“Mały Książę” – lektura szkolna – test, quiz

"Mały Książę" to lektura szkolna obowiązująca w szkole podstawowej. Napisana przez A. de Saint Exupery`ego. Książka opowiada o przygodach małego człowieczka, który podróżuje po różnych planetach, w poszukiwaniu nowego przyjaciela. Poznaje nowe światy, nowych ludzi, zwierzęta i istoty.

“Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego to jedna z najbardziej znaczących i uniwersalnych książek literatury światowej, która przekracza granice wiekowe i kulturowe. Ta ponadczasowa opowieść, choć często określana jako książka dla dzieci, w rzeczywistości kieruje wiele swoich przesłań do czytelników dorosłych, zachęcając ich do refleksji nad wartościami życiowymi, naturą ludzkich relacji oraz znaczeniem miłości i odpowiedzialności.


Fabuła koncentruje się na tytułowym Małym Księciu, tajemniczym chłopcu z innej planety, który podróżuje przez wszechświat odwiedzając różne planety, na każdej z nich spotykając różnorodne postacie, takie jak król, próżniak, pijak, biznesmen, latarnik, czy geograf. Te spotkania, pełne głębokich metafor i alegorii, służą przedstawieniu krytyki społeczeństwa dorosłych, ich wartości i zachowań. Każda z tych postaci symbolizuje różne aspekty ludzkiej natury i społecznych konwencji, skłaniając czytelnika do przemyśleń na temat sensu życia, samotności, przyjaźni oraz sposobów, w jakie ludzie próbują nadać życiu znaczenie.

Centralnym punktem książki jest relacja Małego Księcia z pilotem, który rozbija się na pustyni Sahara i staje się narratorem tej historii. Przez ich rozmowy, czytelnik dowiaduje się o przygodach Małego Księcia, w tym o jego miłości do róży, która rośnie na jego planecie. Ta relacja, pełna wzajemnych odkryć i zrozumienia, podkreśla wartość przyjaźni i miłości, które przewyższają materialne postrzeganie świata.

“Mały Książę” to także opowieść o podróży i poszukiwaniu, nie tylko w przestrzeni kosmicznej, ale również w głębi własnego serca i duszy. Książka zachęca do zachowania zdolności do zadawania pytań, ciekawości świata i zdolności do zaskoczenia, które często zanikają w dorosłym życiu. Przesłanie Saint-Exupéry’ego, że “najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” i że “dobrze widzi się tylko sercem”, jest uniwersalnym przypomnieniem o prawdziwych wartościach, które powinniśmy pielęgnować.

Choć “Mały Książę” może być lekturą szkolną, jego przesłanie i piękno wykraczają poza ramy edukacyjne, oferując bogactwo interpretacji i inspiracji dla czytelników w każdym wieku.


“Mały Książę” – lektura szkolna – test, quiz

Powtórz najważniejsze zagadnienia i przygotuj się na sprawdzian z języka polskiego. Test zawiera 18 pytań różnego typu.

Powtórz najważniejsze zagadnienia i przygotuj się na sprawdzian z języka polskiego.

1. Jak nazywała się planeta Małego Księcia?
B – 612
B – 516
R – 2D2
B – R612

2. Co zagrażało planecie bohatera?
Bambusy
Baobaby
Bananowce
Róże

3. Ile wulkanów miał mały książę na swojej planecie?
1 czynny i 2 nieczynne
2 czynne i 2 nieczynne
2 czynne i 1 nieczynny
4 wulkany czynne

4. Kogo spotkał pilot?
Małego Księcia
Lisa
Żmiję
Króla

5. Kto to powiedział: „Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”:
Pilot
Lis
Żmija
Pijak

6. Której planety nie odwiedził Mały Książę?
Planety Króla
Planety Próżnego
Planety Bezdomnego
Planety Latarnika

7. Której z osób nie spotkał książę podczas swoich podróży?
Geografa
Bankiera
Lekarza
Pijaka

8. Który baranek ucieszył Małego księcia?
Stary baranek
Chory baranek
Baran z rogami
Baranek w skrzynce

9. Najlepszym przyjacielem Małego Księcia był/a:
Lis
Żmija
Róża
Król

10. Narrator (pilot) porzucił karierę malarską w wieku:
4 lat
6 lat
8 lat
12 lat

11. Narratorem utworu “Mały Książę” jest:
Pilot
Mały Książę
Róża
Żmija

12. O co martwił się Pilot po odejściu Małego Księcia?
Czy Mały Książę dotarł bezpiecznie do domu?
Czy baobaby rozsadziły planetę Małego Księcia?
Czy wygasły mu dwa ostatnie wulkany?
Czy baranek zjadł Różę?

13. O co poprosił pilota Mały Książę?
kubek wody
kanapkę
narysowanie baranka
odwiezienie do domu

14. Pilot musiał przymusowo lądować na pustyni z powodu:
Braku paliwa
Katastrofy
Awarii samolotu
Nie musiał przymusowo lądować

15. Planeta Małego Księcia była:
Wielkości Ziemi
Większa od Ziemi
Bardzo mała
Wielkości łebka od szpilki

16. W jaki sposób Mały Książę wrócił na swoją planetę?
Samolotem Pilota
Przez ukąszenie Żmii
Rakietą
Przez ugryzienie lisa

17. Zapas wody miał starczyć pilotowi na:
5 dni
8 dni
10 dni
15 dni

18. Czym się zajmował mały Książę na swojej planecie?
Pielęgnowanie Róży
Czyszczenie wulkanów
Wyrywanie baobabów
Oglądanie zachodów słońca
Wszystkie wymienione


Uzupełnij podane zdanie. Wybierz odpowiedź A lub B i jej uzasadnienie spośród 1–3.
Utwór Antoine’a de Saint-Exupéry’ego Mały Książę posiada cechy:

A. przypowieści 2. opowiedziana w nim historia ma jednowątkową fabułę, w której kluczową rolę odgrywa wybrany motyw.
B. noweli 3. opowiedziana w nim historia ma głębszy sens i ilustruje ważne prawdy moralne.
1. opowiedziana w nim historia ma rozbudowaną fabułę i wiele wątków.

Odpowiedź na pytanie dotyczące cech utworu Antoine’a de Saint-Exupéry’ego “Mały Książę” brzmi:

B. noweli, ponieważ 3. opowiedziana w nim historia ma głębszy sens i ilustruje ważne prawdy moralne.

“Mały Książę” jest często interpretowany jako przypowieść lub alegoria, która za pomocą prostej narracji o podróży Małego Księcia przez różne planety i spotkaniach z różnorodnymi postaciami, ukazuje głębokie prawdy o ludzkiej naturze, sensie życia, samotności, przyjaźni, miłości i odpowiedzialności. Pomimo swojej zwięzłości i pozornej prostoty, utwór porusza złożone tematy i oferuje refleksje nad wartościami moralnymi i ludzkimi, co jest charakterystyczne dla noweli.


Dlaczego Mały Książę jest powiastka filozoficzna?

“Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego jest często klasyfikowany jako powiastka filozoficzna z kilku kluczowych powodów:

  1. Luźna i przystępna forma fabularna: Utwór wykorzystuje prostą, alegoryczną opowieść o małym chłopcu podróżującym po różnych planetach, aby zbadać złożone koncepcje i tematy. Ta forma pozwala na przystępne przedstawienie głębokich idei filozoficznych szerokiemu gronu odbiorców, w tym zarówno dzieciom, jak i dorosłym.
  2. Przedstawienie poważnych idei filozoficznych: “Mały Książę” porusza wiele ważnych kwestii filozoficznych, takich jak sens życia, natura ludzka, samotność, przyjaźń, miłość i odpowiedzialność. Poprzez dialogi Małego Księcia z różnymi postaciami, książka eksploruje te tematy w sposób, który zachęca czytelników do refleksji i kwestionowania własnych przekonań.
  3. Obrona humanizmu: Książka jest postrzegana jako głos w obronie humanizmu, ponieważ podkreśla wartość ludzkich relacji, empatii i głębokiego zrozumienia innych. Mały Książę prezentuje świat, w którym najważniejsze są międzyludzkie więzi i proste radości, przeciwstawiając się materializmowi i dehumanizacji współczesnego społeczeństwa.
  4. Analiza różnych typów miłości: Utwór bada różne aspekty miłości, od przywiązania Małego Księcia do jego róży, przez przyjaźnie, które zawiera na swojej drodze, po bardziej uniwersalne pojęcie miłości jako fundamentu ludzkich relacji. Ta analiza pokazuje złożoność miłości i jej znaczenie w ludzkim życiu.
  5. Opowieść o tworzeniu lub odnajdywaniu samego siebie: W podróży Małego Księcia, zarówno dosłownej, jak i metaforycznej, odnajdujemy motyw poszukiwania własnej tożsamości i miejsca w świecie. Książka sugeruje, że prawdziwa mądrość i zrozumienie siebie wynika z doświadczeń, pytania i refleksji nad otaczającym nas światem.

Wszystkie te aspekty czynią “Małego Księcia” nie tylko dziełem literackim, ale również głęboką filozoficzną medytacją nad życiem, co jest charakterystyczne dla powiastki filozoficznej.


Które z podanych zdań pochodzących z “Małego Księcia” ma charakter sentencji? Zaznacz właściwą odpowiedź.

  • A. Twoje wspomnienia są bardzo ładne.
  • B. Nigdy nie odczuwa głodu ani pragnienia.
  • C. Słowa Małego Księcia tańczyły mi w pamięci.
  • D. Nawet w obliczu śmierci przyjemna jest świadomość posiadania przyjaciela.

Prawidłowa odpowiedź: D. Nawet w obliczu śmierci przyjemna jest świadomość posiadania przyjaciela.

To zdanie wyraża głęboką prawdę o znaczeniu i wartości przyjaźni, która stanowi wsparcie i pocieszenie nawet w najtrudniejszych momentach życia. Jest przykładem sentencji, czyli zwięzłej wypowiedzi, która w sposób ogólny i uniwersalny odnosi się do ludzkich doświadczeń i moralnych prawd, oferując refleksję nad wartościami, które są fundamentalne dla ludzkiego istnienia.


Uzupełnij zdania, wybierając właściwe uzupełnienia spośród podanych. Zdanie: “Słowa Małego Księcia tańczyły mi w pamięci”, jest przykładem A/B. Nadaje ona tekstowi C/D charakter.

  • A. animizacji.
  • B. personifikacji.
  • C. epicki.
  • D. poetycki.

Odpowiedź:

B. personifikacji. D. poetycki.

Uzasadnienie:

Wyrażenie “Słowa Małego Księcia tańczyły mi w pamięci” jest przykładem personifikacji, ponieważ słowom, które są abstrakcyjnymi pojęciami, przypisuje się działanie typowe dla istot żywych, w tym przypadku taniec. Taka figuratywna ekspresja językowa nadaje opisowi żywość i dynamikę, co jest charakterystyczne dla stylu poetyckiego. Personifikacja jako środek stylistyczny pozwala na stworzenie bardziej obrazowego i emocjonalnego przekazu, przybliżając abstrakcyjne pojęcia do ludzkiego doświadczenia. W kontekście literackim użycie personifikacji, w połączeniu z innymi figurami stylistycznymi, przyczynia się do nadania tekstu głębi oraz wzbogacenia jego estetycznego wymiaru, co jest istotą charakteru poetyckiego.


Budowa męskiego układu rozrodczego, test z biologii
Poniższy test jest krótką powtórką z lekcji biologii z zakresu budowy męskiego układu rozrodczego. Zapraszamy...
Test z lektury „Mistrz i Małgorzata” Michała Bułhakowa
Test sprawdzający Twoją znajomość lektury „Mistrz i Małgorzata” M. Bułhakowa (gimnazjum, liceum). Powtórz...
Test z lektury „Skąpiec” Moliera
Test sprawdzający Twoją znajomość lektury „Skąpiec” Moliera (liceum, technikum). Powtórz najważniejsze...
Zagadka, w której słowo-klucz zaczyna się na "Ka" i kończy na "k"
Witaj w fascynującym świecie języka, gdzie słowa kryją w sobie nie tylko znaczenie, ale również zagadki...
Past Continuous - test czasy angielskie
– Użycie czasu przeszłego połączonego z aspektem ciągłym. Czas przeszły połączony z be –...
Polska literatura okresu wojny
Test sprawdzający Twoją wiedzę z literatury wojennej. Przygotuj się do sprawdzianu z języka polskiego....
Glony: budowa, rodzaje, zastosowanie; test z biologii gimnazjum
Test z biologii (gimnazjum), sprawdzający Twoje wiadomości o glonach. Rozwiąż test składający się z 15...
Test z lektury „Biały Kieł” Jacka Londona
Test sprawdzający Twoją znajomość lektury „Biały Kieł” J. Londona (gimnazjum). Powtórz najważniejsze...
"Potop" Henryk Sienkiewicz - test z lektur
“Potop” Henryka Sienkiewicza to powieść napisana w epoce pozytywizmu. Nazwana jest ona powieścią...
Test z lektury „Kordian”, Juliusz Słowacki
Test sprawdzający Twoją znajomość lektury „Kordian” J. Słowackiego (gimnazjum, liceum). Powtórz najważniejsze...
Epoka rozumu - Oświecenie
Przygotuj się do zbliżającego się sprawdzianu z języka polskiego (liceum, technikum). Powtórz najważniejsze...
Test z lektury „Panna z mokrą głową” K. Makuszyńskiego
Test sprawdzający twoją znajomość lektury „Panna z mokrą głową” K. Makuszyńskiego. Powtórz najważniejsze...