„Dlaczego klasycy” i „Klasyk” interpretacje i porównanie wierszy Zbigniewa Herberta

Poniższe wypracowanie omawia i analizuje dwa wiersze Zbigniewa Herberta: „Dlaczego klasycy” i „Klasyk”  Już zapoznając się z ich tytułami należy zauważyć podobieństwo. Obydwa w swej wymowie nawiązują do pojęć związanych z klasycyzmem. To poprzez nie poeta dokonał oceny dzisiejszych przedstawicieli tego nurtu oraz zdefiniował pojęcie klasyk. Należy również ukazać stanowisko sztuki wskazane przez autora. To ona bowiem powinna przyjąć właściwą postawę wobec zaistniałych okoliczności.

 

Wypracowanie stanowi gotowe analizy i interpretacje obydwu wierszy. Każdy z nich został omówiony z osobna, na tej podstawie dokonano porównania oraz wskazano osobiste stanowisko poety. Wypracowanie zawiera 425 słów.

Zbigniew Herbert, „Dlaczego klasycy” i „Klasyk” analizy i porównanie wierszy

Zbigniew Herbet jest autorem wierszy „Dlaczego klasycy” i „Klasyk” zarówno ich tytuły jak i wymowę można ze sobą łączyć. Dzięki temu uwidacznia się ocena Herberta nad klasykami, utworzona przez niego definicja sztuki oraz jej główne zadania. Pierwszy utwór zatytułowany „Dlaczego klasycy” przywołuje obraz „Wojny peloponeskiej”, to znany utwór starożytnego historyka Grecji Tukidesa. W czwartej księdze jego dzieła zawarty jest opis wyprawy Ateńczyków. Jak dowiadujemy się mimo starań Tukides spóźnił się z pomocą co spowodowało porażkę wyprawy. Kara jaką za to musiał ponieść była wygnanie. Tukidydes nie tłumaczył się, nie próbował uniknąć kary ale ze spokojem uznał swą porażkę i godnie przyjął kare. Herbert celowo przywołał ten motyw by móc zestawić go z obrazem współczesnych klasyków. To umyślnie stworzona paralela pomiędzy postawą a świadomością klasyków. Ukazanie jak zachowuje się przedstawiciel Tukidydes a obecni przywódcy. Nie wykazują oni pokory, ani godności, nie chcą i nie potrafią przyznać się do porażki nawet jeśli mają jej pełną świadomość. Jak czytamy generałowie XX wieku : „skomlą na kolanach przed potomnością zachwalają swoje bohaterstwo niewinność.”. Widać wyraźnie jak postawy uległy przemianie na przestrzeni lat, jak odważni i świadomi klasycy zmienili się w ludzi za wszelka cenę chcących zachować twarz i pozory nawet mimo rażących bledów.

W tym miejscu należy przytoczyć drugi utwór zatytułowany „Klasyk”. Poeta dokonuje w nim polemiki na temat terminu klasycyzm. Zastanawia się dlaczego jest to nurt, który poszukuje harmonii w przeszłości a pomija prawdziwe ludzkie cierpienie. Autor  dochodzi do wniosku, że tytułowy klasyk to z pewnością nie erudyta, ale osoba podobna do Tukidydesa ukazanego w utworze „Dlaczego klasycy”. Osoba, która jest rozsądna w swych działaniach, potrafi okiełznać swe emocje i ukazać umiar. To człowiek, który nie chce użalać się nad swym losem, ukazywać jego przesadne tłumaczenie, ale solidaryzować się z ludzkim cierpieniem. W ten sposób Herbert ukazał kim dla niego jest klasyk, to nie  nadludzka postać ale przeciętny człowiek , który potrafi otwarcie mówić o swych słabościach. Nie ukrywa swych błędów i porażek ale potrafi je przyjąć i uznać za element niedoskonałości człowieczeństwa. Zakańczając ten utwór poeta określił również zadania sztuki wobec tej sytuacji „jeśli tematem sztuki będzie dzbanek rozbity mała rozbita dusza z wielkim żalem nad sobą”. Sztuka jednym słowem powinna prezentować najwznioślejsze obrazy ale mówić o nich w sposób rzeczowy i jasny pozbawiony niepotrzebnych ubarwień czy tłumaczyć. Jak widać więc obydwa te utwory stanowią prezentacje podejście Herberta do klasycyzmu. Są one połączone ze sobą tematycznie dzięki czemu prezentują całość tematu w sposób szczegółowy. Herbert jako zwolennik tych założeń, wcielał je w życie. Tworzone przez niego dzieła również poruszały tematy ważne ale w sposób prawdziwy i jasny.

Jokasta – charakterystyka bohaterki, Sofokles „Król Edyp”
Jokasta była jedną z postaci występujących w tragedii Sofoklesa pod tytułem „Król Edyp”. Była ona żoną tytułowego bohatera i matką czworga dzieci....
"The worst day in my life" - wypracowanie po angielsku.
The worst day in my life. The worst day in my life happened about three months ago but I can still remember everything very clearly. I woke...
Panowanie Henryka Walezego – wypracowanie z historii
Henryk Walezy urodził się 19 września 1551 roku jako Edward Aleksander, ostatni z francuskiej dynastii Walezjuszów. Był on czwartym synem Henryka...
Wypracowanie – legenda o „Smoku wawelskim”
Legenda o „Smoku wawelskim” jak już sam tytuł wskazuje jest opowieścią o legendarnym smoku, który w dawnych czasach nękał lud Kraka, władcy mądrego...
Wypracowanie – streszczenie noweli „Tadeusz” E. Orzeszkowej
Nowela ukazuje życie chłopskiej rodziny, parobka Klemensa i jego niezbyt urodziwej żony, Chwedory, którzy długo oczekiwali na narodziny synka....

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *