Większość z nas wychodzi z założenia, że jeżeli wie co mówi i robi to w odpowiedni sposób, to komunikację ma w jednym palcu i każdy z chęcią będzie chciał prowadzić z nim konwersację. Nie jest to niestety prawdą. Prawidłowa i skuteczna zarazem komunikacja, polega nie tylko na wypowiadaniu swoich racji, ale również na umiejętnym słuchaniu osoby, z którą prowadzimy rozmowę. Żeby robić to dobrze, należy znać kilka podstawowych zasad, gwarantujących zdecydowanie bardziej pozytywny odbiór naszej osoby.
Przeważnie popełniamy kila podstawowych błędów, które już na starcie dyskwalifikują naszą osobę. Nauczeni wybiórczej formy przyswajania wiedzy, którą zawdzięczamy codziennemu bombardowaniu nas niezliczoną ilością informacji np. z TV. Często się zapominamy i w podobny sposób traktujemy naszego rozmówcę. Zwracając uwagę jedynie na wybiórcze elementy przekazu. Kolejny problem to przerywanie nie swojej wypowiedzi, co nie dość, że strasznie utrudnia rozmowę, to na dodatek jest wielce niekulturalne. Innym problemem jest również kończenie zdań za naszego rozmówcę. Pokazujemy w ten sposób, że nie jesteśmy zbytnio pochłonięci tym co się do nas mówi, chcąc możliwie najszybciej zakończyć rozmowę.
Powyższych błędów należy się wystrzegać. Osiągniemy w ten sposób połowę sukcesu. Drugą połowę stanowią czynności, które należy wykonywać podczas komunikowania się z druga osobą. Chcąc zachęcić do siebie rozmówcę i pokazać mu, że interesuje nas to co do nas mówi, powinniśmy utrzymywać z nim stały kontakt wzrokowy. Ważne jednak, by nie przesadzać z wpatrywaniem się w oczy drugiej osoby. Może to niejednokrotnie speszyć naszego rozmówcę. Kolejna ważna sprawa to słuchanie całych wypowiedzi, bez skupiania się jedynie na poszczególnych jej elementach. Na dodatek dobrze jest pokazać nasze zainteresowanie poprzez przytakiwanie, lub powtarzania własnymi słowami tego co przed momentem usłyszeliśmy. Kolejnym istotnym elementem jest zadawanie pytań odnoszących się bezpośrednio do wypowiedzi rozmówcy. Pytania te powinny być odpowiednio wyważone, tak by nikogo nimi nie urazić i nie zboczyć z tematu. Umiejętna ocena stopnia spoufalenia z konkretną osobą jest w tym momencie niezbędna. Nie wypada przecież zadawać zbyt intymnego pytania osobie, z którą nie jesteśmy odpowiednio blisko.
Umiejętne komunikowanie się jest podstawą w codziennych relacjach międzyludzkich. Warto mieć to na uwadze i starać się tę umiejętność nieustannie ulepszać. Przyda się ona zarówno w rozmowie z naszymi kolegami i koleżankami, jak również podczas podjętej dyskusji z nauczycielem. Świadczy to o naszej dojrzałości i profesjonalnym podejściu do zagadnienia.
Tomasz Mroziński