jest id, ego i superego? Według Freuda

Sigmund Freud, twórca psychoanalizy, wprowadził podział ludzkiej psychiki na trzy podstawowe struktury: id, ego i superego. Są one kluczowymi elementami jego teorii osobowości i ukazują wewnętrzne siły, które wpływają na nasze myśli, emocje i zachowania.

Poznajemy moc dogoterapii. Twoje psie wsparcie dla duszy

Dogoterapia to innowacyjna forma terapii, która wykorzystuje obecność specjalnie wyszkolonych psów do wspierania zdrowia psychicznego i fizycznego pacjentów. W Klinice MECAL w Gdańsku, ta metoda przynosi nadzieję i uśmiech na twarze wielu osób, oferując unikalne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *