„Dlaczego klasycy” i „Klasyk” interpretacje i porównanie wierszy Zbigniewa Herberta

Poniższe wypracowanie omawia i analizuje dwa wiersze Zbigniewa Herberta: „Dlaczego klasycy” i „Klasyk”  Już zapoznając się z ich tytułami należy zauważyć podobieństwo. Obydwa w swej wymowie nawiązują do pojęć związanych z klasycyzmem. To poprzez nie poeta dokonał oceny dzisiejszych przedstawicieli tego nurtu oraz zdefiniował pojęcie klasyk. Należy również ukazać stanowisko sztuki wskazane przez autora. To ona bowiem powinna przyjąć właściwą postawę wobec zaistniałych okoliczności.

 

Wypracowanie stanowi gotowe analizy i interpretacje obydwu wierszy. Każdy z nich został omówiony z osobna, na tej podstawie dokonano porównania oraz wskazano osobiste stanowisko poety. Wypracowanie zawiera 425 słów.

Zbigniew Herbert, „Dlaczego klasycy” i „Klasyk” analizy i porównanie wierszy

Zbigniew Herbet jest autorem wierszy „Dlaczego klasycy” i „Klasyk” zarówno ich tytuły jak i wymowę można ze sobą łączyć. Dzięki temu uwidacznia się ocena Herberta nad klasykami, utworzona przez niego definicja sztuki oraz jej główne zadania. Pierwszy utwór zatytułowany „Dlaczego klasycy” przywołuje obraz „Wojny peloponeskiej”, to znany utwór starożytnego historyka Grecji Tukidesa. W czwartej księdze jego dzieła zawarty jest opis wyprawy Ateńczyków. Jak dowiadujemy się mimo starań Tukides spóźnił się z pomocą co spowodowało porażkę wyprawy. Kara jaką za to musiał ponieść była wygnanie. Tukidydes nie tłumaczył się, nie próbował uniknąć kary ale ze spokojem uznał swą porażkę i godnie przyjął kare. Herbert celowo przywołał ten motyw by móc zestawić go z obrazem współczesnych klasyków. To umyślnie stworzona paralela pomiędzy postawą a świadomością klasyków. Ukazanie jak zachowuje się przedstawiciel Tukidydes a obecni przywódcy. Nie wykazują oni pokory, ani godności, nie chcą i nie potrafią przyznać się do porażki nawet jeśli mają jej pełną świadomość. Jak czytamy generałowie XX wieku : „skomlą na kolanach przed potomnością zachwalają swoje bohaterstwo niewinność.”. Widać wyraźnie jak postawy uległy przemianie na przestrzeni lat, jak odważni i świadomi klasycy zmienili się w ludzi za wszelka cenę chcących zachować twarz i pozory nawet mimo rażących bledów.

W tym miejscu należy przytoczyć drugi utwór zatytułowany „Klasyk”. Poeta dokonuje w nim polemiki na temat terminu klasycyzm. Zastanawia się dlaczego jest to nurt, który poszukuje harmonii w przeszłości a pomija prawdziwe ludzkie cierpienie. Autor  dochodzi do wniosku, że tytułowy klasyk to z pewnością nie erudyta, ale osoba podobna do Tukidydesa ukazanego w utworze „Dlaczego klasycy”. Osoba, która jest rozsądna w swych działaniach, potrafi okiełznać swe emocje i ukazać umiar. To człowiek, który nie chce użalać się nad swym losem, ukazywać jego przesadne tłumaczenie, ale solidaryzować się z ludzkim cierpieniem. W ten sposób Herbert ukazał kim dla niego jest klasyk, to nie  nadludzka postać ale przeciętny człowiek , który potrafi otwarcie mówić o swych słabościach. Nie ukrywa swych błędów i porażek ale potrafi je przyjąć i uznać za element niedoskonałości człowieczeństwa. Zakańczając ten utwór poeta określił również zadania sztuki wobec tej sytuacji „jeśli tematem sztuki będzie dzbanek rozbity mała rozbita dusza z wielkim żalem nad sobą”. Sztuka jednym słowem powinna prezentować najwznioślejsze obrazy ale mówić o nich w sposób rzeczowy i jasny pozbawiony niepotrzebnych ubarwień czy tłumaczyć. Jak widać więc obydwa te utwory stanowią prezentacje podejście Herberta do klasycyzmu. Są one połączone ze sobą tematycznie dzięki czemu prezentują całość tematu w sposób szczegółowy. Herbert jako zwolennik tych założeń, wcielał je w życie. Tworzone przez niego dzieła również poruszały tematy ważne ale w sposób prawdziwy i jasny.

Biblia jako dzieło uniwersalne i ponadczasowe – wypracowanie maturalne.
Biblia jako dzieło uniwersalne i ponadczasowe. Dlaczego człowiek współczesny powinien znać Biblię. Biblia stanowi z pewnością najważniejsze dzieło...
Ignacy Krasicki "Monachomachia" - wojna mnichów
Pamiętaj, że wypracowanie możesz pobrac wyłącznie do użytku własnego i nie posiadasz do niego praw majątkowych. Dalsza odsprzedaż lub umieszczanie...
Kosmologia biblijna i mitologiczna, wizja stworzenia świata, wypracowanie
Porównanie kosmologii biblijnej i mitologicznej Podejmując się realizacji tematyki poniższej pracy na wstępie należy wyjaśnić najważniejsze wątki....
Średniowiecze- najważniejsze pojęcia, ściąga, wypracowanie
Średniowiecze- hasła epoki, ściąga Pareneza i literatura parenetyczna – termin ten dosłownie oznacza pouczenie stąd też literatura parenetyczna...
Wypracowanie – legenda o „Złotej kaczce”
Lutek był szewczykiem warszawskim. Wiódł bardzo ubogie życie. Pracował u pewnego majstra, ale niewiele zarabiał, bo majster był skąpy i żałował...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *