Głównym bohaterem książki „Mikołajek i inne chłopaki” oraz jej narratorem jest kilkuletni chłopiec, Mikołajek. Ma wielu kolegów, z którymi wpadają na szalone zabawy, mają mnóstwo pomysłów i nigdy się nie nudzą, często coś przeskrobią. Zdarza się, że popadają w konflikty, które nieraz kończą się bójkami. Jednak zawsze się dogadują. Nie wszyscy chętnie się uczą, niektórzy z nich wręcz mają kłopoty z nauką. Mają bardzo surowego i wymagającego wychowawcę. Chłopcy najbardziej lubią swoją panią, która jest bardzo sympatyczną osobą, lubi chłopców, stara się ich wychować na porządnych ludzi. Jest wobec nich cierpliwa i chociaż chłopcy starają się być dla niej dobrzy i nie zasmucać jej swoimi wybrykami, to jednak nie zawsze im to wychodzi.
Przykładowe pytania z testu:
- Jak ma na imię główny bohater książki R. Goscinnego i J. J. Sempea?
- Jak miała na imię koleżanka Mikołaja?
- Kim był Rosół?
- Jaką modę wprowadził w klasie Rufus?
- W jakim celu przybyli lekarze do szkoły Mikołajka?
- Na co zachorował Rufus?
- Kto przyjechał do szkoły Mikołajka?
Test, quiz z lektury „Mikołajek i inne chłopaki”
Lektura „Mikołajek i inne chłopaki” autorstwa René Goscinnego i ilustratora Jean-Jacques Sempé jest częścią serii opowieści o przygodach młodego chłopca imieniem Mikołajek. Historie są opowiedziane z perspektywy Mikołajka, który dzieli się swoimi codziennymi przeżyciami, zabawnymi przygodami i spotkaniami z grupą kolegów. Akcja książki rozgrywa się w nienazwanym francuskim mieście, a czas akcji to lata 50 i 60 XX wieku, choć dokładne daty nie są podane, a kontekst społeczny i kulturowy jest raczej uniwersalny i ponadczasowy.
Mikołajek i jego przyjaciele, tacy jak Alcest, Eudes, Rufus, Gotfryd, Joachim i wielu innych, są typowymi chłopcami w wieku szkolnym, których łączy silna przyjaźń i wspólne zainteresowania. Ich codzienne życie pełne jest zabaw, psot i przygód, które często kończą się nieoczekiwanymi zwrotami akcji. Chłopcy chodzą do szkoły, gdzie spotykają się z różnymi postaciami, w tym surowym wychowawcą i sympatyczną nauczycielką, która stara się wpajać im dobre maniery i wartości.
Książka pokazuje świat widziany oczami dziecka, z jego naiwnością, szczerością i niepowtarzalnym spojrzeniem na otaczającą rzeczywistość. Opowieści są pełne humoru i ciepła, ukazujące zarówno radości, jak i trudności dzieciństwa. Goscinnego i Sempé, dzięki swemu talentowi literackiemu i artystycznemu, stworzyli dzieło, które przemawia zarówno do młodszych, jak i starszych czytelników, zachęcając do refleksji nad wartościami takimi jak przyjaźń, lojalność i wyrozumiałość.
Zestaw pytań dodatkowych i szczegółowych odpowiedzi dotyczących książki “Mikołajek” autorstwa René Goscinnego i ilustracji Jean-Jacques’a Sempé:
1. Kto jest głównym bohaterem książki “Mikołajek”?
– Głównym bohaterem jest Mikołajek, mały chłopiec, który opowiada o swoim życiu, przygodach w szkole i z przyjaciółmi, a także o życiu rodzinnym. Jest niesforny, ale ma dobre serce.
2. Kim jest Dżodżo w “Mikołajku” i jakie ma cechy charakteru?
– Dżodżo to nowy uczeń w klasie Mikołajka, który nie mówi początkowo po francusku. Charakteryzuje się tym, że szybko uczy się nowych słów, głównie tych niecenzuralnych, oraz doskonale boksuje. Jego postać pokazuje, jak dzieci adaptują się w nowym środowisku.
3. Jakie zdarzenie miało miejsce podczas próby zrobienia klasowego zdjęcia?
– Podczas próby zrobienia klasowego zdjęcia dzieci były bardzo niesforne, wygłupiały się i przeszkadzały fotografowi. Ostatecznie, kiedy dzieci były gotowe do zdjęcia, okazało się, że fotograf zniknął.
4. Co się stało podczas zabawy w kowbojów w ogrodzie Mikołajka?
– Podczas zabawy w ogrodzie Mikołajka, dzieci przywiązały tatę Mikołajka do drzewa, robiąc z niego “jeńca”. Sąsiad, pan Blédurt, był rozbawiony sytuacją. Ostatecznie dzieci poszły na podwieczorek, zapominając uwolnić “jeńca”.
5. Jaka była reakcja dzieci na zastępstwo ich wychowawczyni przez pana Dubon, zwanego “Rosołem”?
– Dzieci nie były zachwycone zastępstwem ich wychowawczyni przez pana Dubon, którego nazywały “Rosołem”. Sytuacja ta wprowadziła element humoru, gdyż przez przypadek pan Dubon dowiedział się o swoim przezwisku.
6. Co było przyczyną problemów podczas organizacji meczu piłki nożnej?
– Problemy podczas organizacji meczu piłki nożnej wynikały z kłótni i przepychanek między uczniami o podział na drużyny oraz z braku piłki, co uniemożliwiło grę.
7. Jakie konsekwencje miała wizytacja inspektora w szkole Mikołajka?
– Wizytacja inspektora w szkole Mikołajka przebiegła pomyślnie, mimo zamieszania i wypadku z atramentem spowodowanego przez Ananiasza. Wydarzenie to ukazuje, jak dzieci starają się zachować najlepiej w obliczu ważnych wydarzeń.
8. Czym zakończyła się próba zatrzymania psa Reksa przez Mikołajka?
– Próba zatrzymania psa Reksa przez Mikołajka zakończyła się pojawieniem się właściciela psa, pana Juliana Józefa Trempé, który zabrał Reksa do domu, zostawiając rodzinę Mikołajka smutną.
9. Jaki był efekt kupienia przez Mikołajka bukietu kwiatów dla mamy?
– Efekt kupienia bukietu kwiatów dla mamy przez Mikołajka był taki, że podczas drogi do domu bukiet uległ zniszczeniu, a Mikołajek wręczył mamie tylko jeden nadłamany kwiat. Mimo to, mama była zachwycona gestem.
10. Jakie wydarzenie spowodowało, że Mikołajek i jego przyjaciel Alcest poczuli się źle?
– Mikołajek i Alcest poczuli się źle po tym, jak zapalili cygaro. To doświadczenie nauczyło ich lekcji i miało wpływ na postanowienie mamy Mikołajka zakazania palenia tacie w domu.
Te pytania i odpowiedzi oferują przekrojowy wgląd w różnorodne przygody i lekcje płynące z książki “Mikołajek”, ukazując jej edukacyjny i rozrywkowy charakter.