Porównujemy kursy języka angielskiego dla firm.
Właściciele przedsiębiorstw w dobie globalnej komunikacji muszą zadbać o to, aby bariera językowa nie wpływała na jakość świadczonych usług i prestiż firmy. Wysyłając pracowników na szkolenie, należy rozpatrzeć kilka możliwości, jakie oferują szkoły językowe. Na rynku jest dostępnych wiele kursów stacjonarnych, e-szkoleń czy kursów konwersacyjnych, a my przyjrzymy się im bliżej.
Kursy języka angielskiego dla firm obejmują swym zakresem kursy stacjonarne odbywające się w wynajętych salach konferencyjnych lub w siedzibach szkół. Do dyspozycji przedsiębiorców są dostępne kursy w postaci e-szkoleń, które oszczędzają czas i pieniądze. Dwie pierwsze opcje można uzupełnić o kursy konwersacyjne wzbogacające umiejętności komunikacji w języku angielskim oraz umiejętności interpersonalne. Najlepsze szkoły na rynku oferują również dojazd swoich lektorów do domu, aby ułatwić pracownikom odbywanie kursu. Wybór wielu opcji może przysporzyć pozytywnego bólu głowy związanego z szeroką ofertą szkół językowych, jednak należy wziąć pod uwagę przede wszystkim potrzeby firmy i pracownika. Kurs, niezależnie od jego formy musi być dostosowany do charakteru i profilu wykonywanej pracy. Specyficzna nomenklatura i nazewnictwo determinują wybór szkolenia i jego poziom. Szkoły językowe oferujące język angielski dla firm często posiadają szkolenia specjalistyczne: angielski w biznesie, angielski dla prawników, angielski dla informatyków czy angielski w mediach. Dopiero po analizie własnych potrzeb i możliwości można przystąpić do wyboru formy kursu.
Kursy stacjonarne
Kursy stacjonarne języka angielskiego odbywają się w placówkach szkół, a niektóre szkoły oferują także dojazd do kursanta na terenie miasta, w którym posiadają placówkę lub siedzibę. Druga opcja jest bardziej dogodna dla pracowników firmy, ponieważ szkolenia także mogą odbywać się w domu u pracownika lub oddziale firmowym. Jest to kwestia indywidualnych potrzeb i możliwości szkoły językowej. Kursant po wybraniu opcji przechodzi do testu kwalifikacyjnego, weryfikującego poziom zaawansowania jego umiejętności językowych. Po weryfikacji następuje podział na grupy, lekcja próbna i opracowanie programu szkolenia. Szkoły językowe na kursie weryfikują także frekwencję, co sprawia, że pracownik nie będzie mógł unikać lekcji bez wiedzy swojego pracodawcy. Na koniec odbywa się test weryfikujący postępy nauczania.
Kursy on-line
Klienci szkół językowych mają do swojej dyspozycji kursy on-line, które pozwalają na zdalną naukę języka angielskiego. Nauczanie odbywa się za pomocą komunikatora Skype, a pierwsza lekcja jest testową, w celu zweryfikowania formy nauczania. Zaletą zdalnej nauki języka obcego jest niemal dowolna pora nauczania. W porozumieniu ze szkołą językową można dopasować czas lekcji do godzin pracy, aby pracownik nie był zmuszany do absencji lub do dojeżdżania do szkoły w późnych godzinach wieczornych po zakończeniu obowiązków służbowych. Tak jak w przypadku kursu stacjonarnego wykonywany jest test kompetencyjny pracownika, ale również można go wykonać w wersji on-line na stronie szkoły językowej.
Kurs konwersacyjny
Naukę języka angielskiego można uzupełnić w stopniu średnio zaawansowanym lub zaawansowanym kursem konwersacyjnym. Celem kursu jest wzbogacenie odbytego nauczania przez poznanie żywego języka w różnych odmianach. Pracownik w ten sposób wyćwiczy poprawne komunikowanie się w życiu zawodowym i osobistym, dyskusję, wyrażanie opinii i argumentowanie jej. Kolejnymi zaletami kursu konwersacyjnego są: przełamanie bariery komunikacyjnej czy wzbogacanie słownictwa o zwroty i wyrażenia dzięki pracy indywidualnej, w parach czy grupowo. Szkolenie odbywa się na autentycznych materiałach typu artykuły z prasy, Internetu, reklamy lub fragmenty filmu.
Szkoły językowe wyszły naprzeciw oczekiwaniom swoich firmowych klientów i stały się bardziej elastyczne czasowo przez dojazd swoich lektorów do miejsca nauczania lub przez korzystanie z komunikacji on-line. Wybór wielu opcji sprawia, że szkolenie pracowników w zakresie języka obcego jest nie tylko bardziej przystępne i wygodne, ale także nie wymaga absencji pracownika w dniu pracy.