Kwestionariusz to zbiór pytań zapisanych w określony sposób, na które będzie odpowiadał respondent, czyli osoba udzielająca odpowiedzi. Struktura kwestionariusza:
– Część pierwsza: informacje o prowadzącym badanie wraz z jego danymi teleadresowymi, informacje dotyczące tematyki badania, numer kwestionariusza.
– Część druga: apel do respondenta w celu zachęcenia go do udzielenia odpowiedzi wraz z instrukcją dotyczącą sposobu udzielania odpowiedzi.
– Część trzecia: zestaw pytań dotyczących właściwej tematyki badania.
– Część czwarta: zestaw pytań o charakterze statystycznym (tzw. metryczka), które pozwalają scharakteryzować respondenta.
Budując kwestionariusz należy pamiętać o tym aby: ograniczyć ilość pytań do niezbędnej, tj. wyczerpującej temat badań; dostosować pytania do poziomu wiedzy respondenta; unikać pytań drażliwych (zbyt osobistych, dotyczących tajemnicy zawodowej); przechodzić od pytań łatwych do trudnych; przechodzić od pytań ogólnych do szczegółowych; unikać sformułowań wieloznacznych i słownictwa specjalistycznego; unikać pytań sugerujących odpowiedź; używać zwrotów grzecznościowych.
Rodzaje pytań w kwestionariuszu:
– Otwarte – umożliwiające respondentowi samodzielne formułowanie odpowiedzi, nienarzucające żadnych wariantów. Mogą dotyczyć pojedynczych wyrazów lub dłuższych wypowiedzi;
– Zamknięte – zawierające z góry wyznaczone możliwości odpowiedzi (tzw. kafeterię), spośród których respondent ma dokonać wyboru jednej lub kilku odpowiedzi;
– Półotwarte – będące połączeniem dwóch pierwszych rodzajów pytań poprzez uzupełnienie pytania zamkniętego o ostatni wariant odpowiedzi w postaci pytania otwartego, najczęściej w formie zwrotu: inne, jakie?