Neoromantyzm, motywy romantyzmu w Młodej Polsce

Epoka  Młoda Polska jest znana również pod nazwą -  neoromantyzm. Fakt ten jest związany z modnym w ówczesnych czasach przenoszeniem motywów romantycznych do tworzonych dzieł literackich. Ludzie czuli silną potrzebę powrócenia do tamtejszej filozofii życia. Naprzeciw tym potrzebom wyszli tacy autorzy jak: Miriam czyli Zenon Przesmycki, Cypriana Kamil Norwid, Jan Kasprowicz, Stanisław Wyspiański, Stefan Żeromski.

 

Poniższe wypracowanie realizuje temat na podstawie dzieł wyżej wymienionych pisarzy: „Hymn”, „Wesele”, „Noc listopadowa”, „Warszawianka” „Ludzie bezdomni”, „Rozdzióbią nas kruki i wrony” , „Wierna rzeka”. W ten sposób zostaje ukazana i poparta stosownymi przykładami specyfika neoromantyzmu. Wypracowanie zawiera 434 słowa.

Nawiązania do romantyzmu w epoce Młodej Polski

Nawiązywanie do romantyzmu w epoce Młodej Polski było zjawiskiem powszechnym stąd druga nazwa tej epoki to neoromantyzm. Koniec XIX wieku sprawił, że ludzie odczuwali silną potrzebę powrócenia do  dawnej filozofii życia. Należy tu podkreślić, że sam Miriam czyli Zenon Przesmycki odnalazł i uwidocznił poezję Cypriana Kamila Norwida. Miało ona wyraźny charakter romantyczny, który w ten sposób został przeniesiony do epoki Młodej Polski. Aby jednak dokładnie uwidocznić nawoływania do romantyzmu należy przytoczyć i omówić następujące przykłady:

Jan Kasprowicz – „Hymn”, jest to utwór w którym wyraźnie ukazana jest samotna walka człowieka z Bogiem, jak wiadomo temat ten dominował w romantyzmie jest więc to jego bezpośrednie przeniesienie. Można je również powiązać z Wielką improwizacją z III części Dziadów Mickiewicza. Ukazana tam wewnętrzną walka Konrada jest podobna do wymowy „Hymnu” Kasprowicza, utwór ten natomiast to jedno z najsłynniejszych dzieł romantyzmu. Jak widać więc wyraźnie styl ten przetrwał i powrócił w nowych formach już jako wyraz neoromantyzmu.

Stanisław Wyspiański – „Wesele”, ten symboliczno – fantastyczny dramat zawierający również wątki rzeczywiste jest przypomnieniem z kolei II części Dziadów Mickiewicza. Niektóre z fantastycznych postaci prezentują te same cechy i założenia literackie. Najlepiej uwidacznia nawoływanie do romantyzmu rozmowa Marysieńki z widmem. Dominuje tu tematyka narodowowyzwoleńcza. „Noc listopadowa”, „Warszawianka” to kolejne dzieła tego autora, których wyraz i problematyka opiera się o tematykę narodowowyzwoleńczą. Bezpośrednio nawołują one do walki powstańczej. Jak wiemy natomiast powstanie styczniowe było jednym z najważniejszych tematów romantyzmu. Należy zwrócić uwagę, że imię postaci z utworu „Wyzwolenie” brzmi Konrad. Ten bohater poszykuje wyzwolenia, wyższych wartości, pozostając samotnym buntownikiem pośród szarego tłumu -to znów nawołanie do Mickiewiczowskich Dziadów, jednego z najsłynniejszych utworów romantycznych.

Stefan Żeromski to kolejny autor, którego dzieła nawołują do epoki romantyzmu: „Ludzie bezdomni”, „Rozdzióbią nas kruki i wrony” czy „Wierna rzeka” stanowią tego wyraz. Biorąc pod uwagę pierwszy utwór należało by podkreślić, że jest podyktowany nurtem naturalistycznym a mimo to nawołuje do romantyzmu. Główny bohater doktor Judym to przecież walcząca jednostka, samotna w swych założeniach i ideach. Jak inni bohaterowie romantyczni cierpienie jego jest wyrazem bólu uciśnionego społeczeństwa. On sam natomiast walczy o zmianę jego losu. To prawdziwy prometeizm, walka, rozdarcie wewnętrzne i poświecenie dla ludzkości. Motyw ten był popularny w romantyzmie i również pojawił się Dziadach Mickiewicza. Wierna rzeka z kolei w swej prozie odwołuje się do tematyki powstańczej, walki narodu przeciwko oprawcy. Dokładnie wymienione jest powstanie styczniowe , autor przywołuje jego bohaterów i na ich kształt modeluje postacie swych utworów..

Jak widać więc wyraźnie słuszna jest druga nazwa epoki- neoromantyzm, autorzy bowiem powracali tematykę do epoki romantyzmu. Wyraźnym jest motyw samotnej walki jednostki i tematyka narodowowyzwoleńcza. Powraca ona do Młodej Polski przenosząc główne tendencje romantyzmu do ówczesnych czasów.

„Nike która się waha” i „Rzecz to piękna…” – interpretacje utworów Herberta i Tyrtajosa
„Rzecz to piękna…” Tyrtajos W utworze „Rzecz to piękna”, Tyrtajos nawołuje do walki. Używa liczby mnogiej utożsamiając się z walczącymi. Wylicza...
Wypracowanie – charakterystyka pilota Pirxa
Głównym bohaterem książki Stanisława Lema pt: „Opowieści o pilocie Pirxie” jest młody kadet, który po kilkuletniej nauce w akademii zostaje pilotem...
Kora – charakterystyka postaci mitycznej, wypracowanie
Kora była postacią mityczną, występującą w micie o „Demeter i Korze”. Była ona córką Demeter, która była siostrą Zeusa, a także boginią pól i...
Barbara Jeziorkowska – charakterystyka postaci „Pan Wołodyjowski”
Barbara Jeziorkowska była jedną z głównych bohaterek występujących w powieści H. Sienkiewicza pod tytułem „Pan Wołodyjowski”. Dziewczyna była...
"Nike, która się waha” Zbigniew Herbert, interpretacja wiersza
„Nike, która się waha” Zbigniew Herbert, interpretacja wiersza Wiersz Zbigniewa Herberta zatytułowany „Nike, która się waha”, to jeden z najbardziej...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *