Produkt jest podstawowym narzędziem marketingu mix. Produktem nazywamy w marketingu zarówno dobra materialne, usługi, jak i idee, oferowane na rynku do sprzedaży i zaspokajające określone potrzeby. W ramach strategii produktu wyróżnia się cztery elementy: zarządzanie produktem i portfelem produktów, wprowadzanie nowych produktów, opakowania i design, budowanie i pozycjonowanie marki. Jest rozumiany, jako zbiór korzyści dla nabywcy. Nabywcy kupują nie tylko same produkty, ale przede wszystkim korzyści wynikające z użytkowania. Korzyści mogą mieć formę obiektywną lub subiektywną.
Funkcje produktu:
– Podstawowe(zaspakajanie potrzeb konsumenta zgodnie z istotą produktu i w oczekiwanym czasie)
– Dodatkowe(prestiż związany z użytkowaniem produktu, wygodą użytkowania lub estetyką produktu)
Poziomy produktu:
– Produkt podstawowy
– Produkt rzeczywisty: opakowanie, jakość, kształt, kolor, marka
– Produkt poszerzony: serwis, montaż, gwarancja, instrukcja, dostawa
Zakłada się, że każdy produkt ma określony cykl życia, w którym pojawia się na rynku, zdobywa dojrzałość i znika z rynku. W skład cyklu życia produktu wchodzą: pojawienie się produktu na rynku, wzrost, dojrzałość i spadek sprzedaży.