Bilans to rozumując potocznie, rachunek czy suma strat oraz zysków, wartość wszystkich zliczanych elementów. Jest to termin wywodzący się z rachunkowości. Pod pojęciem tym kryje się zestawienie aktywów i pasywów. Aktywami nazywa się środki posiadane przez dane przedsiębiorstwo, czyli tak zwany majątek gospodarczy. W ich skład wchodzą zarówno środki trwałe jak i obrotowe. Pasywami tym czasem określa się źródła dzięki którym przedsiębiorca pokrywa własny majątek. Źródłami takimi mogą być między innymi zobowiązania oraz rezerwy przeznaczone na zobowiązania a także kapitał własny. Cechami charakteryzującymi bilans są zupełność i rzetelność.
Jedną z głównych i najważniejszych zasad panujących w księgowości jest pełna rachunkowość. Oznacza ona ni mniej ni więcej, iż każdy przedsiębiorca prowadzący firmę jest zobowiązany do prowadzenia obligatoryjnych, okresowych sprawozdań dotyczących finansów. Bilans taki winien być przeprowadzony zarówno na początku jak i na końcu każdego okresu obrachunkowego. Dzięki temu możliwe jest uporządkowanie wszelkich zestawień zysków i strat poniesionych przez przedsiębiorstwo. Daj to możliwość łatwego i przejrzystego śledzenia zmian zachodzących w finansach firmy.