Historyczne procesy fonetyczne języka polskiego, wypracowanie

Zagadnienie historycznych procesów fonetycznych języka polskiego pochodzi z zakresu gramatyki. Ponieważ stanowi ono jeden z trudniejszych obszarów wiedzy wymaganej w klasach liceum/ technikum niezbędna jest chociażby pobieżna znajomość poszczególnych procesów. Należy również pamiętać, że zmiany jakie następowały kształtowały się na przestrzeni wieków wpływając bezpośrednio na kształt dzisiejszej wymowy. Znajomość poszczególnych zmian jest także niezbędna do właściwego rozumienia tekstów średniowiecznych.

W poniższym wypracowaniu dokładnie omówiono zagadnienie, tłumacząc na czym polegały poszczególne procesy. Wyjaśniono następujące zagadnienia: palatelizacja spółgłosek tylnojęzycznych, przegłos polski, zanik jerów, jery twarde, jery miękkie, zanik iloczasu, kształtowanie się akcentu, akcent intencjonalny, akcent paroksytoniczny. Całość może posłużyć jako sprawdzian lub gotowa ściąga. Wypracowanie zawiera 321 słów.

Historyczne procesy fonetyczne języka polskiego

Palatelizacja spółgłosek tylnojęzycznych – to proces fonetyczny, który stosowany był jeszcze na gruncie języka prasłowiańskiego czyli przodka języka polskiego z którego wykształciły się języki słowiańskie. Palatelizację należy określić jako zmiękczenie, spółgłoski tylnojęzyczne to natomiast :”k”, „g” i „ch”. Podlegały one zmiękczeniu w momencie występowania w sąsiedztwie samogłoski przedniej np.: „e”, „ę”. Wówczas k przechodziło w „c”, „cz”:”g”=”dz”; ”ch”=”cz”,”sz” np.: noga – nodze.

Przegłos polski – należy przede wszystkim zaznaczyć, że jest to proces czysto polski czyli zachodzący jedynie na gruncie języka polskiego. Polega on na tym iż „e” przechodziło w”o”lub „a” gdy znajdowało się po spółgłosce miękkiej a przed twardą, przednio – językowo zebową: t, d, n, s, z,r. Przykładami jest dawne funkcjonowanie takich wyrazów jak gwiezda, wiera czy siestra gdzie „e” przeszło w „o” lub „a”.

Zanik jerów – Na początek należy wyjaśnić, że jery  w języku prasłowiańskim to inaczej półsamogłoski które występowały jako: jer twardy i jer miękki i zanikały w zależności od występowania w wyrazie. Jeżeli jer twardy był w pozycji słabej czyli na końcu wyrazu lub przed sylabą z samogłoską wówczas ulegał zanikowi. Podobnie działo się w przypadku jera miękkiego z tą różnicą, iż ten zawsze pozostawiał po sobie miękkość. Natomiast jer znajdował się w pozycji mocnej gdy występowała po nim sylaba z jerem słabym, w tej sytuacji nie zanikał on a przechodził w „e”.

Zanik iloczasu – to czwarty z historycznych procesów fonetycznych, który nastąpił na przełomie XV i XIX w. Sprawiał on, iż samogłoski długie :a,o,e, ulegały ścieśnieniu. Nie oznacza to jednak, iż w jakikolwiek sposób zmieniała się długość ich brzemienia ale, że przybierały one inne brzmienie. Ponieważ znacznie utrudniało to wymowę i było niewygodne już na przełomie XVII i XIX w uproszczono je.

Kształtowanie się akcentu – również zalicza się do procesów fonetycznych. W języku polskim w pierwszej fazie funkcjonował akcent swobodny dopiero na przełomie XIV i XV w. pojawił się akcent intencjonalny czyli położony na pierwszą sylabę. W wieku XVI ustalił się akcent paroksytoniczny na przedostatnia sylabę, który funkcjonuje do dziś.

Młodopolska bohaterka „Chłopów” – Jagna
„Chłopi” Władysława Reymonta ukazują nie tylko postać całej gromady, ale także doskonały zarys każdej z postaci. Bohaterka, która zostanie przeze...
Mikołaj Rej „Krótka rozprawa między trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem” – analiza
Mikołaj Rej   „Krótka rozprawa między trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem” – analiza Mikołaj Rej jest postacią, która zasłynęła w literaturze...
„Do prostego człowieka” interpretacja wiersza Juliana Tuwima
  „Do prostego człowieka” to tytuł wiersza Juliana Tuwima. Podmiot liryczny możemy utożsamiać z samym autorem, to on bowiem w słowach...
Wisława Szymborska ”Buffo” analiza wiersza
Wisława Szymborska ”Buffo” analiza wiersza Wisława Szymborska była jedną z najznakomitszych poetek polskich, jej twórczość została odznaczona...
„Coś Ty Atenom zrobił, Sokratesie” interpretacja wiersza Cyprian Kamil Norwid
„Coś Ty Atenom zrobił, Sokratesie” interpretacja wiersza Cypriana Kamila Norwida Utwór zatytułowany „Coś Ty Atenom zrobił, Sokratesie” autorstwa...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *