Pytania jawne na maturę ustną z języka polskiego w latach 2026-2028

Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) opublikowała długo oczekiwany komunikat dotyczący pytań jawnych na maturę ustną z języka polskiego, które będą obowiązywać w latach 2026-2028. Lista ta obejmuje aż 76 tematów, które mają pomóc uczniom w przygotowaniach do tego kluczowego egzaminu. Jest to istotny krok w reformie systemu egzaminacyjnego w Polsce, mającej na celu zwiększenie transparentności i równości w dostępie do egzaminów. Jakie zmiany niesie za sobą ta decyzja? Jakie są cele tej reformy i jakie mogą być jej konsekwencje? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Jeśli szukasz solidnych materiałów do opracowania pytań jawnych na maturę, odwiedź stronę. Znajdziesz tam szczegółowe analizy, które pomogą Ci lepiej przygotować się do egzaminu ustnego. Opracowania te ułatwiają zrozumienie kluczowych motywów literackich i pomagają w formułowaniu odpowiedzi na pytania. Dzięki nim twoje przygotowania będą bardziej efektywne i zorganizowane.

Kontekst reformy

Reforma systemu egzaminacyjnego w Polsce to odpowiedź na liczne głosy ze środowiska edukacyjnego, które od lat wskazywały na potrzebę zmian w sposobie przeprowadzania egzaminów maturalnych. Dotychczasowa formuła matury ustnej z języka polskiego, opierająca się na losowo dobranych pytaniach, budziła wiele kontrowersji. Uczniowie i nauczyciele często krytykowali ją za nieprzewidywalność, która mogła wpływać na wyniki matury niezależnie od rzeczywistych umiejętności i wiedzy ucznia. Wprowadzenie jawnych pytań ma na celu zredukowanie tego czynnika niepewności oraz zapewnienie bardziej sprawiedliwego i przejrzystego procesu egzaminacyjnego.

Nowa formuła egzaminu ustnego

Od 2026 roku matura ustna z języka polskiego będzie opierać się na wcześniej opublikowanych pytaniach jawnych, co oznacza, że uczniowie będą mieli możliwość zapoznania się z pełnym zakresem tematycznym egzaminu z wyprzedzeniem. Każdy zdający podczas egzaminu wylosuje jedno pytanie z listy, na które będzie musiał odpowiedzieć, odwołując się do omawianych w szkole lektur oraz szerokiego kontekstu literackiego, historycznego i filozoficznego.

Struktura egzaminu

Egzamin ustny będzie składał się z dwóch części: losowania pytania oraz odpowiedzi ustnej. Po wylosowaniu pytania zdający będzie miał czas na przygotowanie się do odpowiedzi, która powinna obejmować zarówno analizę tekstu literackiego, jak i odniesienie do kontekstu, co ma na celu sprawdzenie umiejętności syntezy, analizy oraz interpretacji tekstów kultury. Odpowiedzi mają być osadzone w kontekście literackim, kulturowym, filozoficznym lub historycznym, co wymaga od ucznia umiejętności poruszania się po szerokim spektrum wiedzy humanistycznej.

Tematyka pytań

Lista pytań obejmuje szeroki zakres literatury, od tekstów biblijnych, przez klasykę literatury polskiej i światowej, po współczesne dzieła. Znajdują się na niej zarówno teksty kanoniczne, jak i mniej oczywiste pozycje, które pozwalają na różnorodne interpretacje. Tematy zostały zaprojektowane tak, by wymagać od uczniów nie tylko znajomości tekstów literackich, ale także umiejętności ich interpretacji w kontekście uniwersalnych problemów i zjawisk.

Przykładowe tematy z listy to:

  1. Motyw cierpienia niezawinionego – na podstawie fragmentów „Księgi Hioba”. Zadanie to skłania ucznia do refleksji nad problemem cierpienia i jego moralnymi oraz egzystencjalnymi aspektami.
  2. Heroizm jako postawa człowieka w zmaganiu się z losem – na podstawie fragmentów „Iliady” Homera. Temat ten wymaga od ucznia rozważenia, w jaki sposób bohaterowie literaccy stawiają czoła nieuchronnym wyzwaniom losu.
  3. Moralna odpowiedzialność za czyny – na podstawie „Makbeta” Williama Szekspira. Jest to temat, który prowokuje do analizy psychologicznej i etycznej bohaterów, a także do rozważań na temat wpływu władzy na moralność człowieka.
  4. Konflikt pokoleń – na podstawie „Tanga” Sławomira Mrożka. Temat ten zachęca do analizy społecznych i rodzinnych dynamik, które wpływają na relacje międzyludzkie.
  5. Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości – na podstawie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. Uczniowie są zachęcani do refleksji nad historią Polski i różnorodnymi koncepcjami odbudowy państwa.

Cele i korzyści nowego systemu

Wprowadzenie jawnych pytań ma na celu zwiększenie przejrzystości egzaminów oraz wyrównanie szans wśród maturzystów. Dzięki temu uczniowie mogą bardziej świadomie przygotować się do egzaminu, skupiając się na dogłębnej analizie wybranych tematów. Nowa formuła egzaminu ma również na celu redukcję stresu związanego z niepewnością co do zakresu materiału, co może pozytywnie wpłynąć na wyniki egzaminów i ogólną satysfakcję z procesu edukacyjnego.

CKE podkreśla jednak, że znajomość problematyki lektur obowiązkowych będzie weryfikowana także w części pisemnej egzaminu maturalnego z języka polskiego, co oznacza, że uczniowie muszą przygotować się kompleksowo, a nie tylko pod kątem pytań jawnych. Znajomość literatury oraz umiejętność jej interpretacji będzie więc nadal kluczowa.

Wyzwania i krytyka

Choć nowa formuła spotyka się z aprobatą, zwłaszcza ze strony uczniów i nauczycieli, którzy widzą w niej szansę na lepsze przygotowanie do egzaminu, pojawiają się również głosy krytyczne. Niektórzy eksperci obawiają się, że znajomość pytań z wyprzedzeniem może prowadzić do „wykuwania” odpowiedzi na pamięć, co z kolei może ograniczać rozwój głębszych kompetencji analitycznych i krytycznych. Istnieje ryzyko, że uczniowie będą skupiać się głównie na przygotowaniu się do tych konkretnych pytań, zamiast rozwijać umiejętności interpretacyjne i analityczne, które są istotne w edukacji humanistycznej.

Dodatkowym wyzwaniem może być także sposób przygotowania nauczycieli do nowej formuły egzaminu. Wymaga to bowiem zmiany podejścia do nauczania – z naciskiem na rozwijanie umiejętności argumentacji, syntezy i analizy, a nie tylko na przekazywanie wiedzy faktograficznej.

Porównanie z wcześniejszymi egzaminami

Wprowadzenie jawnych pytań na maturę ustną z języka polskiego jest znaczącym odejściem od poprzedniej formuły, gdzie pytania były losowane z szerokiej, nieznanej wcześniej puli. W poprzednich latach egzamin ustny budził wiele kontrowersji, zwłaszcza z powodu nieprzewidywalności i subiektywności oceniania. Wprowadzenie jawnych pytań ma na celu zredukowanie tych problemów oraz zapewnienie bardziej obiektywnego i sprawiedliwego procesu egzaminacyjnego.

Przykłady tematów i ich interpretacja

Aby lepiej zrozumieć nową formułę egzaminu, warto przyjrzeć się szczegółowo kilku przykładowym tematom z listy pytań jawnych. Każde pytanie wymaga od ucznia głębokiej analizy i umiejętności łączenia różnych kontekstów.

  • „Walka dobra ze złem o duszę ludzką” – na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. To pytanie zachęca do refleksji nad odwiecznym konfliktem moralnym przedstawionym w literaturze romantycznej. Uczniowie muszą zrozumieć, jak Mickiewicz wykorzystuje motywy religijne i filozoficzne, aby ukazać duchowe zmagania bohaterów.
  • „Miłość silniejsza niż śmierć” – na podstawie „Mitologii” Jana Parandowskiego. To zagadnienie wymaga analizy mitologicznych opowieści o miłości, która przetrwała nawet śmierć. Uczniowie muszą zastanowić się, jak starożytne mity odzwierciedlają uniwersalne ludzkie pragnienia i lęki.
  • „Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka” – na podstawie „Roku 1984” George’a Orwella. Temat ten dotyka kwestii manipulacji językiem w systemach totalitarnych. Uczniowie muszą wykazać się zrozumieniem, jak Orwell przedstawia nowomowę jako narzędzie kontroli nad jednostką.

Podsumowanie i perspektywy na przyszłość

Publikacja listy jawnych pytań na maturę ustną z języka polskiego w latach 2026-2028 to znaczący krok w kierunku reformy egzaminacyjnej, która ma na celu zwiększenie transparentności i równości w edukacji. Nowa formuła egzaminu przynosi ze sobą wiele korzyści, ale także wyzwań, zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Kluczowe będzie teraz odpowiednie przygotowanie szkół i nauczycieli do tych zmian, aby zapewnić uczniom jak najlepsze warunki do nauki i przygotowań.

Ostateczny efekt wprowadzenia jawnych pytań na maturę ustną będzie można ocenić dopiero po pierwszych egzaminach przeprowadzonych według nowej formuły. Jednak już teraz można przewidywać, że zmiany te wpłyną na sposób nauczania języka polskiego w szkołach średnich oraz na rozwój kompetencji humanistycznych wśród uczniów. Nowa matura ustna ma potencjał, aby stać się bardziej sprawiedliwym i efektywnym narzędziem oceny, jednak jej sukces będzie zależał od tego, jak dobrze zostanie wdrożona i jak zareagują na nią wszyscy uczestnicy procesu edukacyjnego.


Pełna lista pytań jawnych na maturę ustną z języka polskiego w latach 2026–2028:

Biblia (fragmenty)

  1. Motyw cierpienia niezawinionego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Człowiek wobec niestałości świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Pytania jawne na maturę. Cierpienie, przemijanie, apokalipsa – notatki

Przygotowujesz się do matury i potrzebujesz solidnych materiałów na temat najważniejszych motywów literackich, takich jak cierpienie, przemijanie i apokalipsa? Zebraliśmy najistotniejsze zagadnienia, które pomogą Ci nie tylko zrozumieć te głębokie tematy, ale także zbudować mocne argumenty na egzaminie. Nasze notatki są oparte na przykładach z literatury, analizach tekstów i pogłębionych interpretacjach, które ułatwią Ci przygotowanie się do pisemnych i ustnych części egzaminu maturalnego. Przejdź do szczegółów i zyskaj pewność na maturze!


Jan Parandowski, Mitologia (cz. I Grecja)

  1. Poświęcenie się w imię wyższych wartości. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Miłość silniejsza niż śmierć. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Homer, Iliada (fragmenty)

  1. Heroizm jako postawa człowieka w zmaganiu się z losem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Iliady Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Sofokles, Antygona

  1. Prawa boskie a prawa ludzkie. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Człowiek wobec przeznaczenia. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Lament świętokrzyski (fragmenty)

  1. Motyw cierpiącej matki. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Lamentu świętokrzyskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty)

  1. Motyw tańca śmierci. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Pieśń o Rolandzie (fragmenty)

  1. Średniowieczny wzorzec rycerza. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Pieśni o Rolandzie. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

William Szekspir, Makbet

  1. Moralna odpowiedzialność za czyny. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Czy człowiek decyduje o własnym losie? Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Jaki wpływ na człowieka ma sprawowanie przez niego władzy? Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Molier, Skąpiec

  1. Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym? Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Przyczyny nieporozumień między rodzicami a dziećmi. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ignacy Krasicki, wybrana satyra

  1. Wady ludzkie w krzywym zwierciadle satyry. Omów zagadnienie na podstawie znanej Ci satyry Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, Romantyczność oraz wybrane ballady

  1. Świat ducha a świat rozumu. Omów zagadnienie na podstawie Romantyczności Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Na czym polega ludowa sprawiedliwość? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, Dziady część III

  1. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Różne postawy człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Jakie prawdy o człowieku ujawniają jego sny albo widzenia? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. W jakim celu twórca nawiązuje do motywów biblijnych? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Walka dobra ze złem o duszę ludzką. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. Czym dla człowieka może być wolność? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Motyw samotności. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Bolesław Prus, Lalka

  1. Miłość – siła destrukcyjna czy motywująca do działania? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Praca jako pasja człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Jaką rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają majątek i pochodzenie? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Konfrontacja marzeń z rzeczywistością. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Czym dla człowieka mogą być wspomnienia? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Henryk Sienkiewicz, Potop (fragmenty)

  1. Postawy odwagi i tchórz
  2. ostwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara

  1. Walka człowieka ze swoimi słabościami. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Motyw winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych? Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Co może determinować ludzkie postępowanie? Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Motyw przemiany bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stanisław Wyspiański, Wesele

  1. Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Sen o Polsce czy sąd nad Polską? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Symboliczne znaczenie widm i zjaw. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Motyw tańca. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (fragmenty)

  1. Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Chłopów Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stefan Żeromski, Przedwiośnie

  1. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Wojna i rewolucja jako źródła doświadczeń człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Rola autorytetu w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Utopijny i realny obraz rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty)

  1. Groteskowy obraz świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Człowiek wobec presji otoczenia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu

  1. „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu. Omów zagadnienie na podstawie utworu Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty)

  1. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Konsekwencje zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem

  1. Czy możliwe jest zachowanie godności w skrajnych sytuacjach? Omów zagadnienie na podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie. Omów zagadnienie na podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Walka o życie z perspektywy wojennej i powojennej. Omów zagadnienie na podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Albert Camus, Dżuma

  1. Co skłania człowieka do poświęceń? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Człowiek wobec cierpienia i śmierci. Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Czy możliwa jest przyjaźń w sytuacjach skrajnych? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Jakie postawy przyjmuje człowiek wobec zła? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

George Orwell, Rok 1984

  1. Czy możliwe jest zbudowanie doskonałego państwa? Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Jak zachować wolność w państwie totalitarnym? Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Sławomir Mrożek, Tango

  1. Bunt przeciwko porządkowi społecznemu. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Konflikt pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie? Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Marek Nowakowski, Górą „Edek”

  1. W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego tekstu? Omów zagadnienie na podstawie utworu Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Andrzej Stasiuk, Miejsce

  1. Miejsca ważne w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie

  1. Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca. Omów zagadnienie na podstawie utworu Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)

  1. Czym dla człowieka może być podróżowanie? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Podróży z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.


Opis pytań:

Pytania jawne na maturę ustną z języka polskiego w latach 2026-2028 dotyczą szerokiego spektrum zagadnień literackich, kulturowych i filozoficznych, bazujących na obowiązkowych lekturach szkolnych. Uczniowie będą musieli wykazać się nie tylko znajomością tekstów, ale także umiejętnością ich analizy, interpretacji oraz odniesienia do szerszego kontekstu. Tematy dotyczą klasycznych dzieł literatury światowej i polskiej, od Biblii po współczesną literaturę, wymagając od zdających refleksji nad uniwersalnymi problemami, takimi jak moralność, wolność, miłość, śmierć, władza czy relacje międzyludzkie.

Pytania jawne na maturę 2025 – Biblia

Pytania jawne z Biblii na maturę ustną 2025 to kluczowe zagadnienia, które koncentrują się wokół motywów cierpienia, przemijania oraz wizji apokaliptycznej. Odpowiednie przygotowanie do tych tematów wymaga zarówno gruntownej analizy fragmentów biblijnych, jak i umiejętności

Lektury w liceum i technikum na rok szkolny 2024/2025

Wraz z początkiem roku szkolnego 2024/2025 Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza nowy zestaw lektur obowiązkowych dla uczniów liceów i techników. Zmiany te mają na celu nie tylko odświeżenie kanonu literackiego, ale także jego dostosowanie do współczesnych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *