Wypracowanie – legenda o „Złotej kaczce”

Poniższa praca stanowi streszczenie legendy o „Złotej kaczce”, będącej lekturą w szkole podstawowej. Lutek był szewczykiem warszawskim. Wiódł bardzo ubogie życie. Pracował u pewnego majstra, ale niewiele zarabiał, bo majster był skąpy i żałował chłopakowi dobrej zapłaty. Chłopiec pragnął dla siebie lepszego życia i cierpliwie pracował. Jednak za wszelką cenę chciał zmienić swoje życie. Marzył nawet o ucieczce do wojska i zdobywaniu sławy, jednak ludzie radzili by cierpliwie poczekał na odmianę losu. Podczas jednej z wieczerzy u zamożnego czeladnika usłyszał bajkę o złotej kaczce, która mogła wskazać śmiałkowi drogę do skarbów, jeśli ten ośmieli się ją odnaleźć w podziemiach starego zamku na Ordynackiej. Szewczyk zebrał się na odwagę i udał się tam. Odnalazł kaczkę, która zamieniła się w księżniczkę. Przestrzegła go jednak, że musi w ciągu jednego dnia wydać aż 100 dukatów i z nikim ich nie podzielić, by móc otrzymać bogactwa i skarby. Wypracowanie zawiera 432 wyrazy / 2693 znaki.

Lutek był szewczykiem warszawskim. Wiódł bardzo ubogie życie. Pracował u pewnego majstra, ale niewiele zarabiał, bo majster był skąpy i żałował chłopakowi dobrej zapłaty. Praca u majstra nie dawała mu satysfakcji, karmił on chłopaka jedynie wodzianką i kartoflami, a i na nowe odzienie nie było go stać. Lutek nosił jedynie stare robocze ubranie, które z niego spadało.

Chłopiec pragnął dla siebie lepszego życia i cierpliwie pracował. Jednak za wszelką cenę chciał zmienić swoje życie. Marzył nawet o ucieczce do wojska i zdobywaniu sławy, jednak ludzie radzili by cierpliwie poczekał na odmianę losu.

Podczas jednej z wieczerzy u zamożnego czeladnika usłyszał bajkę o złotej kaczce, która mogła wskazać śmiałkowi drogę do skarbów, jeśli ten ośmieli się ją odnaleźć w podziemiach starego zamku na Ordynackiej. Szewczyk zebrał się na odwagę i udał się tam. Znalazł tam jeziorko, po którym pływała ów kaczka. Lutek spojrzał na nią i zawołał, a ona zamieniła się w księżniczkę. Zgodnie z przepowiednią złota kaczka obiecała szewczykowi mnóstwo skarbów, ale pod jednym warunkiem: musi w ciągu jednego dnia wydać aż 100 dukatów i z nikim ich nie podzielić. Miał je wydać wyłącznie na własne potrzeby i zachcianki. Szewczykowi bardzo się spodobała ta myśl i bez wahania wyruszył w miasto wydawać złote dukaty. Najpierw udał się do sklepu z odzieżą, bo chciał się ubrać modnie niczym panicz czy hrabia. Potem zaszedł do karczmy na strawę i napitek. Następnie wynajął bryczkę i udał się na wycieczkę po za miasto. Był w parku i w teatrze, ale pieniędzy jakoś mu nie ubywało a pora robiła się już późna. Chłopak zaczął rozumieć, że nie dotrzyma warunku złotej kaczki. Nagle w drodze powrotnej spotkał starego żołnierza, był on głodny i spragniony, widać było na nim nędzę i rozpacz. Staruszek bez ręki prosił chłopaka o wsparcie, a ten nie odmówił. Podarował emerytowi garść dukatów i w tym samym momencie mignęła mu przed oczami złota kaczka, która dała do zrozumienia szewczykowi, że nie dotrzymał warunków umowy i podzielił się złotem z biedakiem. Oznaczało to, że szewczyk nie dostał żadnych skarbów. Za to otrzymał ogromną wdzięczność od żołnierza, który pouczył chłopaka: „Nie dukat, paniczu, daje szczęście, ino praca i zdrowie. Ten pieniądz wart coś, co zarobiony, a darmocha na złe idzie”.

Szewczyk Lutek zrozumiał słowa staruszka i radosny powrócił do domu. Od tej pory zaczęło się mu wieść coraz lepiej, zdobył czeladniczy fach, został majstrem, ożenił się z piękną i zacną dziewczyną, miał dzieci i wiódł szczęśliwe życie w dostatku.

O złotej kaczce słuch zaś zaginął, nikt już o niej nie wspominał. „I dzięki Bogu! Bo zła to musiała być boginka, kiedy za warunek stawiała: sobie, nie komu!”.

Wypracowanie: Dziecko w literaturze: „Tadeusz” E. Orzeszkowa, „Janko Muzykant” H. Sienkiewicz
Motyw dziecka – „Tadeusz” E. Orzeszkowej,  „Janko Muzykant” H. Sienkiewicz Dziecko kojarzy się przede wszystkim z niewinnością i bezradnością....
Romantyzm w Polce – ramy czasowe, podział - ściąga wypracowanie
Romantyzm w Polce – ramy czasowe, wewnętrzny podział Ukazując siłę oddziaływań romantyzmu na ziemiach Europejskich należy wskazać, że najsilniej...
Jan Andrzej Morsztyn i Daniela Naborowski – porównanie twórczości
Jan Andrzej Morsztyn i Daniela Naborowski – porównanie twórczości Daniel Naborowski i Jan Andrzej Morsztyn to czołowi przedstawiciele poezji...
„Do Muzy” interpretacja wiersza Leopolda Staffa, wypracowanie
„Do Muzy” interpretacja wiersza Leopolda Staffa Leopold Staff to jeden z najwybitniejszych poetów polskich, urodził się 14. XI. 1878 roku we...
„Faust” – problematyka utworu, J.W. Goethe, wypracowanie
„Faust” – J.W. Goethe problematyka utworu Faust stanowi wielki dramat autorstwa J.W. Geothego.  Wyjątkowość  tego utworu polega na tym, iż w...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *