Wypracowanie – Prawdy moralne i obrzędy w II cz. Dziadów Adama Mickiewicza

Wypracowanie dotyczy lektury II cz. Dziadów A. Mickiewicza omawianej na języku polskim w liceach i gimnazjach. Dziady cz. II i IV powstały w czasach Wileńskich, czyli gdy Mickiewicz studiował w Wilnie oraz Kownie, gdzie był nauczycielem.

 

II cz. Dziadów przedstawia obrzęd dziadów, mający pogańskie korzenie, odprawiany w przeddzień Wszystkich Świętych. Zebranemu ludowi przewodniczy Guślarz. Jako pierwsze ukazują się duchy dwojga dzieci: Rózi i Józia, które wyznają prawdę moralną, mówiąca o tym, że kto wiódł beztroskie i szczęśliwe życie na ziemi, kto nie doznał bólu i cierpienia, ten nie może trafić do nieba. Bramy niebios są przed nimi zamknięte, bo wiedli zbyt łatwe i lekkie życie.

 

Mickiewicz w swym utworze wyraża głębokie przekonanie, że ten, kto nie żył na ziemi pełnią życia, nie był prawdziwym człowiekiem, nie cierpiał, nie cieszył się z innymi, nie kochał nikogo – nie może osiągnąć szczęścia, nie może dostać się do nieba.

 

Wypracowanie zawiera 455 wyrazów / 2841 znaków.

Dziady cz. II i IV powstały w czasach Wileńskich, czyli gdy Mickiewicz studiował w Wilnie oraz Kownie, gdzie był nauczycielem.

II cz. Dziadów była związana z obrzędem Dziadów. Był to obrzęd jeszcze pogański. Z dawnych czasów został jeszcze zwyczaj, gdy szli ludzie na cmentarz, kładąc pożywienie i wierząc, że takie jedzenie jest potrzebne zmarłym. Zbierali się również w kaplicach cmentarnych wywołując duchy.

Akcja utworu dzieje się w kaplicy, w nocy święta zaduszek. Zebranemu ludowi przewodniczy Guślarz.

Podczas obrzędów ku czci zmarłych kolejno ukazują się duchy, które wyznają swoje winy, kończąc je przestrogami dla żywych.

Pierwsze ukazują się dzieci: Rózia i Józio, które mówią: „Zbytkiem słodyczy na ziemi Jesteśmy nieszczęśliwemi”, dodają, że „kto nie doznał goryczy ni razu, Ten nie dozna słodyczy w niebie”. W wypowiedziach dzieci – zjaw zawarta jest prawda moralna mówiąca, że kto na ziemi był zawsze szczęśliwy i nie doznał goryczy, żalu i cierpienia, nie może dostać się do nieba. Dzieci nie mogą dostać się do nieba, bo wiodły lekkie i beztroskie życie pod opieką matki, nie doświadczyły żadnych trosk i cierpień, a ich życie było zbyt łatwe.

Kolejna zjawą jest duch pana (dziedzica), który mówi:, „Bo kto nie był ni razu człowiekiem, temu człowiek nic nie pomoże”. Wynika z tego, że kto nie traktował innych jak ludzi, kto poniżał innych i źle ich traktował, ten nie może dostać się do nieba i nie pomoże mu nawet modlitwa bliźnich. Człowiek, który za życia nie prosił o przebaczenie, nie może go dostąpić po śmierci.

Ostatnia zjawą jest duch Zosi, który mówi, że: „Kto nie dotknął ziemi ni razu, ten Nigdy nie może być w niebie”. Z wypowiedzi wypływa nauka, mówiąca o tym, że, kto nie cieszył się z innymi, nie kochał, nie przeżywał ludzkich uczuć, ten nie znajdzie miejsca w niebie. Zosia umarła jako młoda dziewczyna, nigdy nie kochała, odrzucała zalotników, nie wyszła za mąż, nie miała dzieci. Nie dane jej było doświadczyć wszystkich ludzkich uczuć i wzruszeń, i to był jej własny wybór. Po śmierci została skazana na samotność, którą za życia samolubnie wybrała.

W końcowej scenie pojawia się widmo, które wstaje z grobu i udaje się za Pasterką. Jest to młody samobójca, który targnął się na swoje życie z powodu nieszczęśliwej miłości. Został on potępiony na wieki i wciąż musi doświadczać cierpień, miłości, rozłąki, które doprowadziły go do śmierci samobójczej.

Według Mickiewicza tylko człowiek, który kochał, doznawał cierpienia i bólu, był dobry i wyrozumiały dla innych, nie odtrącał miłości i godził się z cierpieniem mógł liczyć na łaskę i szczęście w niebie. Tylko doświadczenia życiowe i człowieczeństwo mogą uchylić duszom drzwi do niebios.

Człowiek żyje po to, by doświadczać bólu, cierpienia, ale i miłości, a ludzie, którzy nie doświadczyli, chociaż jednego z tych uczuć nie są godni, by znaleść się w niebie.

Fraszka “Na zdrowie” Jan Kochanowski - interpretacja
Na zdrowie – treść Jan Kochanowski Szlachetne zdrowie, Nikt się nie dowie, Jako smakujesz, Aż się zepsujesz. Tam człowiek prawie Widzi...
Horacy – prezentacja filozofii ukazanej w poezji, wypracowanie
Horacy – prezentacja filozofii ukazanej w poezji Antyczny poeta jakim był Horacy ukazywał swą filozofię w pieśniach inaczej carminach,  to z...
„Rzecz Czarnoleska” interpretacja wiersza Juliana Tuwima
„Rzecz Czarnoleska” to tytuł jednego z wierszy Juliana Tuwima. Rozpoczynając analizę utworu należy jednak podkreślić, że tytuł ten stanowi również...
Komunizm a bohaterowie „Przedwiośnia” Żeromskiego
Cezary Baryka był młodym przechodzącym okres buntu chłopcem, który zafascynował się ideałami rewolucji. Aktywnie uczestniczył w zebraniach i...
„But w butonierce” interpretacja wiersza Bruno Jasieńskiego
„But w butonierce” interpretacja wiersza Bruno Jasieńskiego Bruno Jasieński to jeden z bardziej znanych poetów polskich, prawdziwe jego nazwisko...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *