„Oeconomia divina” interpretacja wiersza Czesława Miłosza, wypracowanie

„Oeconomia divina”  to jeden z bardziej znanych utworów Czesława Miłosza. Wiersz ten zgromadzony został w tomiku „Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada”. Tytuł w znaczeniu dosłownym oznacza „boska ekonomia”. Analizując utwór czytelnikowi ukazuje się bowiem wizja człowieka pozostającego w świecie opuszczonym przez Boga. Można również stwierdzić, że jest on wyrazem katastroficznych przemyśleń autora.

 

Wypracowanie stanowi gotową analizę i interpretację wiersza. Wytłumaczono znaczenie tytułu, omówiono budowę utworu oraz środki artystyczne użyte przez autora, całość poparta jest cytatami. Wypracowanie zawiera 313 słów.

„Oeconomia divina” interpretacja wiersza Czesława Miłosza

Czesław Miłosz to jeden z najwybitniejszych pisarzy polskich. W 1980 roku został odznaczony literacką Nagroda Nobla. Charakterystycznym dla jego twórczości jest przyjmowanie roli świadka epoki, który obserwuje i opisuje tragiczne wydarzenia. Poeta jest autorem wiersza zatytułowanego „Oeconomia divina”, utwór należy do zbioru zatytułowanego „Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada”. Tytuł w znaczeniu dosłownym oznacza „boska ekonomia”. Dokonując analizy można ująć ją na dwa sposoby. Pierwszy ukazuje bowiem, że autor wyraził odczuwane przez siebie katastroficzne nastroje, druga, iż przedstawił straszną wizje świata opuszczonego przez istotę Boga. Najtrafniejszym jednak wydaje się przyjąć, że oba te obrazy są trafne, przywołują bowiem te same obrazy. Jak mówi cytat człowiek stworzył: „miasta ze szkliwa…”, „lotniska rozleglejsze niż plemienne państwa”, to obraz świata, wysoko rozwiniętej kultury, kunsztu technicznego, którego dokonał człowiek. Mimo tego w rzeczywistości tej zabrakło najważniejszego elementu, ładu zbudowanego przez jasne zasady i reguły. Świat pogrążony jest w chaosie: „Wydziedziczona z przedmiotów mrowiła się przestrzeń Wszędzie było nigdzie i Nidzie, wszędzie:”. Słowa te z pewnością mają pesymistyczny wyraz. Ludzkie życie nie ma jednego określonego celu, choć istnieje wiele norm jest ich zbyt dużo, ludzie gubią się nie znając jasnej hierarchii wartości. Następnie Miłosz przywołuje obraz sądu ostatecznego ukazanego w Biblii. Jak wiadomo w chwili tej Bóg osądza ludzi na podstawie ich czynów zobrazowanych w duszy, dobro odznacza się od zła ukazując sprawiedliwych. Niestety w świecie chaosu chwila ta nie może nastać, ludzie nie potrafią rozróżniać, wartościować , zostali pozbawieni dusz. Ludzkość opuszczona przez Boga traci sens istnienia. Jedynie bowiem jasne zasady i normy mogą wyznaczyć właściwy tor ich życiu. Podsumowując należy więc jednoznacznie stwierdzić, że wiersz prezentuje pesymistyczną wizję człowieka pozostającego w świecie opuszczonym przez Boga.

Zakańczając należy również wskazać budowę utworu. Wiersz nie posiada zwrotek ani rymów jest więc wierszem białym. Całość tekstu celowo przypomina język biblijny. Poeta zastosował w nim następujące środki literackie: metafory:„Wydziedziczona z przedmiotów mrowiła się przestrzeń”.

Jane Gallagher – charakterystyka postaci J. D. Salingera
Jane Gallagher była jedną  z bohaterek powieści J. D. Salingera pod tytułem „Buszujący w zbożu”. Była to postać epizodyczna, która nie występowała...
Średniowiecze- obyczaje epoki na podstawie ówczesnej literatury
Średniowiecze- obyczaje epoki na podstawie ówczesnej literatury W każdej epoce dorobek literacki staje się niezbitym obrazem społeczeństwa. Sposób...
Wartość pracy w „Nad Niemnem „ Elizy Orzeszkowej, wypracowanie
„Nad Niemnem” – wartość pracy ukazana przez autorkę  Elizę Orzeszkową Powieść „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej zawiera w sobie prezentacje stanowiska...
Charlie Marlow – charakterystyka postaci J. Conrada, wypracowanie
Jednym z bohaterów występujących w książce J. Conrada pod tytułem „Jądro ciemności” był Charlie Marlow. Był z pochodzenia Anglikiem, pochodził...
Rzym - od monarchii do republiki – wypracowanie
Początki Rzymu sięgają 753 r. p. n. e. Część Rzymian twierdziła, że Rzym został założony przez uciekinierów z Troi, inni znów, że założycielami...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *