“Cogito ergo sum” – myślę, więc jestem.

Kartezjusz to wybitny filozof i matematyk, przyczynił się do powstania geometrii analitycznej, różniczkowej i wielu symboli matematycznych. Myślą przewodnią Kartezjusza jest dualizm, czyli przeświadczenie o tym, że w naszej rzeczywistości istnieją i działają jednocześnie dwie przeciwstawne sobie siły myśl i materia, duch i ciało.

 

Jesteśmy ludźmi myślącymi i dlatego od zawsze zastanawiamy się nad różnymi sprawami. Od zarania dziejów dociekamy odpowiedzi na wiele nurtujących nas pytań : Jak powstało życie? Skąd jesteśmy? Dokąd zmierzamy? Jak będzie wyglądał świat za tysiąc lat? Czy wszytki organizmy żywe mają wspólnego przodka? Skąd się wzięły instruuj zapisane w DNA? Czy wszystko co nas otacza jest dziełem przypadku, czy wynikiem czyjejś ingerencji? I wiele innych pytań. Dzięki wrodzonej ciekawości ludzkiej powstało wiele wynalazków. Możemy czuć się władcami na tej ziemi, ponieważ jesteśmy jedynymi istotami, które potrafią myśleć.

 

Wypracowanie zawiera 227 słów.

„Myślę, więc jestem”

Kartezjusz, francuski filozof, matematyk i fizyk postanowił poświęcić się poszukiwaniu prawdy. Uznał, że trzeba odrzucić wszystko, co może budzić wątpliwości, aby przekonać się, czy zostanie coś, co było by zupełnie prawdziwe. Według niego żadna rzecz, jaka istnieje, nie jest naprawdę taka jaka nam przedstawiają. Ponieważ ludzie maja prawo mylić się i to nawet w sprawach zupełnie prostych, a co za tym idzie, wyciągać mylne wnioski, stwierdził, że on również mógł popełniać błędy w rozumowaniu. Postanowił zatem odrzucić wszystkie dotychczasowe racje, które przyjął za dowody. Zaraz potem musiał zwrócić uwagę na fakt, że skoro przypuszcza, iż wszystko jest fałszywe, konieczne jest, aby on, który doszedł do takich wniosków, był kimś, kto istnieje. Ta prawda : „Myślę, więc jestem”, jest tak mocna i pewna, że wszystkie najskromniejsze przypuszczenia sceptyków nie są  w stanie jej obalić.

Należało zatem uznać ją za pierwsza zasadę filozofii, której poszukiwał myśliciel. Kartezjuszowi nie było łatwo dowieść, że dusza człowieka musi istnieć skoro istnieje myślenie. Ono zaś jest czynnością duszy. Stwierdzenie „ Cogito ergo sum”  stało się w epoce oświecenia myślą przewodnią dla wielu działaczy i twórców tego okresu. Ludzie ci byli miłośnikami nauki, uważali, że należy iść za przewodem rozumu, bo wówczas jest się wolnym od słabości natury ludzkiej, której źródłem jest ciemnota, przesąd i zabobon. To przekonanie o potędze oświecenia było źródłem reform politycznych i społecznych w czasach trzydziestoletnich rządów Stanisława Augusta Poniatowskiego.

„Lewa kieszeń” i „Do krytyków” – interpretacje wierszy K. Wierzyńskiego i J. Tuwima
„Lewa kieszeń” Kazimierz Wierzyński „Lewa kieszeń” jest to utwór o regularnej budowie. Jest to wiersz stroficzny, w którym dominują rymy krzyżowe....
„Do Marka Aurelego” interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta
„Do Marka Aurelego” interpretacja wiersza  Zbigniewa Herberta Wiersz zatytułowany „Do Marka Aurelego” autorstwa Zbigniewa Herberta ukazuje rozdźwięk...
Czerwiakow – charakterystyka postaci „Śmierć urzędnika” A. Czechow
Głównym bohaterem opowiadania „Śmierć urzędnika” A. Czechowa był Czerwiakow. Był on rosyjskim urzędnikiem, pełnił funkcję egzekutora. Jako urzędnik...
Wypracowanie – Zwyczaje i obyczaje wiejskie na przykładzie „Chłopów” W. Reymonta
Władysław Reymont w swej powieści „Chłopi” bardzo szczegółowo przedstawił życie wiejskiej społeczności. Dokładnie zobrazował ich pracę, dzień...
„W warszawie” interpretacja wiersza Czesława Miłosza, wypracowanie
„W warszawie” interpretacja wiersza Czesława Miłosza Wiersz zatytułowany „W warszawie” napisany przez Czesława Miłosza należy do tomiku „Ocalenie”....

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *